Taxă UE GNL. În prezent, importurile nu sunt taxate suplimentar

Taxă UE GNL. În prezent, gazele naturale lichefiate (GNL) sunt excluse de la taxa de frontieră pe carbon, ceea ce înseamnă că importurile lor nu sunt supuse impozitării suplimentare în acest moment.

Uniunea Europeană a decis să-și extindă schema de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru a include și transportul maritim, ceea ce implică faptul că începând din 2024, importurile de GNL în Europa vor fi afectate de o taxă pe carbon.

Schimbări semnificative ar putea lovi piața globală a gazelor naturale lichefiate (GNL) în următorii ani, mai ales dacă Uniunea Europeană decide să aplice o taxă de frontieră pe carbon și pentru acest combustibil.

La 1 octombrie, Uniunea Europeană a inaugurat mecanismul său de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM), cunoscut sub numele de„ taxă vamală pe carbon”, într-o primă fază de tranziție. Acest mecanism se aplică importurilor de diverse categorii de produse cu emisii semnificative de dioxid de carbon în interiorul Uniunii Europene.

În etapa inițială a legislației UE referitoare la costurile de import al carbonului, nu se va impune nicio taxă directă asupra produselor. Aceasta urmează să intre în vigoare începând cu anul 2026.

Totuși, acum, importatorii de fier și oțel, ciment, aluminiu, îngrășăminte, hidrogen și electricitate în Uniunea Europeană sunt obligați să furnizeze rapoarte privind volumul importurilor și emisiile de gaze cu efect de seră (GES) asociate cu producția acestora. Cu toate acestea, nu vor fi supuși niciunei ajustări financiare în această fază inițială.

Gazele naturale lichefiate (GNL) sunt actualmente excluse de la impunerea taxei de frontieră pe carbon, ceea ce înseamnă că nu se aplică nicio taxă suplimentară la importurile lor în acest moment.

gaz, GNL
Instalație de GNL / SURSA FOTO: Dreamstime

Livrările de GNL din Europa vor suporta o taxă pe carbon din acest an

Cu toate acestea, Uniunea Europeană a decis să extindă domeniul său de aplicare a schemei de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) și către transportul maritim, ceea ce va duce la impunerea unei taxe de carbon asupra încărcăturilor de gaze naturale lichefiate (GNL) importate în Europa începând cu anul 2024.

„Pentru moment, primul proiect se referă doar la noi contracte de import de GNL, dar nu poate fi exclusă o taxă pe metan pentru toate importurile de GNL care depășesc limitele definite”, au notat analiștii Wood Mackenzie într-un raport recent.

WoodMac a observat că Uniunea Europeană ar putea să meargă și mai departe și să introducă gazele naturale lichefiate (GNL) în mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de carbon (CBAM), impunând o taxă de import în funcție de prețurile predominante ale carbonului în cadrul sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS).

În conformitate cu analiza efectuată de compania de consultanță energetică, dacă Uniunea Europeană ar decide să includă gazele naturale lichefiate (GNL) în mecanismul său de taxare a emisiilor de carbon la frontieră, aceasta ar genera o divizare a pieței GNL în două niveluri distincte de prețuri. Astfel, Europa ar deveni o piață cu prețuri premium, în timp ce piețele asiatice emergente ar experimenta prețuri mai reduse.

Există o considerabilă incertitudine asociată cu aceste ipoteze. Uniunea Europeană, care depinde în prezent într-o mare măsură de importurile de gaze naturale lichefiate (GNL) pentru a-și asigura aprovizionarea cu gaz – având în vedere că gazul rusesc livrat prin conducte este în principal în afara ecuației – ar putea să rămână în continuare în nevoie de volume semnificative de GNL după anul 2026. Prin urmare, este posibil să nu opteze pentru impunerea unei taxe de import asupra GNL-ului, ceea ce ar putea perturba cu siguranță piețele globale.

Prețul gazelor va crește odată cu aplicarea acestei taxe

Este o întrebare crucială cum va reuși Europa să echilibreze obiectivele sale de reducere a emisiilor cu necesitatea de a asigura securitatea energetică. Este o provocare complexă și rămâne de văzut ce strategii și politici vor fi adoptate pentru a naviga cu succes între aceste două imperative.

„Dacă UE decide să aplice aceste taxe, atunci acest lucru va împinge prețurile europene ale gazelor în sus, dar va bifurca și piața globală de GNL, creând o piață GNL pe două niveluri” a precizat Massimo Di Odoardo, vicepreședinte al Gas & LNG Research la Wood Mackenzie.

Există o posibilitate ca această dinamică să nu favorizeze interesele Europei, deoarece exportatorii de gaze naturale lichefiate (GNL) cu cele mai mici emisii vor fi cei care vor obține cele mai multe beneficii. Totuși, proximitatea la piață va rămâne esențială, inclusiv pentru unul dintre principalii exportatori de GNL, Qatar, care are planuri ambițioase de a-și extinde capacitatea de export semnificativ în următorul deceniu.

Conform analizei efectuate de WoodMac, Qatar și Mozambic, ca exemple, ar putea stabili prețuri mai mari ale carbonului pentru exporturile lor în Europa. Acest lucru ar putea determina o schimbare a atenției lor de la piețele mai apropiate din Asia emergentă, care este puțin probabil să impună o taxă de import pe emisii. Pe de altă parte, cererea de GNL în aceste piețe asiatice este prognozată să crească în următorii ani, spre deosebire de Europa.

În contrast, Statele Unite ale Americii găzduiesc unele dintre proiectele de gaze naturale lichefiate (GNL) cu cele mai ridicate emisii din lume, conform analizei WoodMac. Această situație este atribuită tipului de rezervor de gaz natural utilizat și distanței considerabile a conductelor față de instalațiile de lichefiere a gazului natural, ceea ce contribuie la nivelul crescut al emisiilor de metan.

UE
UE / SURSA FOTO: Dreamstime

Noua taxă pe GNL contrazice obiectivul referitor la decarbonizarea proiectelor GNL

Se anticipează că proiectele de gaze naturale lichefiate (GNL) din Statele Unite vor fi probabil încurajate să își orienteze acțiunile spre reducerea emisiilor.

Totuși, conform lui Wood Mackenzie, importanța și nivelul taxelor viitoare asupra emisiilor asociate cu importurile de GNL vor juca un rol esențial în determinarea măsurilor de reducere a emisiilor în industria GNL la nivel global.

Conform constatărilor, introducerea taxelor de către Europa ar putea să nu fie suficientă pentru a atinge obiectivele necesare de decarbonizare la nivel global pentru proiectele de gaze naturale lichefiate (GNL).

„Dacă va exista un impact material, va fi necesar un preț al carbonului mai apropiat de 200 USD / t CO2e pentru importurile de GNL. În plus, acest lucru ar trebui introdus la nivel global pentru a fi cu adevărat eficient în reducerea intensității carbonului și este puțin probabil să se întâmple. Pentru moment, toți ochii vor fi ațintiți asupra Europei pentru a vedea ce va face în continuare”, a precizat Di Odoardo, potrivit oilprice.com.