Vânzările de medicamente din România, în lei, au crescut în primele nouă luni cu 19,9%, la 6,3 miliarde lei, în euro avansul fiind de 3,2%, la 1,5 miliarde euro, evoluţie susţinută de exporturile paralele, potrivit IMS Health, care precizează că, în realitate, consumul pe piaţa locală a scăzut.

„Piaţa are o uşoară creştere în euro deoarece sunt incluse atât stocurile de raft, cât şi exportul paralel al mărfurilor. De fapt, condiţiile financiare grele din acest an, care deja au condus la insolvabilitatea unui număr mare de farmacii, peste o mie de unităţi, a generat şi o încetinire a creşterii pieţei din România, dacă facem o comparaţie cu procentele din anii trecuţi. Dacă este să luăm în considerare şi faptul că aceste cifre includ o parte din exportul paralel, putem afirma că în ceea ce priveşte consumul de medicamente avem de fapt o descreştere”, a declarat, marţi, pentru Mediafax, directorul general al companiei de cercetare IMS Health România, Corina Ciolan.

Preţuri mai mici decât în restul Europei

În prezent, în România se vând medicamente la preţuri mai mici decât în restul Europei, preţul produselor farmaceutice cu prescripţie fiind redus o dată prin aplicarea noului mod de calcul al preţurilor, iar a doua oară prin diferenţa cursului valutar.

În aceste condiţii, distribuitorii străini au început să cumpere mai ieftin unele produse din România, în special medicamente originale, pe care le revând apoi în ţările de origine.

Potrivit IMS Health, piaţa de medicamente cu prescripţie a crescut în perioada ianuarie-septembrie cu 22,6% în lei, la circa 5,6 miliarde lei, şi cu 5,6% în euro, la 1,3 miliarde euro. În acelaşi timp, produsele fără prescripţie (OTC) au înregistrat un avans de 3,4% în lei, la 774 milioane lei, dar în euro vânzările s-au redus cu 11%, la 183 milioane euro.

Segmentul reprezentat de vânzările de produse farmaceutice către spitale a scăzut cu 9% în euro şi au crescut cu 5,9% în lei, la 194 milioane euro, respectiv 823 milioane lei.

Medicamentele pentru sistemul cardiovascular, primele la vânzări

Cele mai bine vândute medicamente au fost, în primele trei trimestre, produsele pentru sistemul cardiovascular, totalizând 1,22 miliarde lei, în creştere cu 10,6%, şi cele anti-infecţioase, 928,4 milioane lei, cu 13,7% mai mult decât perioada anterioară de referinţă.

Medicamentele oncologice au avut, în perioada analizată, cel mai mare ritm de creştere, respectiv 85,4%, la 818,9 milioane lei.

Roche, primul loc pe piaţă

Clasamentul companiilor farmaceutice locale este condus de producătorul elveţian Roche, cu vânzări de 697,6 milioane lei (165 milioane euro), urmat de Sanofi-Aventis, cu 455 milioane lei (107 milioane euro), Novartis – 414 milioane lei (98 milioane euro), GlaxoSmithKline- 398 milioane lei (94 milioane euro) şi Pfizer- 351 milioane lei (83 milioane euro).

Pe următoarele cinci poziţii s-au plasat Servier cu încasări de 335 milioane euro (79,5 milioane euro), Zentiva – 239 milioane lei (56 milioane euro), AstraZeneca – 219 milioane lei (51 milioane euro), Ranbaxy – 217 milioane lei (51 milioane euro) şi Schering-Plough – 186 milioane lei (44 milioane euro).

Producătorul elveţian deţine poziţia de lider şi în ceea ce priveşte ritmul de creştere în primele nouă luni, comparativ cu ianuarie-septembrie 2008, de 36,2%, o evoluţie pozitivă fiind consemnată şi de AstraZeneca, de 35%, şi Schering-Plough, de 29,5%. Vânzările celorlalte şapte companii analizate au înregistrat stagnări sau scăderi de până la circa 14%.

Îmbunătăţire a pieţei la finele anului

„Sperăm că trimestrul patru se va îmbunătăţi uşor, datorită aprobării fondurilor suplimentare de la buget. În ceea ce priveşte clasamentul companiilor, nu vor fi schimbări majore până la sfâşitul anului”, a apreciat Ciolan.

IMS Health România a revizuit în scădere estimările privind creşterea din acest an a pieţei farmaceutice în lei, de la 13-14% la 10%, la la peste 8,14 miliarde lei, ca urmare a măsurilor luate de autorităţi, precum cursul valutar fix pentru calculul preţurilor, dar şi a subfinanţării sistemului şi reducerii puterii de cumpărare. În euro, piaţa va creşte cu 3%, la 2,06 miliarde euro, în timp ce în volum se va înregistra un declin de 10%, la 455,4 milioane unităţi.

IMS Health furnizează servicii de cercetare pentru industria farmaceutică şi de servicii medicale. Grupul are activităţi în peste 100 de ţări din lume, iar anul trecut a raportat o cifră de afaceri de 2,2 miliarde dolari.

SURSA: Mediafax