Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a susținut includerea unor soluţii legislative creative în viitoarele legi ale educaţiei care să permită formarea de specialişti pentru acest sector, în contextul în care au existat ”multe dispute între mediul universitar şi mediului economic IT&C vizavi de cine ar putea face mai mult pentru a creşte numărul de specialişti IT&C”.

”Învăţământul dual ajută pentru un nivel ridicat de angajabilitate al absolvenţilor, dar ajută în mod hotărâtor şi companiile să-şi formeze personalul cât mai aproape de aşteptările lor şi reducând alte costuri, investind singuri în această resursă umană. Cred că există disponibilitate mare, din discuţiile mele cu reprezentanţii sectorului IT&C”, a declarat ministrul Ligia Deca.

Două probleme mari când vine vorba de învățământul dual

Ea a arătat că sunt două probleme mari, când vine vorba de învățământul dual. Una dintre ele nu e aplicabilă sectorului IT, şi anume capacitatea sectorului de a sprijini programe de învățământ dual în anumite zone ale ţării.

„Cred că, din acest punct de vedere, acest sector al economiei are o capacitate demonstrabilă”, a spus Ligia Deca.

A doua problemă este mobilitatea crescută a absolvenților, pentru că, odată ce au niște competențe ușor de transferat în alte zone ale Uniunii Europene, multe sectoare suferă de acest migraționism economic și de forţă de muncă.

Ligia Deca susține că sectorul IT este privilegiat în ceea ce privește migrația forței de muncă

Ligia Deca, care a făcut aceste declarații la evenimentul ”România digitală, România liberală”, a apreciat că sectorul IT este ”un pic privilegiat” în ceea ce privește migrația forței de muncă, datorită salariilor mari din domeniu.

”Eu aș vedea mult potenţial pentru dual, pe toate nivelurile de calificare (…) Aşa este, avem nevoie de salarii mai competitive pentru debutanți, dar avem nevoie şi de nişte aranjamente flexibile în sistem şi dualul poate fi un răspuns”, a spus acesta.

Ea a precizat că, în acest moment, orice cadru didactic din învățământul superior trebuie să aibă doctorat sau să fie, dacă este asistent universitar, doctorand ceea ce, sigur, înseamnă o garanție de calitate.

„Dar în același timp, atunci când nu ai cadre didactice, pentru că ele sunt foarte ușor de absorbit, pune o problemă suplimentară în recrutarea cadrelor didactice din învățământul superior, așa că trebuie să reflectăm foarte bine pentru că, într-adevăr, nu suntem singura țară cu această problemă, însă soluțiile creative ne vor aduce mai aproape de o soluție echilibrată, pentru că am văzut multe dispute între mediul universitar și mediului economic IT&C vizavi de cine ar putea face mai mult pentru a crește numărul de specialiști IT&C”, a spus Ligia Deca.

Ea a precizat că soluții există, de la parteneriate care includ internship, la colaborări concrete cu profesori care vin să predea în calitate de cadru didactic asociat.