Ministerul Transporturilor spune că, printre acestea, se numără modernizarea aeroporturilor din Satu Mare, Maramureş, Craiova şi Târgu Mureş. În lipsa acestor fonduri, proiectele riscă să rămână nefinalizate, iar statul ar putea pierde finanţările europene deja utilizate. Comisia Europeană ar avea de recuperat aproximativ 1 miliard de lei, avertizează Ministerul Transporturilor.
Cele patru proiecte urgente
Este vorba despre următoarele proiecte:
– Proiectul ”Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare a Aeroportului Satu Mare prin îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă Aeroportuară”: 7.843.000 lei; Proiectul ,,Reabilitarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Satu Mare”: 43.216.000 lei;
– Extindere şi Modernizare Terminal pentru Pasageri la Aeroportul Internaţional Maramureş: 65 milioane lei
– Extinderea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Craiova: 250 milioane lei
– Modernizarea Aeroportului „Transilvania” Târgu Mureş conform Master Planului General de Transport: 150 milioane lei
Pentru o dezvoltare coerentă şi sustenabilă
În proiectul de Hotărâre privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2025, se precizează că, pentru finalizarea unor proiecte de infrastructură aeroportuară aflate în derulare la nivelul unor unităţi administrativ-teritoriale, este necesară alocarea sumei de 516.059.000 lei, fără TVA. Documentul subliniază că, având în vedere caracterul strategic, public şi urgent al acestor investiţii, precum şi stadiul avansat de execuţie în care se află proiectele, este justificată alocarea fondurilor din Fondul de rezervă, în baza prevederilor Legii finanţelor publice.
În Nota de fundamentare se arată că aceste investiţii contribuie direct la dezvoltarea regională, creşterea conectivităţii aeriene şi asigurarea siguranţei transportului civil, iar autorităţile locale implicate nu dispun de resursele necesare pentru acoperirea cheltuielilor rămase.
Totodată, în document se menţionează că, deşi aeroporturile regionale sunt în administrarea consiliilor judeţene, infrastructura de aviaţie civilă este considerată un domeniu de interes strategic naţional, reglementat central de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, care are obligaţia de a asigura o dezvoltare coerentă şi sustenabilă.
”În vederea finalizării unor proiecte de infrastructură aeroportuară aflate în implementare la nivelul unor unităţi administrativ-teritoriale, este necesară alocarea sumei totale de 516.059.000 lei (fără TVA). Având în vedere caracterul strategic, public şi urgent al proiectelor de infrastructură aeroportuară menţionate mai sus, precum şi faptul că acestea sunt în diferite stadii avansate de execuţie, se impune alocarea fondurilor necesare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în temeiul art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare”, se arată în proiectul de Hotărâre.
Progresul fizic al proiectelor este considerabil
În prezent, lucrările de modernizare a aeroporturilor sunt în desfăşurare, iar progresul fizic al proiectelor este considerabil.
„Cu toate acestea, blocajele financiare pun în pericol finalizarea acestora. Dificultăţile întâmpinate de administraţiile aeroportuare, în principal din cauza resurselor financiare insuficiente, au determinat un progres financiar redus, în ciuda eforturilor de a asigura partea neeligibilă a investiţiilor prin contractarea de credite”, relevă documentul.
Selecţia proiectelor s-a realizat având în vedere volumul lucrărilor rămase de executat, graficul de plăţi actualizat, precum şi faptul că aeroporturile respective nu dispun de surse alternative directe sau bugetare pentru asigurarea finanţării necesare finalizării investiţiilor.
Prioritizarea are și ea rolul ei
În document se menționa că prioritizarea proiectelor a avut drept scop evitarea blocajelor și asigurarea funcționalității și sustenabilității infrastructurii aeroportuare. Față de valorile inițiale prevăzute în contractele de finanțare, proiectele au înregistrat ușoare creșteri ale valorii totale, determinate exclusiv de factori obiectivi, precum evoluția prețurilor de pe piață și necesitatea actualizării soluțiilor tehnice inițiale.
În acest context, autorii documentului considerau că finanțarea suplimentară era esențială pentru finalizarea proiectelor în condiții optime și pentru menținerea operativității aeroporturilor, contribuind astfel la continuitatea și dezvoltarea transportului aerian regional și național.
”Astfel, prioritizarea proiectelor a urmărit evitarea blocajelor şi asigurarea funcţionalităţii şi sustenabilităţii infrastructurii aeroportuare. Faţă de valorile iniţiale prevăzute în contractele de finanţare, proiectele au suferit uşoare ajustări în sensul creşterii valorilor totale, modificări determinate exclusiv de cauze obiective precum evoluţia preţurilor pe piaţă şi necesitatea actualizării soluţiilor tehnice iniţiale. În acest context, asigurarea finanţării suplimentare este crucială pentru finalizarea în condiţii optime a proiectelor şi pentru menţinerea operativităţii aeroporturilor respective, garantând astfel continuitatea şi dezvoltarea transportului aerian regional şi naţional”, se mai arată în document.
Fără o intervenţie imediată, există riscul real de a pierde finanţările europene deja utilizate, ceea ce ar conduce la recuperarea unor sume de aproximativ 1 miliard de lei de către Comisia Europeană. Aceste fonduri au fost deja cheltuite pentru lucrările de modernizare, iar nefinalizarea proiectelor în termenul stabilit va obliga statul român să suporte această pierdere din bugetul propriu.
Se cere o intervenție rapidă
Proiectul de act normativ subliniază că pentru a evita riscurile asociate cu nefinalizarea proiectelor, autoritățile centrale trebuie să intervină urgent, asigurând fondurile necesare. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, ca coordonator al strategiei naționale de transport aerian, are responsabilitatea de a respecta standardele internaționale și de a garanta că investițiile nu vor fi compromise din cauza lipsei de finanțare.
Documentul atrage atenția că, în cazul în care proiectele nu sunt finalizate, costurile pentru stat ar putea fi mult mai mari decât alocarea resurselor necesare acum. Astfel, în loc de a absorbi fonduri europene și de a moderniza infrastructura fără un impact major asupra bugetului național, România ar putea risca sancțiuni financiare, blocaje economice și scăderea competitivității regionale.
”Pentru a evita aceste riscuri, autorităţile centrale trebuie să intervină urgent, asigurând fondurile necesare pentru a finaliza proiectele şi a preveni pierderi bugetare majore. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de coordonator al strategiei naţionale de transport aerian, are responsabilitatea de a menţine conformitatea cu standardele internaţionale şi de a asigura că investiţiile realizate nu sunt compromise din cauza lipsei de finanţare. Dacă aceste proiecte nu sunt finalizate, costurile pentru stat vor fi exponenţial mai mari decât simpla alocare a resurselor necesare acum. În loc de a absorbi fonduri europene şi de a moderniza infrastructura fără un impact major asupra bugetului naţional, România s-ar putea confrunta cu sancţiuni financiare, blocaje economice şi scăderea competitivităţii regionale”, arată proiectul de act normativ.
Pentru asigurarea unui mecanism eficient şi rapid de finanţare, sumele necesare vor fi: alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului; introduse în bugetul MDLPA, în calitate de ordonator principal de credite; şi transferate de către MDLPA către consiliile judeţene beneficiare – Maramureş, Satu Mare, Dolj şi Mureş – care au în subordine regiile autonome ale aeroporturilor.