Piaţa de construcţii din România nu dă semne majore de revenire, situaţia fiind delicată în special în segmentul construcţiilor rezidenţiale. Traversăm încă o perioadă de balans şi instabilitate, care face ca evoluţia pe termen mediu a pieţei de materiale de construcţii să fie dificil de evaluat. Cauzele sunt multiple: de la numărul tot mai redus de autorizaţii de construcţii noi la cererea slabă de materiale de construcţii, la creşterile de preţ pentru materii prime şi energie, nivelul extrem de scăzut al finanţărilor disponibile, instabilitatea economică şi lipsa încrederii investitorilor în piaţa din România. În plus, trendul descendent al pieţei aduce în prim-plan factorul preţ. În ultimii ani, asistăm aşadar la un război al preţurilor, din care tot lanţul comercial, de la producător şi până la consumator, are în final de pierdut.

Din lipsă de informaţii, mulţi consumatori sunt atraşi în capcana „preţului cel mai mic“ şi pierd din vedere că, de cele mai multe ori, calitatea se reflectă în costuri. Astfel, atributele produselelor şi modul de utilizare al acestora, elemente extrem de importante pentru sustenabilitatea şi calitatea finală a clădirii, sunt de multe ori trecute cu vederea. Performanţa energetică, izolarea fonică şi rezistenţa la foc sunt caracteristicile în care se măsoară gradul de confort pe care îl asigură o locuinţă, dar este important ca şi consumatorii să conştientizeze aceste lucruri înainte de ridicarea construcţiei, şi nu ulterior. Fiindcă cele mai multe beneficii sunt legate în mod direct de calitatea zidăriei, iar pereţii sunt acele elemente de bază care nu suportă modificări ulterioare. Totodată, dezvoltarea construcţiilor durabile înseamnă folosirea materialelor de calitate în mod corect. În România, există soluţii constructive moderne, precum betonul celular autoclavizat, care oferă beneficii superioare materialelor clasice şi vin la pachet cu servicii adiţionale suport. Pentru ca acestea să asigure randament maxim, consultanţa de specialitate pentru utilizarea corectă a produselor de zidărie, esenţială atât în faza de proiectare, cât şi pe şantier, este tot mai des întâlnită pe piaţa locală. Un alt trend care se resimte pe piaţa din România în ultimii ani este focusul pe eficienţă energetică. La nivel european, peste 40% din energie este consumată pentru climatizarea clădirilor, aşa că inclusiv în România interesul pentru eficienţa energetică a clădirilor noi a crescut simţitor. Tot mai mulţi dintre cei care construiesc astăzi aleg materiale de zidărie eficiente energetic, care nu necesită termoizolare suplimentară şi care reduc la minimum consumul ulterior şi, implicit, costurile de mentenanţă.

Aşadar, procesul de maturizare a pieţei aduce cu sine o orientare către produse de calitate şi observăm deja că interesul pentru calitate a crescut – tot mai mulţi oameni fac alegeri în cunoştinţă de cauză. Informarea corectă în România rămâne însă o necesitate.

Marius Dragne, director de marketing & vânzări, Xella Ro