Unul dintre principalele acte normative adoptate la începutul anului a fost ordinul  18 al ministrului Agriculturii care stabileşte nişte termene exacte în ceea ce priveşte calendarul plăţilor APIA. Depunerea cererilor se va face între 1 martie şi 15 mai, urmând că după această dată şi până pe 1 iulie să se realizeze toate controalele administrative şi toate eşantionările pentru controalele pe teren până în 1 octombrie. Procesarea dosarelor şi plăţile vor decurge într-un ritm normal cu avansul începând din data de  15 octombrie şi cu plata regulară care se va efectua între 1 decembrie şi 31 martie anul viitor. „31 martie este data la care dorim anul acesta să finalizăm marea majoritate a plăţilor pentru anul trecut şi deşi se suprapune pe prima lună din perioada de depunere a cererilor, suntem aproape de a realiza acest obiectiv“, a declarat, Paul Eduard Kmen, director general adjunct APIA.

Până în momentul de faţă inclusiv avansul plus plata regulară pe măsurile care au fost autorizate, APIA a plătit şi sunt efectiv în conturile fermierilor 1.240 milioane de euro. Marţi, 14 martie, a mai fost virată o sumă de 12 milioane euro pentru 7.000 de fermieri.

Cererile se depun până pe 15 mai

Tot la începutul acestui an au fost modificări ale Ordonanţei 3 şi ale Ordinului 619 ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale care au adus clarificări la problemele care au dat bătăi de cap fermierilor, anul trecut, în ceea ce priveşte sprijinul cuplat, ajutoarele naţionale tranzitorii etc. „Au fost reglaje de plafoane pe măsuri pentru că anul trecut au fost anumite situaţii specifice când o parte din fermieri au primit subvenţii foarte mari din cauza că cererile au fost puţine faţă de ce s-a estimat, iar anul acesta plafoanele au fost reglate astfel încât să se asigure o finanţare echitabilă pe măsurile şi culturile şi sectoarele zootehnice pe care Ministerul doreşte să le sprijine“, a precizat director general adjunct APIA.

Pentru a veni în sprijinul fermierilor, s-a renunţat la anumite condiţii de eligibilitate, s-au modificat condiţii în ceea ce priveşte sprijinul cuplat, cât şi ajutoarele naţionale tranzitorii, dar şi documentele.  „Cererile le primim până în data de 15 mai, urmând ca până pe data de 31 de mai fermierii să depună eventualele modificări. În ceea ce priveşte documentele care fac dovada dreptului fermierului de a utiliza terenul, adeverinţa de rol emisă de Primărie, care dovedeşte atât suprafaţa, cât şi localizarea parcelelor pe care fermierul le exploatează şi după caz contractele de arendă, ele trebuie să fie valabile la data depunerii cererii şi trebuie să fie încheiate înainte de a depune cererea de plată. S-a eliminat acel termen de 31 decembrie ca valabilitate“, a concluzionat  Kmen.

Te-ar putea interesa și: