Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat joi, în cadrul unei conferințe de presă organizate cu prilejul semnării contractului pentru execuția unui segment din drumul expres Arad – Oradea, că lucrările pe Autostrada Transilvania sunt în plină desfășurare.

După un parcurs sinuos de două decenii, toate tronsoanele acestui important proiect de infrastructură rutieră au contracte active și se află în diferite faze de execuție.

Sorin Grindeanu: Proiectele UMB, în linie dreaptă spre finalizare

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat că două dintre tronsoanele realizate de compania UMB vor fi gata până la sfârșitul anului.

Este vorba despre segmentele Nădășelu – Nușfalău și Nușfalău – Poarta Sălajului, cel din urmă incluzând și tunelul Meseș.

„Pe autostrada Transilvania, UMB are două contracte, de la Nădăşelu la Nuşfalău, de la Nuşfalău la Poarta Sălajului, e cu tunelul Meseş. Am semnat acum vreo lună şi ceva contractul pe Suplacu de Barcău – Chiribiş, se lucrează, cred că Erbaşu e cel care a câştigat, se dă drumul în sfârşit şi pe Chiribiş – Biharia, deci pe toate loturile de pe autostrada Transilvaniei în acest moment se lucrează, ceea ce este un lucru important.

La 20 de ani după Bechtel (…) iată că se lucrează pe toate loturile de pe autostrada Transilvaniei şi termenul pentru cele două loturi (executate de UMB – n. r.)… acolo este problema cu pasajele, dar termenul pentru rest a rămas undeva la sfârşitul acestui an”, a declarat Grindeanu.

De asemenea, oficialul a subliniat că, deși există întârzieri cauzate de probleme cu pasajele, restul lucrărilor se află în grafic. Finalizarea este estimată pentru finalul lui 2025, cel puțin pentru tronsoanele aflate în responsabilitatea UMB.

Autostrada Transilvania
SURSA FOTO: Facebook, Lucian Bode

Pasajele, executate separat: antreprenorul este mobilizat

Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a oferit detalii despre loturile problematice, menționând că pasajele sunt parte dintr-un contract diferit.

„Am reuşit luna trecută să închidem şi ultimul contract pe care îl mai aveam pe autostrada Transilvaniei, cel cu tunelul Meseş. În momentul de faţă avem contracte pentru toate loturile acestei autostrăzi. De asemenea, ne-am propus, alături de antreprenor, să finalizeze cele două contracte, mă refer la contractele UMB-ului, anul acesta.

Din păcate, vremea nu a fost prea bună, fiind o perioadă de timp ploioasă. Sper să-şi revină, astfel încât să ne ţinem de ce ne-am angajat. Cele două viaducte care fac obiectul acum al altui contract, din discuţiile purtate cu antreprenorul, acesta este foarte bine mobilizat şi îşi doreşte şi el, de asemenea, să finalizeze anul viitor cele două pasaje cât mai repede posibil.

Evident, sunt anumite perioade tehnologice care nu pot fi scurtate, dar se lucrează pe ele, astfel încât să le finalizeze cât mai repede posibil, să avem toată autostrada Transilvania în circulaţie”, a explicat Pistol.

Acesta a adăugat că antreprenorul responsabil de pasajele lipsă este bine mobilizat și își dorește ca acestea să fie finalizate în cursul anului viitor.

Deși sunt implicate procese tehnologice ce nu pot fi grăbite, autoritățile, alături de Sorin Grindeanu, asigură că lucrările avansează.

Descărcări temporare, pentru utilizarea eficientă a tronsoanelor finalizate

Pentru a putea utiliza cât mai repede tronsoanele gata de circulație, CNAIR a pus în aplicare o strategie de descărcări temporare.

„Deja avem o gândire cu anumite descărcări, astfel încât să fructificăm cât mai mult din ce se construieşte. Ca dovadă, avem şi acel nod de la Românaşi, care a fost atribuit şi care acum se află în perioada de execuţie.

Îmi doresc ca şi el să fie finalizat anul acesta, pentru că face parte din gândirea pe care o avem de a pune în valoare aproape tot ce se va realiza pe cele două contracte ale UMB-ului”, a declarat Pistol.

Acest nod rutier, deja în execuție, face parte din soluția temporară pentru a pune în valoare segmentele încheiate.
Sorin Grindeanu și autoritățile, speră ca și acest obiectiv să fie gata până la finalul anului curent.

Erbaşu a început lucrările pe noul tronson Suplacu de Barcău – Chiribiș

Cristian Pistol a vorbit și despre stadiul lucrărilor efectuate de antreprenorul Erbaşu. Potrivit acestuia, ordinul de începere a fost emis, echipele sunt mobilizate și se lucrează în teren.

„A fost emis ordinul de începere, este bine mobilizat, a intrat în teren şi activităţile sunt demarate. Este prematur în momentul acesta să vorbim de un progres foarte mare, dar se află în execuţie şi a depăşit foarte multe probleme birocratice, mai ales de început de contract”, a menționat șeful CNAIR.

Tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș a avut un istoric complex, însă acum intră în linie dreaptă pentru execuție.

Podul de la Buzău ar putea fi dat în folosință în luna iunie

Întrebat despre podul de la Buzău, Pistol a confirmat că lucrările sunt în curs de remediere.

„Ştiţi foarte bine că podul de la Buzău nu este dat în circulaţie. Sunt anumite probleme tehnice care au fost discutate, atât cu antreprenorul cât şi cu proiectantul lucrării. Ştiu că s-au găsit soluţii pentru remedieri. Acestea vor fi remediate, iar în iunie eu zic că vom circula pe el”, a spus acesta.

Problemele tehnice apărute la stratul de asfalt vor fi soluționate, iar circulația ar putea fi reluată în perioada următoare.

Alte proiecte: Craiova – Piteşti şi Brăila – Galaţi, aproape de final

Ministrul Sorin Grindeanu a oferit actualizări și pentru alte proiecte de infrastructură.

„Pe Craiova – Piteşti mai vorbim de vreo 10 km, exact acei 10 km care fac legătura cu autostrada A1. Eu am venit duminică de la Timişoara cu maşina şi la intersecţia drumului expres care vine dinspre Craiova cu autostrada A1, după Piteşti, erau multe utilaje, se lucra. Urmare a discuţiilor cu colegii de la CNAIR, cred că în iulie aceşti 10 km vor fi finalizaţi. În mare, cei 10 km sunt finalizaţi.

Vorbim de lucrări care au rămas de făcut la intersecţia cu A1, carosabilul până la Albota, unde în acest moment cobori de pe DEx, în mare e terminat. Nodul rutier – acolo mai e de lucru şi eu cred că într-o lună, o lună şi jumătate, maxim două, se finalizează. Mai sper, dacă tot vorbim de Argeş, ca la sfârşitul acestei luni, undeva început de iunie, să dăm în circulaţie până la Curtea de Argeş, pe Sibiu – Piteşti, şi undeva în luna, sper, august, Brăila – Galaţi”, a precizat acesta.

Segmentul respectiv face legătura între drumul expres și autostrada A1, iar lucrările sunt aproape terminate. În plus, ministrul a anunțat că în august se va putea circula și pe drumul expres Brăila – Galați.