drept scop corectarea diferitelor vicii de refractie. Lentilele cosmetice constituie un segment mai limitat. Acestea au avut initial o functie pur estetica, fiind adresate exclusiv persoanelor care doreau sa-si schimbe propria imagine prin modificarea culorii ochilor. In prezent, exista posibilitatea obtinerii corectiei optice si cu ajutorul acestui tip de lentile. Cea de-a treia categorie, a lentilelor terapeutice, detine o pondere nesemnificativa in totalul pietei, fiind recomandate ocazional, cu rol de pansament cornean. O alta clasificare poate fi realizata in functie de materialul din care sunt confectionate aceste produse. Astfel, putem identifica lentilele moi fabricate din hidrogel – reprezentand 86% din totalul pietei mondiale -, lentilele moi fabricate din silicon hidrogel (2%) si lentilele dure (12%). Dupa durata de viata, astfel de produse pot fi dispozabile (67%), adica necesita inlocuire frecventa – zilnica, saptamanala, la doua saptamani sau lunara – sau conventionale (33%), cu regim de inlocuire intre trei luni si un an. La nivel mondial, piata lentilelor de contact este dominata in proportie de 99% de cinci producatori principali: Johnson&Johnson, Ciba Vision, Bausch&Lomb, Ocular Scinces si Cooper Vision, fiecare fiind reprezentati in Romania de distribuitori autohtoni. Numai ca ce se intampla pe plan international nu are nici o legatura cu piata locala. De exemplu, 4% din europeni poarta lentile de contact. In Anglia, ponderea purtatorilor este de 5,6%, iar in Germania, de numai 2,6%. „Aceste contraste demonstreaza faptul ca nivelul de trai, extrem de ridicat in ambele tari europene, nu reprezinta singurul factor determinant in dezvoltarea pietei lentilelor de contact, dar este, cu siguranta, o premisa necesara”, explica Daniel Nutu, Sales Manager la Sover Romania, distribuitorul autorizat pentru Romania al gamei Acuvue, apartinand producatorului Johnson& Johnson Vision Care. Precizam ca informatiile de mai sus ne-au fost furnizate de aceasta companie, fiind rezultatul unor studii efectuate de International Association of Contact Lens Educators (IACLE).Consumul scazut de lentile de contact in Europa poate fi explicata, in mare masura, prin faptul ca acest domeniu este relativ nou, comparativ cu traditia trasata de ochelarii de corectie.
O piata reticenta, cu multe piedici
Si in cazul produselor de acest gen, Romania este exclusa din statistici. Deoarece lipsesc informatiile oficiale, atat evolutia generala a acestui segment, cat si cotele de piata ale principalilor distribuitori sunt dificil de cuantificat. Chiar si datele puse la dispozitie de Institutul National de Statistica ofera o imagine destul de vaga asupra evolutiei importurilor, deoarece aceste produse, precum si solutiile de intretinere aferente, pot fi introduse foarte usor in tara fara a fi declarate la vama sau pot fi incadrate la alte pozitii tarifare decat cele cuvenite. Asa cum am constatat si in cazul lentilelor pentru ochelarii de vedere, avem de a face cu o piata neagra destul de infloritoare, ponderea produselor „branded” fiind aproximata la 50%. De aceea, cifrele din infografia acestei pagini trebuie analizate cu destula retinere in ceea ce priveste volumul total si real al pietei. „Putem estima faptul ca majoritatea lentilelor de contact comercializate sunt inca lentile conventionale si cu inlocuire lunara. Acest aspect este generat, in principal, de puterea scazuta de cumparare a consumatorilor romani – costul acestor produse nefiind acoperit de asigurarile de sanatate, spre deosebire de tarile europene -, dar si de lipsa unei campanii de sensibilizare a opiniei publice in domeniul sanatatii ochilor si a unor eforturi concertate din partea distribuitorilor si practicienilor, focalizate in directia educarii consumatorului”, este de parere Daniel Nutu. In luna noiembrie 2003, Sover Romania si Johnson&Johnson au initiat Programul national de instruire si perfectionare continua, care vizeaza, printre altele: participarea, in regim de gratuitate, a medicilor oftalmologi, optometristilor si opticienilor la sesiunile de cursuri profesionale si accesul direct sau prin corespondenta la materiale educative specifice domeniului lentilelor de contact; punerea la dispozitia practicienilor si, implicit, a pacientilor, a unor lentile de contact de proba gratuite, de unica folosinta; promotii si mesaje media care sa contribuie la cresterea nivelului educativ al populatiei cu privire la specificul lentilelor de contact. Din 1993, societatea Optimed, din Brasov, importa si distribuie pe piata romaneasca lentile de contact si solutii de intretinere a acestora, marca Ciba Vision. Potrivit interlocutorilor nostri, Optimed detine cea mai mare pondere pe piata de profil. Alti doi importatori si distribuitori exclusivi importanti sunt Visionaria/AMC Brasov, pentru Bausch&Lomb – marca preluata de la distribuitorul anterior, Optinova – si Unlimited Impex, pentru Cooper Vision.”Purtatorii de lentile de contact sunt persoane cu venit mediu si ridicat. Asadar, este vorba de o piata locala pentru aceste produse foarte ingusta, de sub 1%, dar care poate sa ajunga in viitor la 5% din totalul populatiei cu vicii de vedere corectate”, apreciaza Sorin MALntz, General Manager la Optimed Brasov. „Insuficienta motivare a prescriptorilor de lentile de contact – oftalmologi, optometristi si opticieni – lipsa informarii prin media a potentialilor purtatori si venitul scazut al acestora sunt principalele piedici in dezvoltarea acestui segment. Raportul cerere–oferta nu functioneaza ca parghie a preturilor, fiind produse exclusive intr-o piata insuficient dezvoltata”, adauga Sorin MALntz.Totusi, tinand cont de gradul de penetrare a lentilelor de contact in tarile europene si de nevoia de corectie a viciilor de vedere ale romanilor, se poate aprecia ca potentialul pe piata locala este promitator. Nivelul de exploatare al acestuia depinde fundamental de eliminarea, prin educatie, a temerilor nefondate ale pacientilor si practicienilor fata de acest mijloc de corectie. Sa nu uitam insa ca nivelul de trai este, la randul sau, un factor determinant, dar numarul masinilor de lux care circula prin Bucuresti nu constituie neaparat indiciul unui business infloritor la nivel national, asa cum isi inchipuie, in optimismul lor exagerat, producatorii externi, care cred ca in timp scurt vor acapara segmente importante de piata.

Populatia europeana cu vicii de vedere
Populatie cu nevoi de corectie a viciilor de vedere        60%
Populatie cu vicii de vedere corectate        58,7%
Purtatori de ochelari de corectie        57,5%
Purtatori exclusivi de ochelari de corectie        54,7%
Purtatori de lentile de contact        4%
Purtatori de lentile de contact si ochelari de corectie        2,2%
Populatie cu vicii de vedere corectate prin chirurgie refractiva        0,3%