"Oamenii caută soluţii cât mai convenabile, respectiv reducerea sub 15 minute a timpului afectat unei călătorii cu mijloace de transport în comun de acasă la serviciu şi o infrastructură mai bună pentru ciclişti. Preţul constituie un argument, iar cei care nu au maşini personale afirmă că aspectele legate de cost, nu preocupările ecologice, sunt cele care le influenţează opţiunile. Pe de altă parte, şoferii declară că dacă preţul la combustibili ar creşte cu 20%, utilizarea maşinilor personale ar scădea cu 8%", se arată în raport.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 10.000 de persoane din 10 ţări (Australia, Canada, Cehia, Coreea de Sud, Franţa, Italia, Mexic, Olanda, Norvegia şi Suedia) şi a dus la concluzia că oamenii din Coreea preferă transportul în comun, opţiunile cehilor se îndreaptă în proporţie de câte o treime spre mersul pe jos, şofat şi utilizarea transportului în comun, dar peste jumătate din cei intervievaţi în restul ţărilor preferă şofatul.

Pe locul al doilea în opţiunile olandezilor se situează ciclismul, în timp ce în Canada, Franţa, Italia, Cehia, Suedia şi Norvegia opţiunea a doua este mersul pe jos.

În majoritatea ţărilor, populaţia ar folosi mai mult transportul în comun dacă ar fi mai rapid, în Mexic respondenţii s-au arătat preocupaţi de siguranţa acestuia, în Franţa de nivelul de cost şi în Suedia de gradul în care se poate conta pe transportul în comun.

Mexicanii şi italienii se situează în fruntea clasamentului celor care declară că ar folosi bicicletele, dacă infrastructura ar fi mai bună.

Experţii OCDE apreciază că emisiile de bioxid de carbon produse de mijloacele de transport se vor dubla până în 2050.

Raportul precizează că 20% din cantitatea de apă consumată este folosită în gospodării, iar consumul de apă ar putea scădea cu 20% dacă s-ar plăti proporţional cu cantitatea utilizată. Canadienii şi mexicanii utilizează de două ori mai multă apă pe persoană decât francezii şi cehii, iar australienii sunt de două ori mai dispuşi decât coreenii să se doteze cu maşini de spălat, duşuri şi toalete care raţionalizează consumul de apă.

Consumatorii individuali utilizează 30% din cantitatea de energie produsă şi emit 20% din emisiile de bioxid de carbon. În gospodăriile din Australia, Norvegia şi Canada, există în medie 11 aparate electrice, în timp ce coreenii, mexicanii şi cehii au sub opt aparate în gospodărie. Mexicanii, urmaţi de olandezi, francezi şi italieni sunt cei mai înclinaţi să stingă luminile şi aparatele electrice şi să utilizeze mai puţină căldură, iar 80% dintre gospodăriile din Cehia şi Italia au aparate eficiente energetic, cumpărate în ultimii 10 ani, faţă de 30% în Coreea şi 40% în Suedia. Proprietarii sunt mai dispuşi să investească în măsuri de ridicare a eficienţei energetice decât chiriaşii.

75% din reziduurile municipale provin de la gospodării, iar cartierele în care gunoiul se ridică săptămânal produc cu 20% mai mult gunoi decât cele în care deşeurile sunt ridicate mai rar. În toate ţările, tinerii produc cu 10% mai mult gunoi decât părinţii lor, iar membrii gospodăriilor mici produc de două ori mai mult gunoi decât cei ai gospodăriilor mari. Canadienii, australienii şi suedezii reciclează de două ori mai multe categorii de reziduuri decât cehii şi mexicanii.

‘Trebuie să ne schimbăm comportamentul, dacă vrem o protecţie a mediului mai eficientă’, a declarat, ca o concluzie la acest raport, secretarul general al OECD, Angel Gurria.
SURSA: Agerpres