Pe Calea Moșilor din București (și nu pe bulevardul cu multe benzi, flancat de blocuri și bănci, ci la partea mai puțin circulată care leagă bulevardul Carol de biserica Sfântu Gheorghe) se aglomerează toate prăvăliile care, prin obiectul de activitate, nu își mai găsesc locul în restul orașului: sunt aici blănari, cizmari, lăcătuși, croitori. Tot aici, în stânga unei covrigării se află un mic magazin de încălțăminte de comandă, cochet și aerisit, dar fără nume.

„Nu avem firmă pentru că nu am avut nevoie până acum, clienții veneau indiferent că magazinul avea sau nu un nume“, spune una dintre reprezentantele locului, Corina Jugureanu. În curând, însă, din cauza nevoii de vizibilitate, va apărea și firma, pentru că „din iunie ne confruntăm cu o reducere a vânzărilor de circa 75%“. Pentru cunoscătorii locului, scăderea este explicabilă. Delia, una dintre clientele fidele, și-a făcut până acum cinci perechi de pantofi în magazinul de pe Moșilor: „Poți să ai aproape orice model, culoare și tipar, prețul e rezonabil, iar perioada de livrare, între trei și șase săptămâni. În schimb, proprietarii sunt reticenți în a confecționa sandale, deci era normal să nu aibă vânzare pe vară.“ „Ne ferim de sandale. Dacă te uiți pe stradă, doar două perechi din zece sunt făcute din piele, restul sunt pânze și plastice“, explică reprezentanta magazinului.

„Nu poți să ai profit prea mare cât timp o pereche de pantofi costă 85 de lei, prețul de producție e 65 de lei, iar chiria lunară e de 3.600 de lei. De altfel, în ultima vreme, nu ne-am mai permis să lucrăm pe stoc, ci doar în funcție de numărul de comenzi.“ De ce nu încearcă o creștere a prețurilor? „Pentru că lumea e săracă, intră în magazin, se interesează, iar când află cât costă, le trece tot entuziasmul și pleacă.“

În online, pantofii se vând mai bine

Și totuși, româncele nu sunt chiar atât de reticente când vine vorba de preț, cheia fiind mai degrabă promovarea. În mai puțin de două săptămâni de la lansarea site-ului designedbyyou.ro, proprietarii (soții Raluca și Florian Velcu) au primit 40 de comenzi de pantofi, ceea ce-i îndreptățește să considere că vor ajunge în primul an la vânzarea a 550 de perechi.
Aceasta, în condițiile în care prețurile variază între 230 de lei (pentru balerini) și 450 de lei (pentru ghetuțe). Raluca Velcu a lucrat în marketing, și, cel puțin teoretic, nu are nicio legătură cu designul de pantofi. Greșit. „Ideea a plecat de la faptul că eu, având un număr mai mare la picior, am fost constrânsă să port ce am găsit și nu ce mi-a plăcut. De unde întrebarea „cum ar fi dacă fiecare ar putea să-și creeze singur pantofii exact așa cum și-i dorește?“. Fiind în concediu de îngrijire a copilului, am putut dezvolta această idee și să o transform în brandul Designed by you.“

Ce aduce nou ideea ei? „Conceptul nu există la noi. Sunt  firme unde se pot face pantofi la comandă, însă fără a oferi clienților posibilitatea de a-și desena singuri modelele și a vedea cum vor arăta viitorii lor pantofi înainte de a fi gata. Din studiile realizate de noi, aceasta pare a fi o potențială barieră pentru achiziționarea pantofilor la comandă, pe care noi sperăm că am putut-o depăși“.