În urmă cu patru ani „a glumit cu gândul“, iar în noiembrie 2010 „s-a întâlnit cu bătrânul dud“. Așa își amintește Anne Marie Pârlog începutul afacerii Morgan La Dud, restaurant cu specific franțuzesc, pe care îl deține împreună cu soțul său, Radu Pârlog. Un domeniu pe care nu îl cunoșteau în amănunt pentru că veneau din alte sfere profesionale.

„A fost foarte anevoios începutul. Valoarea locației (n.red. – situată undeva pe strada Speranței, din Capitală) era mică la momentul venirii noastre. În iunie 2011, când am inaugurat, această valoare a crescut brusc cu aproximativ 500.000 de euro. Practic, aceasta a fost investiția de început“, își amintește Anne Marie Pârlog. Investiție pe care estimează să o amortizeze în aproximativ zece ani.

Creștere de 30% a afacerii, în 2014

Chiar dacă nu este situat  în Centrul Vechi, considerat punctul fierbinte pentru afacerile de acest gen, restaurantul a ajuns deja la afaceri de 130.000 euro anul trecut, pentru 2014 fiind estimată o creștere de 30%. „De-a lungul celor trei ani petrecuți sub dud, transparența sistemului implementat de noi ne-a dovedit, prin toate pârghiile sale statistice, faptul că un restaurant poate deveni o afacere“, punctează Anne Marie Pârlog.

Potrivit datelor din piață, foarte mulți oameni de afaceri sunt tot mai interesați de această zonă de business, fără a lua în calcul Centrul Vechi unde, în ultimii ani, chiriile au ajuns extrem de ridicate. Mai exact, chiriașii de spații comerciale plătesc chiar și 100 euro pe metru pătrat. O medie lunară a chiriilor pentru spaţiile comerciale de aproximativ 100 metri pătraţi este undeva între 40 şi 55 euro/mp, în funcţie de suprafaţă. Iar chiria nu este singura problemă. „Poate o administrare unitară mai fină și mai rafinată ar fi utilă. Cel puțin la nivel de decibeli. Este neplăcut să stai la o terasă cu muzică și să asculți muzica de la o terasă alăturată. Cred că îi lipsește farmecul specific“, mai spune Anne Marie Pârlog. În context, acesta poate fi un alt motiv pentru care soții Pârlog nu au ales să-și dezvolte businessul aici.

Ca o noutate, aceștia au un nou asociat, Chef Eduard Istoc, „care gătește foie gras-ul în cel puțin 20 de moduri“. Anne Marie Pârlog mizează foarte mult pe preparatele inedite și speră să crească numărul clienților chiar dacă, potrivit statisticilor, aproximativ 40% dintre români iau masa în oraș mai rar de o dată pe lună. De altfel, în această primăvară, proprietarii de restaurante de top au adus în București o practică mai veche în Occident: au redus, pentru o săptămână, prețurile mâncărurilor cu până la 50%. „Prin Săptămâna Restaurantelor, dorim să oferim unui public mai mare acces la localuri de top. Iar evenimentul este mai mult decât atât: pur și simplu, vrem să creăm în România – deocamdată în București -, un eveniment care să însemne celebrarea ieșitului în oraș, celebrarea industriei culinare românești“, spunea Cristi Roman, manager de proiect Săptămâna Restaurantelor. Grosso modo, reprezentanții restaurantelor spun că „focusul principal“ pentru astfel de activități nu este creșterea încasărilor, ci mai degrabă promovarea gastronomiei de calitate. Potrivit lui Roman, pentru acest eveniment nu s-au înscriu doar restaurante de lux, ci și pizzerii, trattorii și localuri vegetariene.

 

130 mii euro reprezintă valoarea afacerilor Morgan La Dud, anul trecut, pentru 2014 fiind estimată o creștere de 30%