Marius Ghenea, unul dintre cei mai importanţi antreprenori români, a avut o activitate intensă anul trecut, achiziţionând mai multe site-uri printre care ShopIT.ro şi PCGarage.ro, această din urmă tranzacţie fiind numită de omul de afaceri „cea mai mare consolidare din comerţul online autohton”. Omul de afaceri consideră că într-o perioadă de criză cum este cea de acum este mai bine să lucrezi cu un număr mai mare de proiecte mici decât cu un singur proiect mare. Ghenea nu exclude posibile achiziţii de site-uri anul acesta, însă nu are de gând să deschidă showroom-uri, precum principalul concurent, eMag.ro.

capital.ro: Cum au fost afectate afacerile dumneavoastră de criza economică?

Marius Ghenea: Un efect a existat şi există la nivelul fiecărei afaceri, deci nu pot să spun, uitându-mă în portofoliul meu de companii, că e vreo una care să nu fi fost afectată de criză. Din fericire, efectul a fost diferit pentru că portofoliul de investiţii „business angels” pe care l-am dezvoltat în ultima perioadă este un portofoliu diversificat de companii din punct de vedere al obiectului de activitate.

capital.ro: Cum au performat PCFun şi PC Garage?

M.G.: PCFun a avut o creştere de 35% în 2009, PC Garage – 20%. Într-o asemenea perioadă este mai bine să lucrezi cu un număr mai mare de proiecte mici decât cu un singur proiect mare, chiar dacă nivelul investiţiei totale ar fi asemănător. Genul asta de afaceri mici şi medii au avantajul că sunt mult mai versatile mult mai flexibile, se pot adapta mult mai repede şi mai eficient decât o companie mare.

capital.ro: La ce valoare se ridică investiţiile din 2009?

M.G.: Sincer e greu de spus, probabil ca în jur de 2 milioane de euro. E greu de spus o cifră exactă pentru că sunt investiţii diferite în companii diferite.

capital.ro: Cum vedeţi anul acesta din punct de vedere al industriei online?

M.G.: 2010 va fi ceva mai rău decât 2009, dar ceva mai simplu pentru companiile care s-au ajustat deja în cursul anului trecut. Companiile care au reuşit să facă ajustarea din mers şi sunt într-o perioadă de echilibru vor putea fără probleme să reziste anul acesta. Poate trimestrul IV al acestui an va aduce sfârşitul crizei.

capital.ro: Ce buget aţi alocat pentru anul acesta?

M.G.: În ceea ce priveşte investiţiile în zona online, cred că va fi 1 milion de euro investiţia suplimentară pentru anul acesta, posibile achiziţii de noi site-uri, cu siguranţă dezvoltarea site-urilor şi afacerilor existente. În ceea ce priveşte restul afacerilor, am stabilit pentru anul acesta o abordare, ceva mai flexibilă şi mai puţin strictă din punct de vedere bugetar.

capital.ro: Aveţi vreun exit în plan?

0-46460-ghenea1.jpgM.G.: Nu aş putea să investesc noi sume decât prin materializarea fie a unor exit-uri, fie a unor profituri semnificative în companiile existente. Companiile fiind mici şi într-un stadiu de dezvoltare, ele nu produc în momentul de faţă nişte profituri semnificative care să poată fi lichidizate, singurele materializări ale investiţiilor sunt din exit-uri. Ultimul realizat a fost cel de la VikingProfil. A fost un exit excelent, atât din punctul de vedere al momentului, cât şi din punctul de vedere al randamentului. Discutăm în momentul de faţă pentru una sau două companii, însă este prea devreme ca să precizez care.

capital.ro: Ce produse s-au vândut cel mai bine anul trecut?

M.G.: Notebook-urile şi netbookurile au fost  produsele cele mai vândute şi cele mai căutate, deoarece necesitatea unui asemenea produs este din ce în ce mai evidentă pentru foarte mulţi consumatori.

capital.ro: eMag deschide showroom după showroom, aveţi în plan deschiderea unor astfel de magazine?

M.G.: Nu, strategia noastră este să încercăm să concepem un model cât mai eficient online, pentru că eu aici văd avantajele, atât pentru consumatori, cât şi pentru afacerile care propun un asemenea model. Dacă începem acum să facem un amestec între un model online şi unul offline cu foarte multe costuri de ambele părţi nu ştiu dacă se mai pastrează această eficienţă. eMag are modelul său de afaceri. Şi noi avem la toate magazinele puncte de contact fizice cu clientul, respectiv o sală de primire unde clientul îşi poate ridica produsele sau să interacţioneze cu angajaţii no;tri. Nu ne propunem însă să avem o prezenţă naţională sau regională cu nişte showroom-uri de suprafeţe mari şi cu costuri semnificative. Asta ar însemna să ne întoarcem la paradigma retailului tradiţional offline, care, din păcate, şi-a demonstrat limitările.

capital.ro: Care a fost cea mai importantă tranzacţie online anul trecut?

M.G.: Din înţelegerea mea, cumpărarea autovit.ro este într-o gamă de preţ ca şi tranzacţie care o plasează drept cea mai importantă. Noi, când am vorbit despre tranzacţia PC Garage, am vorbit despre cea mai importantă consolidare de magazine online din România. Tranzacţia eMag cu Asesoft este o tranzacţie verticală în care un distribuitor de IT cumpără o participaţie de control într-un magazin online, deci nu a fost o consolidare.  Achiziţia autovit.ro este o achiziţie de la un grup străin din acelaşi domeniu, o achiziţie strategică a unui portal auto, nu sunt comparabile. Dacă vorbim de sumele plătite pe o tranzacţie, probabil că aceasta cu autovit.ro este cea mai importantă tranzacţie în online-ul românesc a anului 2009.

capital.ro: Cum comentaţi situaţia în care se află Flamingo?

M.G.: Nu cunosc foarte exact situaţia. Criza s-a resimţit mai tare la nivelul marilor retaileri IT&C, şi aici Flamingo este unul dintre exemple, dar nu este singurul, sunt mai multe companii care au fost afectate într-o măsură asemănătoare. Nu cred că nemaifiind eu în Flamingo a avut vreo legătură cu evoluţia ulterioară a companiei…

CV
Marius Ghenea

– Vârsta: 40 de ani
– În 1994, fondează Flamingo Computers, este director general şi acţionar al acestei companii timp de 8 ani, până la sfârşitul anului 2001
– Începând cu luna mai 2002, devine CEO la Flanco International
– Cu o investiţie iniţială de 1 milion de dolari înfiinţează, în prima parte a anului 2002, compania FIT Distribution
– Începând cu luna mai 2002, devine CEO la Flanco International
– În ultima parte a lui 2005, încheie contractul cu Flanco, continuând, în anul 2006, o serie de proiecte de business
– Pe platforma logistică a FIT Distribution, dezvoltă începând cu 2005 şi apoi lansează comercial ca şi proiect separat de business în iunie 2006 un site de vânzări online, denumit
www.pcfun.ro
– La sfârşitul lunii septembrie 2009 achiziţionează PC Garage
– Companii deţinute: PCfun.ro, Electrofun.ro, Toyfun.ro, ShopIT.ro, Casia, Orbital, Testa Rossa România, Fashionup.ro, PCGarage.ro

DETALII:
Citeşte şi Călin Fusu, Neogen: „hi5 are mai mulţi unici, dar vindem acelasi volum de publicitate”.
Citeşte şi Sergiu Biriş, Trilulilu: „Mai avem foarte mult de lucru la acest proiect”.
Citeşte şi Dragoş Stanca, F5: „Pun pariu că în maximum 5 ani Internetul va ajunge la nivelul printului”.