‘Sectorul este în formă bună, stabil şi nu a avut nevoie de niciun ajutor în recenta criză’, a declarat Jiri Busek, analist la Asociaţia Bancară Cehă. ‘Este o poziţie aproape unică în Europa şi suntem recunoscători pentru aceasta. Suntem stabili, sănătoşi şi profitabili’, a subliniat el.

Sectorul a trecut printr-o criză bancară la sfârşitul anilor 1990. Mai multe bănci au falimentat, o bancă importantă a trebuit să fie achiziţionată de un concurent iar bănci de stat mai mari au fost privatizate după ce creditele neperformante au fost curăţate din bilanţurile lor.

‘Am avut această experienţă recentă şi astfel managementul riscului de aici este foarte conservator”, a spus Busek. Banca Naţională a Cehiei este acum mandatată să supravegheze fiecare jucător din industria financiară, fie că este vorba de brokeri de investiţii, companii de asigurări sau bănci.

Abordarea de reglementare conservatoare a băncii centrale ‘s-a dovedit pozitivă în lumina acestor evenimente’, a relevat Busek. ‘Băncile noastre au rămas profitabile în timpul crizei. În prezent, filialele locale sunt, în general, o parte profitabilă a companiilor-mamă”, a adăugat el.

Cele patru bănci mari ale ţării – Ceske Sporitelna, CSOB, Komercni Banka şi UniCredit – sunt toate cu capital străin. Busek a explicat că băncile din Cehia s-au concentrat pe servicii bancare comerciale tradiţionale, lăsând tranzacţionarea şi investiţiile în cea mai mare parte pentru băncile-mamă străine.

Totuşi, în timp ce criza financiară din 2008 nu a afectat direct băncile din Cehia – nu a existat nicio criză a creditelor în ţară – ele nu au scăpat în totalitate de criza economică ulterioară. Busek a relevat că creditele neperformante au crescut la un maxim de 6,4% din totalul creditelor până în septembrie 2010, deşi au scăzut ulterior la sub 6%, la 31 martie anul acesta.

În timp ce companiile exportatoare au rezistat relativ bine, cererea internă slabă a tras economia în ansamblu într-o criză superficială. Conform celor mai recente previziuni economice ale asociaţiei bancare, punctul de cotitură ar trebui să vină în al doilea sau al treilea trimestru al acestui an. Economia mai slabă s-a reflectat parţial într-o cerere prudentă de credite din partea unor întreprinderi şi consumatori, în contextul în care companiile nu au mai făcut investiţii iar gospodăriile au fost reticente în a lua pe datorie.

Cu toate acestea, peste tot, sectorul financiar a continuat să crească. An de an, creditarea s-a extins la o rată de 4,6% la sfârşitul lunii martie, de la 2,4% în 2012 şi un minim de 1,3% în 2009. ‘Sectorul este în continuare atractiv pentru nou-veniţi’, a spus Busek. ‘După aproape câţiva ani de stagnare, mai multe bănci noi s-au deschis în ultimii trei ani”, a adăugat el.

Una dintre acestea este Air Bank, parte a PPF Group, o companie internaţională de investiţii financiare cu sediul la Praga. Jakub Petrina, directorul de marketing al Air Bank şi unul dintre proiectanţii băncii, a declarat că proiectanţii şi-au pus întrebarea de ce oamenilor nu le plac băncile şi au decis să creeze ceva ce este pe placul lor.

‘Ne-am întors la elementele de bază – să-i ascultăm pe oameni şi să auzim că bancherii folosesc un limbaj complicat, rate absurde, condiţii prea lungi şi complicate’, a spus el. ‘Am conştientizat că este mai complicat decât ar trebui sa fie”, a insistat el.

Air Bank, care şi-a început activitatea în noiembrie 2011, are în prezent 125.000 de clienţi şi o listă de preţuri de o pagină, oferind conturi curente şi de economii la aceeaşi rată a dobânzii şi fără restricţii de timp sau penalităţi legate de retragerile din contul de economii. Oferă credite de nevoi personale simple, are o aplicaţie pentru iPhone şi nu percepe taxe pentru asistenţă – online, sucursale sau prin telefon.

Filosofia băncii este ‘să fim cât mai umani posibil”. ”Uneori, un bancher pare o specie diferită’, a spus Petrina. ‘În sucursalele noastre, bancherul şi clientul stau unul lângă altul şi împart un ecran de computer, lucrând împreună în contul clientului’, a explicat el.

O altă bancă nouă este Zuno, parte a Raiffeisen Bank International din Austria. Deschisă în Slovacia în 2010 şi Republica Cehă un an mai târziu, Zuno are acum 170.000 de clienţi. ‘Banca noastră directă s-a născut cu scopul de a capta segmentul în creştere rapidă al clienţilor moderni, competenţi în utilizarea tehnologiei’, a declarat Oyvind Oanes, director de marketing la Zuno. ‘Acestei demografii-ţintă nu-i place să piardă timpul în sucursale bancare. Ei cred că cea mai bună bancă este cea pe care o observă cel mai puţin. Îşi fac tranzacţiile prin Internet, astfel încât să poată avea mai mult timp pentru alte activităţi’, spune el.

Zuno oferă conturi curente şi de economii, credite personale şi refinanţare. Oanes spune că aplicaţia pentru mobil a fost foarte populară în ambele ţări, fiind descărcată de peste 30.000 de ori.

Potrivit unei cercetări de piaţă efectuată în septembrie anul trecut şi furnizată de Zuno, cel mai important factor în alegerea unei bănci pentru 64% dintre cehi sunt comisioanele mici, urmat de simplitatea de manipulare a contului, pentru 49%.

Simplitatea pare să fie cuvântul-cheie şi atunci când vine vorba de comunicarea clienţilor cu banca – 92% dintre cehi preferă să o facă online atunci când trebuie să-şi contacteze băncile.

În contextul în care există 44 de bănci într-o ţară cu 10,5 milioane de locuitori, există în mod clar spaţiu pentru concurenţă şi strategii experimentale, potrivit New York Times.

‘Venim după marile bănci corporatiste dinozaur care au uitat că se află aici pentru a oferi un serviciu’, a declarat Petrina de la Air Bank. ‘Nu ne îngrijorează alte bănci noi. Avem diferite modele şi strategii. Ajută faptul că există mai mulţi ‘bancheri noi fantezişti’ – îi face pe oameni să-şi reconsidere serios banca actuală’, a adăugat el. AGERPRES

Te-ar putea interesa și: