Ameninţare pentru sistemele de asigurări sociale, îmbătrânirea populaţiei devine oportunitate pentru afacerile care îşi adaptează produsele la nevoile unei categorii speciale de clienţi.

Tendinţa de îmbătrânire a po­pulaţiei a început să îngrijoreze serios numeroase state încă din anii 90, iar evoluţiile demografice relevate în analizele instituţiilor de cercetare se agravează pe măsură ce trec anii. Astfel, ultimul recensământ realizat în România indica o majorare a numărului vârstnicilor, indicele de îmbătrânire (numărul vârstnicilor la mia de tineri) fiind în creştere de la 722, în 1992, la 1.098 în 2002. Prezentul a adus cu sine o majorare cu circa 15% a acestui indice.

De altfel, instituţii precum Standard & Poors (S&P) şi Banca Mondială au atras atenţia asupra riscurilor fenomenului de îmbătrânire. Vizate sunt în principal ţările europene, unde fenomenul se manifestă mai pregnant. De aici şi slăbiciunea sistemelor de pensii, impactul în bugetele statelor şi necesitatea reformei pensiilor. Astfel, finanţarea plăţii pensiilor ar majora datoria publică netă a ţărilor europene la 156% din PIB, provocând, în 2050, prăbuşirea unor economii considerate în prezent solide, precum cea britanică, germană sau franceză. În România, doar în acest an, Guvernul a împrumutat peste patru miliarde de euro de la bănci pentru plata pensiilor şi a salariilor, iar conform INS, anul trecut, proporţia pensionari/salariaţi era de 4,7 milioane la 4,9 milioane de persoane.

Ţintă de marketing pentru IT şi Telecom

169-34120-11_abbildung_emporia_30.jpgMedalia are însă şi un revers atractiv. Vârstnicii au devenit target pentru companiile care vor să îşi extindă  gama de clienţi. Primii interesaţi au fost reprezentanţii  pieţelor de IT şi comunicaţii. „Clienţii mai în vârstă se îndreaptă, în general, către modele de telefoane mai simple, cu taste mari, display ce poate afişa caractere mari, dar şi funcţii speciale, ca GPS cu transmiterea poziţiei către un server sau taste de apel SOS, cu numere prestabilite“, spun oficialii companiei de telefonie mobilă Vodafone. În Austria, compania Emporia produce şi vinde telefoane speciale pentru vârstnici. „Emporia este deja un nume în industria de profil din regiune. Avem încheiate parteneriate cu operatorii de telefonie mobilă“, explică Kerstin Pum, reprezentantă a companiei.

Telefoanele sunt de mai multe tipuri, emporiaLIFE fiind comercializat cu 125 de euro, iar emporiaTALK cu 99 de euro.

Nici developerii de site-uri web nu au ignorat oportunităţile oferite de evoluţia demo­grafică. Peste 25% din­tre americanii care uti­lizează internetul au vârste de peste 55 de ani, iar revoluţia informatică va determina majorarea procentajului, în întreaga lume. De aceea, site-urile web care se adresează acestei categorii sunt realizate într-o manieră care să permită accesul cât mai facil şi o vizibilitate adecvată a conţinutului.

Miliarde investite în medicină

169-34121-11_hands_30.jpgUn interes special pentru persoanele în vârstă, al căror buget este grevat masiv de cheltuieli de sănătate, îl au industria farmaceutică şi companiile din sectorul turismului balnear. Pe piaţa farma, se alocă bugete de cercetare tot mai mari pentru medicamente destinate afecţiunilor specifice bătrâneţii. Reprezentanţii sectorului spun că, anual, în Occident, sunt cheltuite câteva miliarde de dolari doar pentru cercetarea în domeniul aşa-ziselor „pastile de întinerire“. Deja celebrele medicamente pentru potenţă  au adus, doar în România, venituri de 7,2 milioane de euro producătorilor Pfizer, Eli Lilly sau GlaxoSmithKline, potenţialii cumpărători fiind între 10% şi 25% din bărbaţii români de peste 45 de ani. Indiferent de domeniu, produsele destinate persoanelor vârstnice se diferenţiază în special prin ergonomie. „Încercăm să păstrăm o calitate ridicată, în condiţiile în care produsul nostru este prietenos cu utilizatorul“, afirmă Eveline Pupeter-Fellner, manager Emporia. Pentru companiile care au intuit deja potenţialul acestui segment de clienţi, viitorul afacerilor, anunţat de estimările demografice, sună promiţător.

4,7mil. de pensionari erau înregistraţi anul trecut în România, în vreme ce la bugetul de pensii contribuiau doar 4,9 milioane de salariaţi

70% Atât reprezintă cheltuielile pensionarilor raportate la bugetul cheltuielilor de consum ale salariaţilor români, în trimestrul I din 2009. Alocarea pe tipuri de cheltuieli este asemănătoare.

169-34122-11_g_70x37.jpg