Noua schemă de plafonare a prețurilor, bună în teorie. Formulele de calcul nu pot fi aplicate. Guvernul a scos totul la iveală

Chiar Executivul a fost cel care a recunoscut acest lucru, însă a adăugat că vineri se pregătește o nouă ordonanță de urgență care să corecteze neregulile, scrie hotnews.ro.

Guvernul a precizat care sunt problemele serioase care au fost semnalate pe piață după ce OUG nr.27/2022 a intrat în vigoare în urmă cu o săptămână.

”După publicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, din piață au apărut solicitări de clarificare din partea operatorilor economici cu privire la aplicarea actului normativ, precum și cu privire la explicitarea unor termeni în vederea clarificării căror operatori economici li se aplică.

Cu titlu de exemplu menționăm solicitarea de clarificare a sintagmei „furnizor/operator de distribuție de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice” care, în accepțiunea eronată a unor operatori economici ar include doar furnizorii de energie electrică, interpretare care nu corespunde intenției legiuitorului”, se arată în nota de fundamentare.

Pe lângă aceste două probleme, Executivul mai spune că a fost identificat și un tratament discriminatoriu aplicat clienților casnici față de cei noncasnici.

”De asemenea, a fost identificată existența unui tratament discriminatoriu aplicat clientilor casnici atât față de clienții noncasnici privitor la schema de sprijin aferentă energiei termice, cât și față de clienții casnici care utilizează gazele naturale pentru producerea apei calde, în perioada de vară.

În aceste condiții este imperios necesară emiterea unui act normativ care să îndeplinească atât funcția de clarificare a unor prevederi din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 considerate confuze de actorii implicați în piața de energie cât și modificarea și completarea respectivului act normativ în vederea clarificării modului de calcul și a simplificării modului de repartizare a cantităților de gaze naturale”, mai spun autoritățile.

Toate formulele de calcul sunt afectate

Pe fondul problemelor anterior precizate, autoritățile spun că dacă nu vor fi modificate, atunci formulele de calcul nu vor putea fi aplicate corespunzător.

”Totodată, așa cum rezultă din economia Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, aceasta conține reglementări cu caracter tehnic precis, dispoziții aplicabile de la 1 aprilie 2022, astfel că în lipsa adoptării modificărilor propuse prin proiectul de ordonanța de urgență pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, s-ar ajunge în situația decontării unor valori diferite decât cele pentru care a fost intenția inițială a legiuitorului român. (..)

Neadoptarea măsurilor propuse prin prezentul proiect de act normativ creează dificultăți majore în aplicarea măsurilor de sprijin propuse atât de către autoritățile competente cât și de către operatorii economici implicați.

În lipsa modificărilor propuse asupra anexelor la OUG nr. 27/2022, formulele de calcul incidente nu vor putea fi aplicate corespunzător, generând imposibilitatea determinării cantităților de gaze naturale reprezentând necesarul de consum pentru clienții casnici, precum și pentru producătorii de energie termică destinată populației”, se mai arată în document.

Schimbările care trebuie efectuate imediat

Executivul a venit și cu o listă de schimbări care trebuie efectuate imediat pentru ca neregulile să fie îndreptate cât mai repede. Așadar, se doresc următoarele modificări:

  • clarificărea noțiunii de „furnizor” prin modificarea art. 23 alin. (2) și, pe cale de consecință, înlocuirea în întreg textul ordonanței de urgență a sintagmelor „furnizor/operator de distribuție de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice” și „furnizorii/operatorii de distribuție de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice” cu „furnizor”, respectiv „furnizori” în vederea evitării confuziilor
  • modificarea art. 1 alin. (2) lit. b) pentru a nu crea un tratament discriminatoriu între clienții casnici de gaze naturale care, în perioada 1 aprilie-31 octombrie 2022, beneficiază de un preț plafonat, scopul utilizării gazelor naturale fiind în principal prepararea apei calde și clienții casnici ai sistemelor de încălzire termice centralizată care, urmare faptului că producătorii de energie termică nu beneficiază de nicio schemă de sprijin în aceeași perioadă pentru cantitatea de gaze naturale destinată consumului populației, vor trebui să achiziționeze gazele naturale la prețul pieței, costul acestora regăsindu-se în prețul plătit de către clienții
  • în forma actuală a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 este inclusă o schemă de plafonare pentru gazele naturale utilizate de producătorii de energie termică destinată consumului altor clienți decât cei casnici, ceea ce constituie un tratament diferențiat aplicat clienților casnici față de cei noncasnici în privința energiei termice consumate pe perioada de vară sub forma apei calde, în principal
  • eliminarea referirilor la producătorii de energie termică în cadrul schemei de plafonare introduse la art. 1 alin. (2) lit. b) ar crea însă o discriminare față de clienții noncasnici care, conform actualei ordonanțe de urgență, în vigoare, au dreptul de a beneficia de preț plafonat pentru producerea energiei termice pe care o consumă, sub formă de abur și/sau apă caldă
  • clarificărea căror operatori economici nu li se aplică plafonarea stabilită conform prevederilor art. 1 alin. (1) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 prin modificarea art. 1 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022, pentru a se asigura și în cazul clienților finali care fac investiții în producerea de energie electrică aplicarea prețului plafonat. In condițiile în care clienții finali au licență de producători pot fi asimilați producătorilor și nu mai beneficiază de schema. (..)
  • modificarea și completarea anexei nr. 5 în vederea corectării unor elemente discutate și aprobate în procesul de elaborare al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 însă neincluse din eroare în forma finală a actului normativ precum și în vederea clarificării modului de calcul și a simplificării modului de repartizare a cantităților de gaze naturale
  • rectificărea unor erori materiale în cadrul Anexei 6 în care se detaliază modul de calcul al venitului suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferenţa dintre venitul net mediu lunar unitar de vânzare a energiei electrice tranzacţionate şi preţul de 450 de lei/MWh, prin eliminarea referirilor la CN Transelectrica., precum și precizarea indicatorilor corecți de la anexa nr. 6 Secțiunea a 3-a articolul 5 poziția 2 din tabel, paragraful 2 (fiind trecut în mod eronat Cl TEL în loc de Cl CPT)