Procesul prin care ANAF solicită anularea contractului de privatizare a societăţii Tractorul cu Flavus Investment ia o turnură interesantă. În actualul context al pieţei, ambele părţi ar putea fi interesate să piardă.

Cazul Tractorul revine pe afiş, după ce la finele anului trecut creditorii au solicitat din nou intrarea în procedură de insolvenţă a fostului producător de utilaje agricole. Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a desemnat un nou lichidator, casa de insolvenţă Rovigo, care va reprezenta interesele creditorilor.

Compania braşoveană a fost achiziţionată la începutul lui iulie 2007, contra 77 de milioane de euro, de către Flavus Investments, un vehicul de investiţii administrat de Centerra Capital Partners, care reprezintă interesele fondului de investiţii britanic Cheyne Capital.

Flavus intenţiona să dezvolte pe terenul fostei fabrici, amplasat avantajos în zona centrală a Braşovului, un proiect imobiliar. Investiţia a fost blocată însă, la finele anului 2007, ANAF numind societatea Info-Dip Insolvency din Braşov ca lichidator, iar aceasta a solicitat în instanţă anularea vânzării Tractorul. Mai mult, lichidatorul de la acea dată a imobilizat terenurile fostei fabrici, prin urmare acestea nu pot face obiectul dezvoltării nici unei investiţii.

Conflictul a fost preluat de actualul lichidator, Rovigo. „Procesul este deschis oricărui rezultat, mă întreb însă dacă statul vrea cu adevărat să câştige această acţiune, deoarece părţile vor fi repuse în situaţia anterioară, prin urmare Flavus va trebui să-şi primească înapoi cele 77 de milioane de euro, la care mai mult ca sigur se vor adăuga penalităţi sau dobânzi“, spune, pentru Capital, avocatul Vasile Deleanu, managing partner al Rovigo.

„După o estimare foarte generală, ar putea fi vorba de circa 100 de milioane de euro care trebuie restituite către Flavus Investment“, adaugă acesta.

Cum să vinzi a doua oară în pierdere

În cazul în care Rovigo câştigă, Tractorul va trece, din nou, în proprietatea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), însă situaţia s-ar putea complica şi mai mult, avertizează lichidatorul, care va deveni şi administratorul companiei.

„Acolo sunt 2.300 de oameni care, la ora actuală, nu au cui să ceară socoteală pentru situaţia companiei, dar dacă aceasta ajunge la AVAS, se vor declanşa din nou proteste, pentru că oamenii vor cere protecţie din partea statului“, anticipează Deleanu. „Vom căuta alt cumpără­tor, însă în contextul ac­tual al pieţei nu ştiu dacă o vom vinde cu mai mult de 40 de milioane de euro, iar procedura va dura destul de mult timp“, completează reprezentantul Rovigo.

La finele anului trecut, lichidatorul companiei Rulmentul Braşov, consorţiul alcătuit din RVA Insolvency Specialists şi Casa de Insolvenţă Transilvania, a reuşit să vândă activele companiei contra 35 de milioane de euro, doar după alte 12 licitaţii organizate în acest scop timp de doi ani.

„Este cel mai bun exemplu de­spre cum se poate pierde atunci când nu înţelegi că singurul preţ corect îl dictează piaţa“, spune Arin Stănescu, avocatul care conduce RVA şi este, totodată, preşedintele Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă (UNPIR). „Dacă creditorii, respectiv ANAF, ar fi înţeles să nu ţină cu dinţii de preţul de 70 de milioane de euro, poate am fi reuşit să o vindem mai repede, pentru 50 de milioane“, completează Stănescu.

Terenul de 44 de hectare şi res­tul de active ale Rulmentul au fost achiziţionate de compania spaniolă Tampa Resort, care are în vedere tot demararea unui proiect imobiliar pe amplasamentul fostei uzine.

ANAF se contrazice pe sine însăşi

Demersul ANAF ar putea fi avantajos chiar pentru Flavus Investment, care, în cazul reprivatizării, şi-ar putea adjudeca din nou licitaţia, achitând cea mai mare parte a preţului, de data aceasta mult mai mic, cu diferenţa de bani obţinută din anularea contractului de privatizare. Sau, în condiţiile crizei, s-ar putea mulţumi cu cele circa 30 de milioane de euro suplimentare încasate peste investiţia iniţială.

„Am înregistrat pierderi semnificative din cauza acestei acţiuni, nemaiavând acces la finanţarea ban­cară când aceasta era abundentă, precum şi prin pierderea multor opor­­tunităţi de asociere. Suntem însă decişi să finalizăm proiectul car­ti­erului Coresi din Braşov“, spun reprezentantii Flavus.

„Acţiunea pri­vind anularea contractului a fost introdusă de către primul lichidator sub pretextul plăţii unui preţ prea mic, fără consultarea prealabilă a creditorilor sau a instituţiilor statului implicate în procesul de vânzare a activelor. Atât ANAF, cât şi AVAS, în calitate de creditori, au solicitat în repetate rânduri retragerea acţiunii“, afirmă oficialii companiei.

Aşadar, reprezentantul ANAF de la acea dată ar fi acţionat fără ştirea celui care l-a angajat. Dacă este aşa, de ce nu renunţă ANAF acum la acţiune?

Astfel de situaţii sunt posibile pe fondul conflictului dintre grupuri de interese divergente atât din cadrul AVAS, cât şi al ANAF, comentează surse apropi­a­te ca­­­­zului Trac­­­­­­­­­torul şi, chiar dacă aceste gru­­­­­pări nu s-ar mai afla astăzi în nici una din cele două instituţii, demersurile acestora se vor solda cu găuri de multe zeci de milioane de euro în bugetul sta­tului.

142-24540-17deleanuvasile_rp03.jpg«Vom căuta alt cumpărător pentru Tractorul, însă în contextul actual al pieţei nu ştiu dacă o vom vinde cu mai mult de 40 de milioane de euro.»
Vasile Deleanu, partener Rovigo

100 mil. de euro ar putea fi restituite de stat către Flavus Investments în cazul în care va câştiga procesul prin care cere anularea contractului de privatizare, însă compania nu valorează azi mai mult de 40 milioane euro