Puțini sunt cei care își mai amintesc cum arăta un raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) din 2000. Atunci, ca și acum, piața auto românească era într-o degringoladă totală. „La o primă vedere anul 2000 a fost un an foarte prost pentru piața auto: față de anul precedent producția a scăzut cu 27% iar vânzările totale cu 29% (ba chiar cu peste 31% la autoturisme)”, spuneau pe atunci reprezentanții comercianților de mașini adăugând și că „vânzările pe piața internă au scăzut la un nivel nemaiîntâlnit, cel puțin din 1996 de când APIA întocmește statistici. Cele puțin peste 84.000 autovehicule, dintre care 66.000 autoturisme, reprezintă o scădere dramatică sub nivelul de anul trecut. Chiar și în 1996 se vindeau peste 118.000 de autovehicule dintre care 96.000 autoturisme”.
Pentru cei care nu înțeleg de ce o știre despre piața autoturismelor din 2012 conține citate din raportul APIA pentru 2000, merită prezentate câteva dintre cifrele date publicității aseară de DRPCIV: anul trecut au fost înmatriculate în România doar 66.436 autoturisme noi, ceea ce corespunde unui recul cu 18.69% față de anul precedent. Prin urmare, dacă ne luăm doar după aceste valori am putea spune că piața autohtonă a evoluat între 2000 și 2007, doar pentru a se întoarce exact acolo unde se afla. Așa cum cifrele aferente anului 2000 au intrat în istorie, valorile uimitoare atinse în 2007 – când românii înmatriculau nu mai puțin de 312.589 de autoturisme – au rămas doar un vis frumos care nu are șanse să se repete în viitorul apropiat.

Din totalul de ceva mai mult de 66.000 de autoturisme înmatriculate anul trecut, cele mai multe au fost, așa cum era de așteptat, Dacia. Marca autohtonă a  comercializat 16.388 de unități înregistrând un recul de 30,56%, mult mai puternic decât cel al pieței. Pe locul secund în preferințele cumpărătorilor români de mașini noi s-a clasat Volkswagen, cu 7.702 unități (-11,82), iar pe ultima treaptă a acestui trist podium al înmatriculărilor s-a poziționat Skoda, cu 6.235 de unități (-17, 61%).
În timp ce multe mărci, precum Aston Martin, Buick, Cadillac, Chrysler, Dodge, Lincoln sau Maybach, au dispărut complet de pe piață, nefiind raportată nicio unitate înmatriculată, altele, nu puține, au reușit să prezinte chiar creșteri. În plină criză. Este vorba despre Audi, care a crescut cu 23%, BMW, care și-a majorat înmatriculările cu 17,32% reușind să rămână lider al segmentului de vehicule premium, Ferrari (+9,09%), Ford (+4,96%), Hyundai (+18,41%), Infiniti (+66,67%), Jaguar, Jeep, KIA, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls Royce, smart, SsangYong, Suzuki și Volvo.
Citește și: S-a dublat piața auto second-hand. Volkswagen e lider