Coridorul IV pan european va fi legat de Autostrada Transilvania printr-un tronson de aproximativ 78 de kilometri de autostradă între Şebeş şi Turda, sursa de finanţare urmând să fie asigurată în proporţie de 85% din fonduri europene, din actualul program de finanţare 2007-2013.
Ieri, a venit şi confirmarea din partea Comisiei Europene, după ce ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-a întâlnit cu comisarul pentru politică regională, vicepreşedinte al Comisiei Europene, Johannes Hahn, în cadrul căreia au discutat despre nevoile imediate şi pe termen lung în domeniul dezvoltării infrastructurii de transport, absorbţia fondurilor structurale şi ridicarea presuspendării Programului Operaţional Sectorial Transport (POS-T), conform unui comunicat remis de Ministerul Transporturilor.

Conform sursei citate,"Comisia Europeană a acceptat cu titlu preliminar, funcţie de stadiul tehnic de pregătire al acestor două proiecte, includerea a două tronsoane suplimentare de autostradă în POS-T, respectiv Sebeş-Turda şi Dumbrava-Deva, pentru a reduce astfel riscul pierderii finanţării europene până la finalul exerciţiului bugetar".

La începutul acestei săptămâni, ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructură, Dan Şova, declara că s-a găsit o formulă financiară pentru construirea tronsonului Sebeş – Turda, pentru a lega Autostrada Transilvania de Coridorul 4 mult mai repede decât ar urma să se construiască de la Turda până la Braşov.

"Legăm Sebeş de Turda, sunt 78 de kilometri şi am găsit finanţare în alocarea financiară 2007 – 2013. Va fi un proiect de circa 800 – 900 de milioane de euro, finanţat în proporţie de 85% din fonduri europene şi care va trebui să fie finalizat destul de repede, adică până la finalul anului 2015, ca să intre pe facilitatea aceea de n + 2, adică să poţi folosi fondurile din alocarea până în 2013 încă doi ani", a subliniat Şova, citat de Agerpres.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, Dan Şova, se va întâlni, după rezilierea contractului cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, cu oamenii de afaceri, parlamentarii şi liderii locali din Ardeal pentru a discuta despre potenţialii investitori în proiect.

‘Informaţia bună este că sunt multe companii din multe părţi interesate de Autostrada Transilvania. De la Borş până la Turda mă îndoiesc că se va găsi un investitor pentru restul de 200 km. Trebuie văzute tronsoanele în concesiune, nu în parteneriat public privat. După 30 aprilie, după rezilierea contractului cu Bechtel, voi merge în Ardeal pentru a discuta cu oamenii de afaceri, parlamentarii, toţi liderii autorităţilor locale, pentru a găsi soluţia de a finanţa fiecare din cele nouă tronsoane ale Autostrăzii. Voi avea o transparenţă totală. Când o terminăm depinde de cum găsim finanţare. După 30 aprilie facem studiile şi o introducem în concesiune. Constructori sunt, finanţarea bancară este importantă’, a declarat Dan Şova, vineri, la dezbaterea ”Atelierele Viitorului” organizată de departamentele Consiliului Naţional al PSD.

Acesta a adăugat că pentru toate cele nouă tronsoane ale Autostrăzii Transilvania autorităţile vor încerca să găsească investitori privaţi.

‘După rezilierea contractului cu Bechtel vom vedea care este propunerea finală de despăgubiri. Continuarea autostrăzii prin finanţare bugetară nu era posibilă. Rezilierea ţine de o logică economică. Din momentul în care reziliem, principala preocupare este să găsim firme care să construiască. Noi am făcut ce depindea pentru a o aduce cât mai aproape de ideea de profitabilitate. Vom construi Sebeş – Turda. Între Turda şi Braşov nu s-a făcut nimic, nici exproprieri, nici studii, nici proiecte. Realizăm Sebeş – Turda din alocarea 2007 – 2013. Va costa 900 milioane euro’, a menţionat Dan Şova.

Trebuie amintit faptul că în urmă cu doar două zile grupul german Daimler a decis să îşi extindă capacitatea de producţie a fabricilor din Sebeş şi Cugir, judeţul Alba, în urma unor investiţii ce vor depăşi 300 mil. euro. Investiţia va fi direcţionată către subsidiara locală a grupului, Star Transmission, unde se va dezvolta o nouă generaţie de cutii de viteze automate pentru maşinile Mercedes-Benz.  

Amintim faptul că în 2007, România era foarte aproape să fie destinaţia aleasă de grupul german pentru deschiderea unei uzine auto. Germanii au ales însă Ungaria, din cauza lipsei infrastructurii de transport din România.

Ştire în curs de actualizare