Evident ca vor fi schimbari semnificative. Nimeni nu poate isa prevedea cu exactitate ce se va itimpla.
Intrarea itr-o noua etapa de derulare a Acordului de aderare la Uniunea Europeana si a Acordului Central European de Comert Liber (CEFTA) icurca itele afacerilor cu autovehicule. Ambele acorduri au ca efect reduceri ale taxelor vamale de import pentru autoturismele fabricate i tarile membre UE. Pentru clientii romini, reducerea este o mana cereasca, accesibilitatea modelelor straine devenind mult mai mare. in cazul dealerilor, lucrurile sunt impartite. Pentru unii, reducerea taxelor constituie un avantaj care, exploatat corespunzator, va aduce cresteri semnificative ale vinzarilor. Pentru altii, viitorul se vede mai mult decit sumbru. Este vorba de Daewoo si importatorii marcilor japoneze sau coreene.
Diferenta nu este semnificativa i cazul achizitiilor i leasing. Acest procedeu de finantare dadea posibilitatea companiei care achizitiona masina sa plateasca doar o cincime din taxa vamala. Daca diferentele de taxe vamale la masinile luate i leasing ramin proportional aceleasi i valoare absoluta ele se diminueaza. Companiile de leasing pierd isa, o data cu diminuarea semnificativa a taxelor vamale, un argument major i atragerea clientilor. Avantajele oferite i acest moment de achizitionarea i leasing nu mai sunt atit de atractive.
Majoritatea autovehiculelor importate de pe piata romineasca, provenind din tari europene, dar din afara CEFTA, au beneficiat de o reducere a taxelor de la 14% (12 % taxa vamala + 2% suprataxa la import) la 6% (noua taxa vamala). La aproape toti importatorii, reducerea taxelor s-a reflectat direct i pretul final, preturile CIP (fara taxe) nefiind modificate crescator.
Renault beneficiaza de reducerile de taxe, la toate masinile pe care le vinde i Rominia, fie ca sunt importate din Turcia, Spania sau Franta. Francezii au avut anul trecut o cota de 31% pe piata autoturismelor importate i Rominia, ocupind primul loc cu 4.430 de bucati vindute. L