De asemenea, din 1 ianuarie 2016, va fi obligatorie comercializarea motorinei cu un conţinut de biocarburant de minimum 6,5% în volum şi din 1 ianuarie 2018 benzină cu un conţinut de biocarburant de minimum 8% în volum.

Proiectul mai prevede că, până la data de 1 ianuarie 2018, furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină cu un conţinut de oxigen de maximum 2,7% m/m şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% v/v.

Distribuitorii finali de benzină sunt obligaţi să afişeze la pompă o etichetă care include următoarele informaţii: cifra octanică ‘research’; conţinutul de biocarburanţi; existenţa aditivilor metalici, dacă este cazul; indicarea standardului de produs aplicabil, iar cei de motorină o etichetă cu informaţii privind numărul cetanic; conţinutul de biocarburanţi, în special conţinutul de esteri metilici ai acizilor graşi – EMAG; indicarea standardului de produs aplicabil’.

Eticheta se va afişa în locul în care este marcat tipul de carburant comercializat, într-o poziţie vizibilă.

Nota de fundamentare a proiectului semnalează că, în perspectiva aplicării de la 1 ianuarie 2013 a obligaţiei de a introduce pe piaţă benzină cu un conţinut de biocarburant de minim 6% în volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfuncţionalităţi în la nivelul pieţei carburanţilor. Principalele aspecte care trebuie luate în considerare sunt următoarele: existenţa impedimentelor de natură tehnică constatate în utilizarea acestui tip de benzină de către autovehiculele aflate în circulaţie, produse în general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind însă eterogenă şi diferind funcţie de fiecare producător de autovehicule.

Potrivit informaţiilor disponibile, dimensiunea parcului auto care poate fi afectat este semnificativă, în România circulând în acest moment cel puţin 1 milion de astfel de autovehicule. Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile consideră ca benzina E5 trebuie să fie disponibilă pe piaţă cel puţin până în 2016, ca ‘sortiment de protecţie’.

Directiva 2009/30/CE prevede că statele membre trebuie să ia toate măsurile pentru a asigura disponibilitatea pe piaţă a benzinei destinate funcţionării autovehiculelor incompatibile cu E10, respectiv o alternativă viabilă pentru aceşti consumatori (cărora trebuie să li se asigure accesul continuu şi nerestricţionat la carburanţi compatibili cu autovehiculele deţinute).

‘Statele membre impun furnizorilor să asigure introducerea pe piaţă a benzinei cu un conţinut de oxigen de maximum 2,7% şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% până în 2013 şi pot impune introducerea pe piaţă a unui astfel de tip de benzină pentru o perioadă mai îndelungată în cazul în care consideră că este necesar’, se menţionează în document.

La nivel comunitar există în prezent doar trei state membre (Franţa, Germania şi Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstanţele economice şi de natură tehnică existente în aceste state fiind mult mai prielnice decât cele din România. Trebuie subliniat faptul că, chiar şi în aceste state este menţinută disponibilitatea pe piaţă şi a benzinei E5.
SURSA: Agerpres