Marcel Ciolacu: 100 de milioane de lei buget pentru programul școlar Săptămâna verde

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că Guvernul va decide astăzi finanțarea programului școlar „Săptămâna Verde” din Fondul de Mediu, ceea ce este considerat firesc, având alocat un buget de 100 de milioane de lei.

”Decidem azi ca programul şcolar „Săptămâna verde” să fie finanţat, aşa cum este firesc, din Fondul de Mediu”, a spus premierul în deschiderea şedinţei.

”Alocăm acestui proiect un buget de 100 de milioane de lei. Banii vor fi folosiţi în acest an şi anul viitor pentru activităţi educaţionale care contribuie la prevenirea schimbărilor climatice şi la protejarea mediului”, a mai spus premierul.

Programul are o durată de 5 zile

Potrivit edu.ro, programul „Săptămâna verde” este un program național, în acord cu prevederile raportului.

„Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, elaborat de către grupul de lucru de la nivelul Administrației Prezidențiale, ale Strategiei naționale privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030 și ale Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030.

Programul „Săptămâna verde” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar și se desfășoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unităţi de învăţământ, conform prevederilor ordinului ministrului educaţiei privind structura anului şcolar, valabil în anul şcolar respectiv.

Programul „Săptămâna verde” nu se derulează simultan cu Programul național „Școala altfel”.

Unitățile și instituțiile de învățământ implicate în organizarea și implementarea Programului „Săptămâna verde” beneficiază și de sprijinul Ministerului Educației și Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

Contribuie la dezvoltarea competențelor

Conform www.portalinvatamant.ro, programul „Săptămâna verde” contribuie la dezvoltarea competențelor antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor de investigare inter- și transdisciplinara a realității înconjurătoare și formarea unor comportamente responsabile față de mediul înconjurător.

În acest fel, copiii vor înțelege:

a) noțiuni elementare referitoare la mediu și la schimbările climatice pentru a conștientiza faptul că schimbările climatice sunt o problemă emergentă a omenirii, precum și a înțelege măsurile de combatere a acestora;

b) legislația de mediu și rolul autorităților, instituțiilor, companiilor, organizațiilor nonguvernamentale și altor actori în combaterea schimbărilor climatice și protejarea mediului;

c) schimbările climatice în context global, sistemic și în conexiune cu alte domenii/probleme/teme precum: exploatarea iresponsabilă a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentară, managementul deșeurilor, consumul și producția sustenabilă, biodiversitatea, pădurile și viața terestră, apele și viața acvatică, catastrofele naturale, energia verde, justiția socială;

d) cum pot explora/investiga mediul înconjurător și a relaționa pozitiv cu mediul natural;

e) cum pot lua decizii și de a acționa zi de zi ținând seama de impactul asupra planetei, adoptând un comportament de protejare și îmbunătățire a calității mediului, inclusiv de utilizare responsabilă a resurselor naturale;

f) să se adapteze la fenomene meteo extreme și să răspundă la potențiale dezastre naturale;

g) să inițieze și să desfășoare acțiuni civice individuale ți/sau în echipă, de combatere a schimbărilor climatice și protecția mediului

h) să participe, în viitor, la elaborarea de politici publice și la dezvoltarea de noi tehnologii care să contribuie la combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului.