Un parteneriat de afaceri profitabil şi continua consolidare a brandului sunt pårghiile care i-au permis ploieşteanului Bogdan Niţu (30 de ani) să-şi aducă firma de comunicare online, Webstyler, la o cifră de afaceri de un milion de euro.

Deşi pare greu de crezut, primii paşi în lumea businessului i-a făcut pe vremea cånd era elev în clasa a VII-a. Împreună cu cei doi fraţi ai săi, înregistra casete cu jocuri de calculator (pentru HC-uri) pe care le vindeau în consignaţii din mai multe oraşe, cum ar fi Piteşti, Buzău sau Ploieşti. „Afacerea a fost iniţiată de fratele meu mai mare, dar m-am implicat şi eu în această iniţiativă. A durat aproape un an şi jumătate, pånă cånd au apărut primele PC-uri 286 şi lumea a renunţat la jocurile pe casete“, îşi aminteşte antreprenorul.

Nu au contat atåt banii cåştigaţi, cåt mai ales primele învăţăminte trase. În primul rånd, a învăţat, din asocierea cu fraţii săi, că în afaceri este bine să ai parteneri. În al doilea rånd, a înţeles cåt de important este un brand puternic pentru dezvoltarea afacerii, concluzia fiind trasă după ce au ales să distribuie jocurile sub marca Light House, iar vånzările au început să crească foarte repede.

Acea primă experienţă avea să îl determine să se îndrepte decisiv spre antreprenoriat. „Cånd am venit la facultate, la Bucureşti, m-am angajat la o tipografie. Doi ani am făcut DTP şi design grafic. De acolo, am intrat în publicitate. L-am cunoscut pe Felix Tătaru, fondatorul GMP, care, în urma unui interviu, m-a angajat la firma lui. Pe atunci, avea numai patru sau cinci angajaţi“, îşi aminteşte Bogdan Niţu.

Dar, deşi a părăsit GMP după numai patru luni, a rămas în relaţii bune cu fostul patron. „În vara lui 2000, plecasem de la GMP, dar a venit Felix cu un proiect: era vorba despre site-ul Texaco Romånia. M-a întrebat dacă pot să-l fac. Am studiat împreună cu fratele meu mai mic, Cosmin, brand book-ul companiei şi am creat un site numai în Flash. Cei de la Texaco nu ne-au ştiut pe noi niciodată, pentru că ei lucrau direct cu GMP“, explică Bogdan Niţu.

Dar în timp ce lucra la acel site, a apărut un nou client (tot via GMP), o agenţie de modele. Atunci a realizat că are nevoie de un nume, de un brand sub care să se impună pe piaţă. „Cånd am văzut că avem doi clienţi, am decis să denumim afacerea Webstyler şi ne-am zis: «hai să încercăm să facem site-uri»“, spune Bogdan Niţu. În următorii doi ani, tånărul a avut, practic, două joburi: vindea filme tipografice şi servicii DTP pentru firma fratelui său mai mare şi încerca să-şi dezvolte propria afacere. Şi, pentru că majoritatea lucrărilor erau pentru clienţi mari, care alocau bugete consistente şi care veneau prin intermediul GMP, în vara lui 2002 a decis să se ocupe numai de afacere şi să-l atragă ca partener pe Felix Tătaru. „Eu eram cu munca, iar el a făcut o mică investiţie iniţială. Foarte importantă, însă, a fost susţinerea lui cu diverse alte resurse“, explică fondatorul Webstyler.

De la Internetics la Golden Drum

Dar care au fost atuurile care au ajutat firma să ajungă în acest an la o cifră de afaceri de un milion de euro şi la un număr de 24 de angajaţi? În primul rånd, a înţeles încă de la început că atunci cånd un utilizator intră pe un site nu îşi pune în primul rånd problema cum este programat acel site şi în ce limbaj, ci este interesat să găsească uşor informaţii de calitate. Aşadar, a decis să se apropie de zona de comunicare, de publicitate online, pentru că businessul de acolo putea veni, şi nu din zona tehnică. „Bugetul de comunicare online vine din bugetul de marketing al clientului. Trebuie să înţelegi lucrul acesta şi faptul că trebuie să vorbeşti pe limba oamenilor de marketing, nu pe cea a IT managerilor“, explică Bogdan Niţu, care adaugă că un alt avantaj este faptul că nu există nicio agenţie concurentă care să ofere toate serviciile pe care le are firma sa în portofoliu. „Există, bineînţeles, agenţii care performează pe cåte unul sau mai multe din serviciile pe care le oferim şi noi, agenţii pe care le considerăm concurenţă pe anumite nişe“, explică el.

Un al doilea atu a fost parteneriatul cu fondatorul agenţiei GMP, care avea expertiză şi relaţii în domeniul publicităţii, şi, foarte important, aducea clienţi mari, cu bugete consistente pentru domeniul online.

Trofeele cresc cifra de afaceri

La fel de importantă a fost şi atenţia pe care a acordat-o brandului firmei. În vara anului 2001, în Romånia a apărut festivalul Internetics, la care Webstyler a participat cu site-uri în opt secţiuni diferite din cele zece existente. „Atunci am obţinut opt nominalizări şi două dintre ele s-au transformat în premii. Internetics ne-a ajutat la început. Eram şi foarte competitivi, doream să cåştigăm premii şi să fim cei mai buni“, spune Bogdan Niţu. De atunci a participat în fiecare an la festival şi a cåştigat de mai multe ori titlul de agenţia anului.

Începånd cu anul 2007, însă, antreprenorul şi-a dorit să treacă la un alt nivel şi să obţină o recunoaştere a firmei şi în străinătate, lucru pe care l-a reuşit deja. „Am cåştigat Silver Drum şi Golden Drum anul trecut, iar anul acesta, avem o no-minalizare la Cannes şi la Golden Drum din nou. La anul, însă, cred că o să reuşim mai mult, cred că vom lua Leul la Cannes“, spune Bogdan Niţu. Iar dacă acest obiectiv va fi atins, va înseamna un plus de notorietate, şi, de ce nu, mai mulţi clienţi de peste hotare.

«Am înţeles de la început că trebuie să ne apropiem de zona de comunicare, de publicitate, pentru că businessul de aici putea veni, nu din zona IT.»
Bogdan Niţu, fondator Webstyler

Puncte tari şi puncte slabe

Punctele tari ale afacerii sunt, în opinia lui Bogdan Niţu, portofoliul de servicii oferite, nivelul calitativ al acestora, faptul că Webstyler este una dintre cele mai vechi agenţii de comunicare online din Romånia, dar şi faptul că se poate adapta foarte uşor la nevoile pieţei.

Oportunităţile sunt reprezentate de migrarea bugetelor de comunicare spre mediul online şi posibilitatea de extindere la nivel regional, mai ales în spaţiul UE.

Punctul slab al Webstyler poate fi considerat lipsa apartenenţei la o reţea internaţională prin intermediul căreia să beneficieze de know-how şi studii de caz din alte ţări.

Ameninţarea cu care se confruntă afacerea este dată de schimbarea mediului concurenţial, în sensul că în ultimul an agenţiile mari de publicitate au început să-şi facă divizii de online. În acest fel, se creează un pol de putere pe piaţă, aceste divizii vor creşte rapid şi vor deveni jucători importanţi pe piaţă.

Webstyler are în prezent 20 de clienţi activi. Cel mai mare client va genera anul acesta venituri de peste 100.000 de euro.

Conform estimărilor lui Bogdan Niţu, piaţa pe care activează are o valoare, în acest an, de pånă în 30 de milioane de euro, incluzånd segmentul de media, pe care îl evaluează la un nivel cuprins între 13 şi 15 milioane de euro.

Realizări

Webstyler este o agenţie de comunicare online care oferă toată gama de servicii, fie că este vorba de dezvoltare de site-uri şi programare, fie de campanii creative de marketing, media buying, planning, PR, strategie, fie de consultanţă.

În 2007, a cåştigat Silver Drum în categoria Interactive la Golden Drum Festival, iar în 2008, o nominalizare la Cannes Lions.

Anul acesta, a realizat mai multe campanii pentru clienţi importanţi, cum ar fi Coke sound, EuroArena şi Lumea Fără Zero pentru Coca-Cola, Nokia PressPlay şi Harta lui Blaga.