ianuarie 2005. „Incepand cu data de 1 ianuarie 2005, activitatea de administrare a marilor contribuabili se organizeaza in cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili din Bucuresti, prin preluarea acestei activitati de la organele fiscale teritoriale”, anunta Ordinul ministrului finantelor nr. 1.713, publicat in Monitorul Oficial. Intr-un comunicat al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), insa, era precizat doar faptul ca trecerea se va face in cursul anului 2005, nefiind amintita nici o data, pentru ca, mai apoi, Agentia sa revina si sa precizeze ca aplicarea Ordinului se va face incepand cu 1 aprilie 2005. Asa cum am putut afla de la reprezentantii Agentiei, pana la acest moment nu a fost pusa la punct metodologia conform careia se va realiza transferul. Nu a fost anuntata nici suplimentarea personalului existent la nivelul acestei Directii. Ceea ce se cunoaste este ca numarul marilor contribuabili inregistrati la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili din Bucuresti se va tripla, de la 446 la 1.272, si ca Directia Bucuresti va administra si contribuabilii monitorizati de Fondul Monetar International, inclusiv entitatile realizate in urma divizarii acestora in 2004. Bancile, banca centrala, societatile de asigurari, societatile de investitii financiare si societatile de tip cazinou vor intra si ele in gestiunea Directiei Bucuresti. „Consider ca masura realocarii marilor contribuabili este absolut neinspirata si ca, in mod cert, ea va fi modificata intr-un viitor apropiat”, prevesteste Justinian Cucu, consultant fiscal, Global Tax Management. Justinian Cucu crede ca majorarea, de aceasta maniera, a numarului societatilor la nivelul Directiei Bucuresti „tinde sa transforme unitatea de elita organizata intr-o simpla administratie de oras, unde supravegherea comportamentului contribuabililor se realizeaza numai pe baza cererilor acestora”. Nu trebuie uitat nici faptul ca, oricum, asa cum sunt organizate lucrurile acum si dau mari batai de cap contabililor marilor firme. Acestia se plang ca nu le sunt operate modificarile la timp, ca softul folosit de Directie ii face sa piarda bani si ca inspectorii Directiei nu fac controalele la timp, pentru ca sunt foarte putini. Dupa ce va fi operat transferul, aspectele negative se vor inmulti, la problemele mentionate adaugandu-se si distanta, care ar putea ingreuna aplicarea masurilor de executare silita imediat ce are loc intarzierea platii impozitelor declarate. „Cum ar putea sa functioneze in mod eficient aceasta activitate, in conditiile in care pentru un simplu sechestru asupra bunurilor mobile trebuie sa te deplasezi in tara?”, se intreaba Justinian Cucu. Nici patronii nu sunt foarte incantati de noua masura. „Relatiile noastre cu Fiscul vor fi ingreunate, este clar. Nu cred ca masura va avea ca efect marirea incasarilor, considera Ioan Neculaie, patronul Prescon. „Este posibil, dat fiind numarul mare de contribuabili, ca firmele sa nu mai primeasca aceeasi atentie pe care o primeau si sa nu mai afle cu celeritate detaliile legate de aplicarea legilor”, spune si Mihai Miron, patronul Europharmaco. Ar fi de dorit ca timpul pe care il mai au la dispozitie sa fie utilizat cu folos de catre angajatii ANAF, pentru ca metodologia sa elimine problemele pe care le presupune realizarea transferului.

Vedetele transferului de gestiune
Carom, Rafo, Compania Nationala a Huilei, Rafinaria Darmanesti, Tractorul UTB, Nitramonia, European Drinks sau Rieni Drinks sunt, de departe, vedetele trecerii in administrarea Directiei din Bucuresti a marilor contribuabili. Pe lista „transferurilor anului 2005” se mai gasesc si Kraft Foods Romania, Luca SRL sau Roman din Brasov, Boromir Prod si Ductil SA din Buzau, Oltchim SA din Valcea sau Ispat Sidex din Galati.Pana in prezent, de dosarul marilor contribuabili se ocupau, la nivelul fiecarui judet, cel putin doi angajati.