Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pare să fi găsit răspunsul pentru cea mai importantă întrebare care planează asupra viitorului pieței RCA din România: ce se va întâmpla cu tarifele RCA după expirarea perioadei în care statul stabilește prețurile maxime? 

Președintele ASF, Mișu Ne­grițoiu, a confirmat o infor­mație furnizată de mai multe luni de Capital și spune că firma bulgărească DallBogg este aproape să primească avizul pentru a vinde RCA direct pe piața din România. Mai mult, amintește Negrițoiu, aproape de un debut pe RCA sunt și companiile Ergo (firmă de renume, deținută de Munich Re, care a achiziționat anul trecut societatea de asigurări generale Credit Europe), Grawe (care și-a luat licența de RCA tot în 2016) și Euro Insurance (firmă de tip „captivă“ care va vinde RCA doar pentru flota LeasePlan, adică în jur de 10.000-12.000 de mașini). 

Efecte benefice șoferilor

Intrarea unor noi jucători era singura posibilitate ca tarifele RCA să nu revină la nivelul de dinainte de 19 decembrie 2016, când asigurătorii vindeau asigurarea obligatorie la prețuri mult mai mari decât în prezent. Potrivit președintelui ASF, instituția pe care o conduce corespondează cu bulgarii de la DallBogg de aproximativ un an, iar firma de la sud de Dunăre ar putea începe să vândă direct pe piața locală imediat după data de 19 mai, când expiră plafonarea.
Bulgarii și irlandezii au semnat deja acorduri cu firme specializate din România. Ergo are un potențial imens, Grawe va vinde mai ales pentru clienții din portofoliu.

Societatea DallBogg, deținută de mai mulți cetățeni bulgari cu reședința în Elveția, este într-o perioadă de expansiune, după ce a intrat relativ recent pe piețele RCA din Bulgaria și Grecia. Firma are un model de business care se bazează pe parteneriate cu intermediari și specialiști în regularizarea daunelor din țările unde activează. Vestea bună pentru șoferii din România este că acest tip de strategie presupune costuri de administrare cu mult mai mici decât cele suportate de companiile cu rețele și angajați proprii, ceea ce permite DallBogg să practice și tarife sub media pieței. În România, bulgarii urmează să semneze un parteneriat cu nou înființatul Patronat Român al Brokerilor de Asigurare, care reunește brokeri ce intermediază 30% din primele de RCA subscrise în România, inclusiv pe liderul pieței, Safety Broker. Membrii PRBAR ar urma să aibă exclusivitate la vânzarea polițelor emise de DallBogg, potrivit presei de business. Bulgarii au reușit să demonstreze ASF că își respectă angajamentele de plată în țările unde activează în mod direct. Totuși, DallBogg are unele probleme în ceea ce privește administrarea dosarelor de daună în cazul accidentelor transfrontaliere. Inclusiv în baza polițelor de asigurare vândute șoferilor români care și-au înmatriculat mașinile în Bulgaria există unele dificultăți. 

Pentru a rezolva această problemă, însă, DallBogg va încheia un parteneriat și cu Păvălașcu Risk Consultants (PRC), un cunoscut loss adjuster care reprezintă în România gigantul mondial Crawford. Și irlandezii de la Euro Insurance vor lucra tot cu PRC, însă afacerile lor se vor limita la asigurarea flotei LeasePlan, unul dintre marii jucători de pe piața leasingului operațional. 

Grawe, pe de altă parte, a arătat încă de la început că își va concentra vânzările de RCA pe clienții pe care îi are deja în portofoliu, țintind vânzări de aproximativ 50.000 de polițe în următorii trei ani. Așteptări mari vin de la Ergo, un nume mare în Europa, companie afiliată grupului Munich Re. Nemții au fost interesați până la un punct inclusiv de preluarea Astra Asigurări, înainte de faliment și, mai apoi, de preluarea portofoliului de RCA al firmei. În prezent, după preluarea Credit Europe Asigurări și obținerea licenței, Ergo a anunțat că va debuta anul acesta pe RCA și că intenționează să crească gradual până la o valoare a vânzărilor care să o plaseze între primii 3-5 jucători de pe piață. 

4 companii își pregătesc ofertele cu polițe RCA pentru șoferii din România