Conform unui comunicat de presă emis de CBRE România, stocul de spații de retail modern va depăși în acest an 4,5 milioane de metri pătrați. Astfel, se va stabil un nou record pentru România.

Raportul special Romania Retail Destinations 2024, lansat de dezvoltatorul imobiliar, indică că mai mult de 185.000 de metri pătrați sunt preconizați să se adauge stocului existent pe parcursul acestui an. Asta dacă se iau în considerare doar proiectele aflate deja în construcție. Cele mai mari ponderi ale livrărilor sunt concentrate în București sau în proximitatea acestuia. Urmează Iași, Cluj, Brașov și Timișoara.

Parcul de retail este preferat de dezvoltatori

Se observă că formatul specializat, precum parcul de retail, este preferat de dezvoltatori fiind predominant atât în viitoarele dezvoltări planificate, reprezentând 95% din totalul acestora, cât și în proiectele aflate deja în construcție la nivel național. Unul dintre cele mai mari proiecte în construcție, care urmează să fie lansat pe piață în această lună, este Argeș Mall în Pitești. Acesta are o suprafață totală de închiriere brută de 52.100 mp, dezvoltat de Prime Kapital.

CBRE România menționează că țara continuă să fie o piață atractivă pentru retaileri internaționali, având avantaje semnificative. Acestea vizează creșterea puterii de cumpărare, un ritm constant de consum în sectorul de retail, interesul permanent pentru branduri noi, forță de muncă bine educată și o rată scăzută de neocupare a spațiilor existente (sub 3% în medie).

supermarket magazine shopping cumparaturi alimente
SURSA FOTO: Dreamstime

Comerțul online înregistrează o creștere anuală constantă

Conform sursei citate, comerțul online înregistrează o creștere anuală constantă. Se are în vedere un volum prognozat pentru 2023 de 7 miliarde de euro. Acest lucru înseamnă o majorare de 11% de la un an la altul. Cu toate acestea, segmentul de e-commerce se confruntă cu propriile provocări. Un motiv este legat de faptul că dintre criteriile esențiale pentru cumpărători, afectați de fluctuațiile de preț, este prudența.

În continuare, companiile își concentrează activitatea pe centre comerciale sau parcuri de retail. Ei au planuri de deschidere a mai multor magazine. În tot acest timp, românii își păstrează interesul ridicat pentru modă, chiar și în fața provocărilor economice.

Această tendință plasează România pe lista țărilor în care retailerii doresc să-și extindă afacerile la nivel regional. În 2023, nouă companii, în special din domeniile modei și alimentației, au ales să intre pe piața românească. Cinci dintre ele și-au inaugurat primele unități în cursul anului trecut. Alte patru și-au anunțat intenția de a deschide un magazin sau au obținut deja spațiu comercial și se pregătesc de lansarea afacerii. Un exemplu în acest sens este Happy Bar & Grill. Acesta a anunțat prima sa unitate în AFI Cotroceni.

Bucureștiul se află pe primul loc la spații de retail existent

În ceea ce privește stocul total de spații de retail existent, Bucureștiul se află pe primul loc, cu 1,25 milioane de metri pătrați. Urmează Timișoara (218.800 mp), apoi Constanța (183.600 mp) și Brașov (181.000 mp). Pe locul următor este Craiova (175.000 mp).

Deși puterea de cumpărare a clujenilor se situează pe locul 3, după București și Timișoara, municipiul nu se mai regăsește în top 5 orașe în ceea ce privește stocul modern de retail. Asta pentru că nu a mai înregistrat livrări începând cu anul 2022. Până atunci dispunea de aceeași suprafață totală de 157.600 mp.

În același timp, Cluj-Napoca are cea mai mare chirie de tip prime pentru centrele comerciale. Se cer 70 euro/mp/lună. În  București se atinge pragul de 80 euro/mp/lună. Iași, Timișoara și Constanța raportează valori între 60 și 65 euro/mp/lună. Restul orașelor din analiză se situează la 45 euro/mp/lună.

Centrele comerciale domină în orașe

La finalul anului 2023, centrele comerciale, considerate tradiţionalul format de retail, deţin puţin peste un sfert din totalul noilor suprafeţe de ofertă la nivel naţional. Parcurile de retail reprezintă 73% din această nouă suprafaţă inaugurată. Tendinţa crescută către formatul specializat (parcuri de retail) în livrările anuale este constantă şi evidentă din anul 2021. Atunci, dezvoltatorii de retail s-au concentrat pe scheme cu dimensiuni reduse.

În paralel, stocul modern din principalele oraşe continuă să favorizeze formatele de tip centru comercial. Acestea au valori de peste 60% din stocul local în aproape toate oraşele analizate. O excepţie notabilă este Oradea. Aici, parcurile de retail reprezintă 54%, în contrast cu Braşovul. În Brașov,  centrele comerciale domină cu o pondere de 94%. În privinţa oraşelor cu cele mai mari centre comerciale, Bucureştiul conduce detaşat cu cea mai mare suprafaţă (773.300 mp). Acesta este de 4,5 ori mai mare decât Braşovul, care e următorul în clasament (171.000 mp). Timişoara ocupă locul al treilea (170.000 mp). Urmează Cluj-Napoca (peste 123.000 mp) şi Constanţa (118.000 mp).