‘Volatilitatea cursului de schimb pe care o vedem astăzi este foarte mult indusă de zgomot. Este de fapt un zgomot. Vorbim de o depreciere a cursului de schimb cu 1%, în condiţiile în care monedele pieţelor emergente din ţările din jurul nostru, ca să nu mai vorbim de pieţele emergente puţin mai emergente decât noi, şi vă invit să vă uitaţi la Turcia, vă invit să vă uitaţi la Brazilia, nu o să vorbesc de nordul Africii, fluctuează în amplitudini mult mai mari de 1%. Dacă o să ne uităm la preţurile coşului de bunuri şi servicii din România, care probabil va atinge, conform afirmaţiilor Băncii Centrale de la ultima şedinţă de politică monetară, o progresie de 3-3,5% pe an undeva în trimestrul I – trimestrul II al anului viitor, dacă nu mă înşel, o să vedem că în acest context vorbim de o depreciere a monedei naţionale de 1%. Deci, înainte să publicăm cu litere foarte mari ‘dezastru pe piaţa de schimb valutar’ şi aşa mai departe, ar trebui să punem lucrurile în perspectivă. Nu există niciun dezastru pe piaţa de schimb valutar’, a spus Sergiu Manea, la o conferinţă organizată de ALB România.

În ceea ce priveşte rata de referinţă a dobânzii, reprezentantul BCR a apreciat că aceasta a avut ‘o evoluţie agresivă’. Astfel, rata de referinţă a fost de 4%, a coborât la 0,5% şi la 1% şi s-a crezut că acela este noul ‘normal’.

La rândul său, preşedintele Alpha Bank, Sergiu Oprescu, a atras atenţia asupra faptului că majorarea ROBOR ar putea duce la descurajarea ritmului de creditare.

‘Creşterea dobânzii de bază într-un mediu în care dobânda de bază intră în calculul dobânzii generale pentru creditare este un factor de încetinire a ritmului de creditare. Este indubitabil faptul că o creştere de la un ROBOR de 0,8% la un ROBOR de 2% va duce în mod automat la o calificare a unui nivel mai redus de credit pe persoană şi, ca atare, va descuraja, într-o anumită proporţie – trebuie văzut în ce proporţie -, dar va descuraja într-o anumită proporţie ritmul de creditare care se accelerase în ultima perioadă’, a spus Sergiu Oprescu.

Însă, Oprescu a subliniat că ‘nu este neapărat un lucru negativ aceasta’.

De asemenea, în opinia lui, nici comunicarea din ultima perioadă nu este un lucru negativ, pentru că, atât clienţii, cât şi întreg mediul de afaceri, conştientizează un risc despre care s-a discutat de ceva timp. AGERPRES