Statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) indica, pentru intervalul de timp ianuarie-august 2002, un volum al vanzarilor de 57.566 autoturisme noi, 13.588 vehicule comerciale si 691 autobuze. Pe ansamblu, aceste cifre semnifica o crestere destul de importanta a pietei, de 21,6%, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Numai in luna august a.c. – o luna de concedii, in care populatia, de regula, nu este preocupata de achizitionarea de bunuri de folosinta indelungata – s-au vandut 7.533 de autoturisme. Adica, mai mult decat media lunara din perioada ianuarie-august. Acest lucru constituie un semnal ca piata auto a demarat bine in primavara, pentru ca vara sa-si accelereze motoarele.
„In mod traditional, ultimul trimestru este cel mai important pentru piata auto, motiv pentru care ne asteptam la o crestere si mai mare a vanzarilor catre sfarsitul anului”, precizeaza Marius Carp, director la APIA. „Sunt perspective bune sa ne apropiem de acea crestere la care speram, de 30%, fata de anul anterior. Previziunea noastra era de 143.000 de autovehicule, incluzand aici si vanzarile second hand. Estimam insa vanzarea a 110.000 de autovehicule noi si sunt aproape convins ca aceasta previziune se va indeplini. Climatul actual nu lasa sa se intrevada evenimente neprevazute, care ar putea modifica acest trend normal al pietei”, este de parere Marius Carp.
Cu toate aceste semnale pozitive, trebuie mentionat faptul ca suntem inca departe de nivelul vanzarilor record din 1998, care s-au cifrat la 200.000 de autovehicule (inclusiv second hand). De asemenea, ritmul de crestere a importurilor (45,9%) este mult mai mic, comparativ cu anii precedenti (53% in 2001, fata de 2000, respectiv 70% in 2000, fata de 1999).
In schimb, „efectul Euro 3” se simte din ce in ce mai puternic. Business-ul cu masini second hand s-a subtiat foarte mult, astfel incat, unii jucatori importanti, cum ar fi Auto Benelux, au decis sa se retraga de pe piata, o data ce au constatat restrangerea segmentului lor de cumparatori.
In ceea ce priveste preferintele romanilor in materie de autoturisme noi achizitionate, pana in prezent, precizam ca Dacia ramane liderul pietei, cu 27.405 bucati vandute, urmata de Daewoo (8.067 bucati).
Pentru masinile de import, criteriul principal de selectie este pretul acestora, cele intre 5.000 si 10.000 de euro fiind cele mai cautate. Astfel, Renault Clio Symbol, Skoda Fabia, Peugeot 206, Suzuki Swift si Volkswagen Polo au fost modelele – incadrate in marja de pret mentionata – care s-au vandut cel mai bine.
Numarul de autobuze importate a crescut semnificativ: pe langa faptul ca unele primarii au contractat cantitati serioase in aceasta vara, se constata o adevarata explozie a serviciilor de transport, mutate de pe calea ferata, pe sosele. In realitate, numarul de autobuze aduse in tara este mult mai mare decat cel indicat de statisticile APIA, deoarece multi intreprinzatori locali au importat astfel de autovehicule la mana a doua, in scopul de a demara o afacere in domeniul transportului interurban. Ca atare, acest sector de activitate se dezvolta incontinuu, in principal datorita faptului ca se percep tarife mai mici decat cele practicate de CFR.
Piata auto
Tipul autovehiculului August/2002 Ian. – aug. / 2002 Ian. – aug. / 2001 Variatia 2002/2001
Productie si asamblare
Autoturisme 3.492 44.150 36.412 21,3%
Vehicule comerciale 711 8.837 6.947 27,2%
Autobuze 0 0 28 _
Export
Autoturisme 654 7.939 8.335 -4,8%
Vehicule comerciale 10 470 587 -19,9%
Autobuze 0 0 0 _
Import
Autoturisme 2.853 21.640 14.900 45,2%
Vehicule comerciale 783 5.673 4.083 38,9%
Autobuze 95 691 205 237,1%
Vanzari
Autoturisme 7.533 57.566 47.262 21,8%
Vehicule comerciale 1.629 13.588 11.585 17,3%
Autobuze 95 691 231 199,1%