Cât de inventivi sunt patronii români? Foarte puţin, conform unui raport publicat recent de Eurostat. Într-un studiu care analizează gradul de inovare din firme, realizat în 14 ţări europene, conaţionalii au ieşit pe
ultimul loc.

„Românii sunt inventivi! Românii sunt deştepţi! Românii se descurcă!“ – auzim în diverse ocazii (TV, mese rotunde) astfel de aprecieri triumfaliste. Inventivitatea pare să fie una dintre trăsăturile care ne diferenţiază  de alte popoare. Cifrele din studiul Eurostat contrazic ideea de mai sus: inventivitatea nu se regăseşte şi în mediul de afaceri autohton. Potrivit cercetării, numai 6,8% din antreprenorii români cred că firma lor introduce pe piaţă produse noi şi îmbunătăţite din punctul de vedere al caracteristicilor importante. Restul de respondenţi se mulţumesc să imite mişcările concurenţei. Procentajul celor inovativi este mai mic atât faţă de cel înregistrat în ţări dezvoltate, ca Luxemburg (25,8%) şi Suedia (39,9%), cât şi faţă de cel din ţări mai apropiat nouă ca nivel de dezvoltare: Bulgaria (9,6%) şi Cehia (19,6%).

Dimensiunea decalajului faţă de firmele din Uniunea Europeană se observă cel mai bine dacă se compară inventivitatea antreprenorilor în funcţie de nivelul şcolii absolvite. Astfel, se constată că procentajul patronilor români care au studii superioare şi pentru care inovarea este importantă e semnificativ mai mic decât cel al patronilor din alte ţări care au absolvit cel mult opt clase. Conform datelor Eurostat, numai 8,3% din patronii români cu studii superioare au declarat că firma lor introduce pe piaţă produse sau servicii inovatoare. Prin comparaţie, 10,9% din patronii greci cu cel mult opt clase absolvite au declarat că inovează la nivel de produs. Procentaje mai ridicate se întâlnesc la patronii cehi cu opt clase primare (12,7%), slovaci (28,7%) şi suedezi (33,9%).

O explicaţie a lipsei interesului pentru a crea produse şi modele de afaceri originale poate fi dată de diferenţa mare de competitivitate şi calitate a managementului dintre firmele autohtone şi cele din ţările dezvoltate. „În momentul de faţă, piaţa românească este încă într-o fază de absorbţie – atât companiile multinaţionale, cât şi cele locale preiau şi se inspiră din cele mai bune practici şi modele de afaceri deja consacrate în afară“, afirmă Ileana Ionescu, consultant în cadrul firmei de consultanţă în management Ensight.

O altă explicaţie formulată de analişti este că românii sunt mult mai puţin exigenţi cu produsele şi serviciile oferite de firme, comparativ cu consumatorii din alte ţări. Din această cauză, firmele nu sunt presate să inoveze mai mult şi mai repede. „În acest context, companiile au mai degrabă nevoie de nişte diferenţiatori – de exemplu, la nivel de desfacere şi prezentare a produsului printr-un ambalaj atipic, decât de inovaţii ample la nivel de produs sau de model de afacere“, spune Ileana Ionescu.

Studiul Eurostat mai relevă faptul că cea mai mare parte a patronilor europeni se concentrează pe inovarea produselor sau a serviciilor. Un procentaj mult mai mic dintre aceştia introduc modele noi de afaceri, metode noi de producţie sau formule noi de organizare a oamenilor în firmă.

Deşi la nivel general antreprenorii români pot fi caracterizaţi ca mai puţin inovatori decât colegii lor europeni, marile firme din ţara noastră consideră inovarea o prioritate strategică. „Oricât de competitiv ar fi pe piaţă un anumit produs, clienţii noştri se aşteaptă ca acesta să fie îmbunătăţit, păstrând însă preţul iniţial. Policolor încearcă să facă posibil acest lucru, aducând noi caracteristici produselor noastre cât mai frecvent“, spune Ivan Sokolov, director general executiv al firmei Policolor. Sokolov adaugă că prin inovare compania şi-a îmbunătăţit semnificativ rezultatele financiare. „Am realizat în primele nouă luni ale acestui an un profit de 9,2 milioane lei, în creştere cu aproximativ 40% faţă de nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut“, declară Ivan Sokolov.

Dacă vor să se menţină pe piaţă şi să reziste competiţiei, firmele autohtone vor fi obligate în scurt timp să-şi perfecţioneze capacitatea de inovare la nivel de produs, sistem operaţional şi model de afacere.