După publicarea în Monitorul Oficial al unei convocări cu privire la Adunarea Generală Extraordinară a Asociaţiilor unei SA, se mai pot opera modificări cu privire la odinea de zi deja publicată, în sensul adăugării pe ordinea de zi a unor noi puncte?
Cosmin Desoiu – Bucureşti

Prevederile art. 117(1) din Legea nr. 31/ 1990 privind societăţile comerciale republicată şi modificată conferă într-adevăr această posibilitate, a modificării ordinii de zi a unei AGEA legal convocate în condiţiile art. 117 din Legea nr. 31/1990, în sensul introducerii unor noi puncte pe ordinea de zi a Adunării.

Prevederile art. 117(1)din Legea nr. 31/ 1990 conţin însă anumite condiţii stricte pentru a se putea modifica ordinea de zi deja adusă la cunoştintă acţionariatului prin publicarea în Monitorul Oficial. Aceste condiţii sunt:
– introducerea noului punct pe ordinea de zi să fie solicitată de un acţionar ce deţine cel puţin 5% din capitalul social al societăţii; cererea poate fi făcută şi de mai mulţi acţionari care, împreună, deţin aceeaşi cotă de mai mult de 5% din capitalul social;

– cererea de introducere a unui nou punct se aduce la cunoştinţa Consiliului de Administraţie, respectiv directoratului, în cel mult 15 zile de la data publicării convocării AGEA în Monitorul Oficial; în cazul în care pe ordinea de zi figurează numirea administratorilor, respectiv a membrilor consiliului de supraveghere, şi acţionarii doresc să formuleze propuneri de candidaturi, în cerere vor fi incluse informaţii cu privire la numele, localitatea de domiciliu şi calificarea profesională ale persoanelor propuse pentru funcţiile respective;
– Ordinea de zi, completată cu punctele propuse de acţionari, ulterior convocării, trebuie publicată cu îndeplinirea cerinţelor prevăzute de Lege şi/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunării generale, cu cel puţin 10 zile înaintea Adunării Generale, la data menţionată în convocatorul iniţial.

Aşadar, chiar dacă la acest moment ar exista depusă la Consiliul de Administraţie al societăţii pe acţiuni în cauză cererea acţionarului /acţionarilor ce reprezintă cel putin 5% din capitalul social, depusă în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial, trebuie să aveţi în vedere respectarea ultimei condiţii mai sus arătate, respectiv aceea de a trece cel putin 10 zile de la publicarea modificării şi până la ţinerea AGEA. În doctrina de specialitate într-o primă opinie, prevederile formaliste cerute de Legea nr. 31/1990 sunt imperative şi au ca scop protejarea intereselor acţionarului.

În această opinie, publicarea ordinii de zi are ca scop să împiedice formarea unor majorităţi interesate apărute în mod neaşteptat, dând în acelaşi timp răgaz acţionarului să se pregătească şi să se documenteze pentru a putea participa la AGEA în deplină cunoştinţă de cauză a problemelor ce urmează să se discute.
Conform acestei teze, nu s-ar putea discuta în AGEA alte probleme în afara celor aduse la cunoştinţa actionariatului prin Convocare, cu atât mai puţin să se ia o hotărâre asupra noilor probleme.

Într-o altă opinie, se consideră că, dacă există alte probleme decât cele din ordinea de zi publicată în convocare, iar aceste probleme rezultă din dezbateri şi există condiţiile de prezenţă şi de vot pentru luarea unei hotărâri în ceea ce priveşte aceste noi probleme, atunci Adunarea poate vota introducerea noilor puncte pe ordinea de zi.

Conform acestei teze, această soluţie rezidă în plenitudinea de competenţe conferită de legiuitor Adunării Generale prin Lege.

Această ultimă opinie ar fi cea utilă în situaţia de faţă – însă cu observaţia ca (în cazul în care vor exista acţionari care se vor ralia primei opinii mai sus arătate şi care vor face opoziţie introducerii de noi puncte pe ordinea de zi) se poate ajunge la anularea în instanţă a hotărârii adoptate cu privire la noul punct de pe ordinea de zi.