Mobile Banking reprezinta un tip de servicii realizate de catre banci i colaborare cu operatorii de telefonie mobila, i general GSM, care sunt utile unui posesor de telefon mobil care are si un cont i banca. Astfel respectivul utilizator poate verifica soldul contului sau, poate solicita informatii i legatura cu istoricul tranzactiilor efectuate si chiar poate efectua tranzactii. Suportul folosit presupune un sistem foarte sigur din punctul de vedere al securitatii informatiilor transmise si trebuie sa aiba si elemente de autentificare.
Pina acum au fost folosite doua tehnologii pentru a efectua tranzactii bancare: WAP (wireless application protocol) si SIM Toolkit. Asupra tehnologiei WAP nu voi insista foarte mult, se stie ca este sistemul cu ajutorul caruia se poate naviga pe Internet si care a fost introdus i Rominia deocamdata de operatorul de telefonie mobila Mobifon. Dupa introducerea noii versiuni de WAP 1.2 care aduce ca noutate majora o mult mai buna metoda de autentificare si criptare se asteapta, sa creasca si numarul aplicatiilor acestei tehnologii i mobile banking.
SIM Toolkit este un standard pentru servicii adaugate si comert electronic care este folosit de telefoanele GSM pentru realizarea de tranzactii. in esenta, noile generatii de SIM-uri pentru telefoanele GSM pot fi programate, pe linga functiile specifice pe care le au deja cum ar fi identificarea abonatului i retea, stocarea de numere telefonice i agenda si cu mici aplicatii care realizeaza o comunicare interactiva itre un serviciu de retea si utilizator.
Banc Post este prima banca cu GSM
Practic pentru a realiza tranzactii bancare folosind SIM Toolkit utilizatorul trebuie sa introduca un cod PIN pentru a porni aplicatia, apoi introduce contul bancar, data si suma transferabila. Aplicatia va „impacheta” aceste informatii itr-un mesaj SMS care va fi transmis bancii pentru a fi procesat. De asemenea, SIM Toolkit va genera o semnatura electronica cu ajutorul unui algoritm dedicat. Banca va identifica utilizatorul dupa de numarul de telefon si semnatura si va efectua tranzactia.
Pare inimaginabil pentru Rominia, dar spre surpriza unora si la noi s-a demarat un proiect mobile banking, care, desi se afla la iceput promite foarte mult. in orice proiect mobile banking exista trei parteneri: banca, operatorul GSM si firma care asigura suportul acestei tehnologii.
La data de 3 iulie, Universal Card Systems a lansat i Rominia serviciul SmartTel™ SMS pentru utilizatorii de telefonie mobila din retelele Dialog si Connex care doresc sa se informeze prin intermediul propriului telefon mobil despre situatia contului bancar. Banc Post a fost prima banca care a oferit acest serviciu tuturor clientilor sai care pot obtine, sub forma unor mesaje text, informatii cu privire la situatia soldului contului curent si/sau de card (Ultra, Prospera, Suprema si Millenium). Din data de 17 iulie, acest serviciu este disponibil si pentru clientii titulari ai unui cont curent, de depozit si/sau de credit ai Bancii Agricole.
Pentru a utiliza serviciul SmartTel™ SMS la cerere, utilizatorul trebuie sa formeze numarul 681, apel netaxabil, de pe telefonul mobil din reteaua Dialog sau Connex, dupa ce s-a abonat la acest serviciu la filiala bancii la care are deschis contul. SmartTel™ SMS va identifica automat contul si va transmite un mesaj SMS cu informatii privind soldul.
„SmartTel™ SMS a fost lansat i premiera nationala de Universal Card Systems i colaborare cu Banc Post si Banca Agricola, pe de o parte si cu Mobifon si Mobil-Rom pe de alta, si, dupa parerea noastra, reprezinta chiar dupa trei luni de la lansare un succes. in prezent traficul realizat de catre utilizatorii acestui serviciu este de cel putin 150 de mesaje pe zi”, ne informeaza Camelia Paraschiv, Marketing Manager la firma Universal Card Systems, firma sub licenta careia functioneaza acest serviciu.
Sistemul este simplu: apelul la numarul 681 este transmis de catre operatorul de telefonie mobila la Universal Card Systems, aici este identificat numarul apelant si, prin intermediul unor linii speciale este transmis mai departe bancii. La banca exista un calculator specializat care preia acest numar si, interogind baza de date, identifica mai departe contul sau conturile utilizatorului respectiv si transmite mesajul SMS cu valoarea soldului.
Costul unui mesaj este itre 0,18 si 0,24 USD
in ceea ce priveste utilizatorul acestui serviciu trebuie ideplinite citeva conditii: sa aiba un cont la una din bancile ca ofera acest serviciu, sa posede un telefon GSM i reteaua Dialog sau Connex, sa aiba activ serviciul de prezentare a identitatii apelantului si sa se iscrie la acest serviciu completind un formular la sucursala bancii la care are deschis contul. Costul fiecarui mesaj variaza itre 0,18 si 0,24 USD/mesaj transmis i functie de banca si este oprit de catre banca din contul curent.
Din punctul de vedere al bancilor investitia este minima si cuprinde folosirea si exploatarea sistemului de calcul care consta i unul sau mai multe calculatoare specializate si softul oferit spre utilizare de Universal Card Systems. Pe linga aceste costuri minime, fiecare banca investeste o suma mai mica sau mai mare i promovarea acestui serviciu. Veniturile acestui serviciu depind de numarul de mesaje transmise si sunt incluse i pretul fiecarui mesaj care i mod normal ar costa 0,07 USD.
Domnul Ion Ciobanescu, director tehnic i cadrul Banc Post este foarte icrezator i viitorul acestui sistem, afirmind ca acest serviciu este foarte sigur i ceea ce priveste securitatea informatiilor si foarte multi dintre clientii Banc Post il folosesc deja, ritmul fiind de 6-7 clienti noi pe zi.
in ceea ce priveste gindurile de viitor, UCS are ca obiectiv principal trecerea pe tranzactii, itr-o prima faza transferul itre doua conturi ale aceluiasi posesor si mai apoi plata de facturi i cadrul aceleiasi banci. Sistemul folosit va fi SIM Toolkit, mult mai ieftin decit WAP si care ramine deocamdata inaccesibil majoritatii utilizatorilor de telefoane mobile.
Problema platilor on-line i Rominia este mai veche si este cauzata de faptul ca nu exista o institutie bancara care sa garanteze fondurile transferate itre doua banci diferite. Astfel un transfer bancar variaza i functie de suma transferata, de la citeva ore la citeva zile, si este necesara existenta unei astfel de institutii, fara de care i Rominia nu vom avea niciodata un comert electronic la fel de dezvoltat ca i Occident.
Mobile banking ramine deocamdata la stadiul acesta de iceput fara sa aiba posibilitatea de a se dezvolta foarte mult nu din cauza lipsei posibilitatilor tehnice, ci din cauza lipsei unei legislatii adecvate care sa creeze institutiile necesare acestui tip de serviciu.