Au trecut deja şase luni din acest an şi în dreptul fostului guvern condus de Sorin Grindeanu se pot bifa doar 15 kilometri de autostradă. Ceilalți 75 de kilometri promiși au rămas în sarcina noului Cabinet Tudose. Practic, până la sfârșitul acestui an ar trebui finalizate lucrările la cei trei kilometri care fac legătura cu autostrada București-Ploieşti, loturile 3 şi 4 de pe autostrada Lugoj-Deva şi două loturi de pe Sebeş -Turda. La ora actuală pare greu de crezut că CNAIR poate mobiliza constructorii așa încât MT să-și poate respecta promisiunea.

Toamna se numără „kilometrii“

Conform situaţiei proiectelor aflate în derulare, prezentată de CNAIR, în luna septembrie 2017, se va putea circula pe 28,8 km din autostrada Sebeş – Turda. De altfel, lotul 3 al acestui tronson este singurul proiect fără probleme sau observaţii. Acest lot are o lungime de 12,4 km, iar costurile de construcție se ridică la aproape 100 mil. euro. Proiectantul lucrării este Aecom Ingenieria, consultant-DRDP Cluj, iar constructor este Tirrena Scavi SpA-Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA. Potrivit datelor CNAIR, în luna iunie, lucrările erau finalizate în proporţie de 80%. La lotul 4, stadiul lucrărilor este de doar 71%, însă oficialii Companiei de Drumuri se declară optimiști și prezintă în situația din luna iunie ca termen de finalizare al lucrărilor septembrie 2017. Cei 16,3 km de autostradă aferenți lotului 4 sunt construiţi de asocierea S.C. PORRConstruct – PORR Bau GmbH. Valoarea contractului se ridică la 470 mil. lei fără TVA. Principalele probleme pentru întârzierea acestui proiect sunt obţinerea autorizaţiei de construire pentru zona lacului Stejăriş şi autorizaţia de construire pentru reţele utilităţi.

În cazul loturilor 3 și 4 din tronsonul de autostradă Lugoj-Deva, lucrările avansează în mod diferit. Lotul 3, cu o lungime de 21,1 km, ar putea fi inaugurat la finalul verii, conform datelor CNAIR, în timp ce lucrările la lotul 4 vor fi gata abia la finele anului, în varianta optimistă. La lotul 3, construit de asocierea Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones și Arcadis Eurometudes, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns, în iunie, la 78,3%. Însă aici sunt probleme în ceea ce privește obţinerea autorizaţiei de construire pentru lucrările din coridorul expropriat suplimentar și al pasajului de la kilometrul 59+505, din zona descărcării Holdea. La acestea se adaugă și modificările de contract la un ecoduct.

 

Probleme mai mari se regăsesc la lotul 4. La cei 22,1 kilometri, care urmează să fie construiți de Tehnostrade și UMB, stadiul lucrărilor a ajuns abia la 53,1%, conform datelor CNAIR. Valoarea contractului este de 419 milioane de lei, iar termenul de finalizare, estimat de reprezentanții Companiei de Dru­muri, este finele acestui an. Lotul 4 întâmpină următoarele probleme:

  • lipsa autorizaţiei de construire pentru lucrările din culoarul expropriat iniţial şi cel suplimentar aferent secțiunii D din zona Peşterii Tunel;
  • afectarea stabilităţii unui stâlp de electricitate din cauza excavaţiilor;
  • relocarea liniilor de înaltă tensiune, care au blocat lucrările la viaductul Brănișca;
  • relocarea peşterii cu lilieci din zona localităţi Soimuş.

Visele oficialilor CNAIR, spulberate de șeful DRDP Timișoara

 

Deși oficialii MT și cei ai CNAIR susțin din birourile de la București că loturile 3 și 4 vor fi deschise circulației în acest an, șeful Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara, Horațiu Simion, spune că acest lucru este aproape imposibil. Potrivit acestuia, doar într-o variantă foarte optimistă este posibilă finalizarea lucrărilor și totul va depinde de vreme. În caz contrar, lucrările vor fi gata abia peste un an, a spus Horațiu Simion, citat de publicația tion.ro. „Lucrările sunt în curs, dar ați văzut că luna iunie a fost deosebit de complicată din punct de vedere al condițiilor atmosferice. A făcut imposibilă intrarea pe șantier, pentru turnarea de betoane, de mixturi asfaltice“, a spus directorul DRDP Timișoara. Horațiu Simion a motivat amânarea deschiderii traficului din cauza venirii iernii. „E o perioadă de iarnă în care se sistează lucrările. Marcajele rutiere, semnalizările rutiere sunt lucrări ce nu le poți face iarna, ci numai după așternerea ultimului strat asfaltic. Iar covor asfaltic înainte de 15 – 25 martie nu poate fi pus“, explică Horaţiu Simion.

Așadar, pentru finalizarea lucrărilor la lotul 4 ne aflăm la mila Domnului.