Romania ca sa intre in NATO, mi-am spus. La cea de-a X-editie a festivalului de creatie publicitara Golden Drum Portoroz (Slovenia), festival ce reuneste agentii de publicitate din tarile Europei Centrale si de Est, romanii au castigat nesperat de multe premii. sapte premii pentru creatiile a cinci agentii romanesti. Un palmares record in istoria de pana acum a participarii romanesti la acest festival. Dar nu a fost singura victorie a delegatie noastre. D’Arcy Romania, prima agentie romaneasca ce si-a inscris numele in palmaresul de la Portoroz (1998 – campania „Ceausescu” Connex GSM) a castigat Marele Premiu – Golden Drum cu spotul TV „HA!”/ Taga-Man. Langa acest premiu in premiera, D’Arcy si-a mai tras un Silver Drumsticks pentru spotul autopromo „7 ani” si o nominalizare, urcand pe locul trei in topul general al agentiilor participante. Premiera pentru Romania! O premiera a realizat si agentia Graffiti-BBDO, castigand cu printul Positive/Guiness un Golden Drumsticks. Este primul aur al lui Graffiti/BBDO la festivalul din Slovenia. (Graffiti este prima agentie din Romania care a participat la acest festival in 1994.) McCann-Erickson Romania, Headvertising si Leo Burnett& Target n-au reusit premiere, dar s-au consolat, daca se poate spune asa, cu premii valoroase. O alta premiera pentru Romania la festivalul de la Portoroz a fost prezenta pentru prima data in juriu a unui roman: Lucian Georgescu, director de creatie la Graffiti/ BBDO. Ce „pile” a avut Georgescu ca sa ajunga in juriul care a analizat lucrarile TV, print si radio? O figura carismatica a publicitatii romanesti, Lucian Georgescu este un veteran al participarilor la acest concurs (in calitate de concurent) si a avut prezentari interesante in decursul anilor la Portoroz, care au atras atentia comunitatii publicitatii internationale. Pe de alta parte, si rezultatele foarte bune ale romanilor de anul trecut i-au determinat pe organizatori sa coopteze un roman in juriu si „magareata” a cazut pe Georgescu. „Nu mi-a fost usor sa fiu in juriu, declara Lucian Georgescu. Am avut o responsabilitate foarte mare. Vreau sa spun ca am fost extrem de obiectiv, dar in acelasi timp am adus si un graunte de subiectivitate, iar subiectivismul a fost nationalismul.” Georgescu considera ca romanii „au inteles care sunt standardele de festival si n-au inscris in concurs atatea lucrari proaste asa cum au facut alte tari. La toate agentiile noastre se vede un nivel crescut al calitatii. Am admirat indrazneala lui Headvertising de a intra cu o singura „ghiulea”, care a castigat de altfel, ceea ce denota un stil. Ma bucur foarte mult pentru serban Alexandrescu (director de creatie Headvertising – nota red.).”Probabil ca cea mai dezinvolta prezentare pe care am vazut-o a fost facuta de Bogdan Naumovici, director de creatie Leo Burnett, la campania „Pregateste-te sa fii bogat”. S-a ras mult in sala pentru ca romanii erau prezentati drept „the little people”, care traiesc, conform ultimelor studii, „in the most unhappiest country in the word”, spre deosebire de nigerieni, popor care, conform acelorasi studii, este printre cele mai fericite. Ce-o fi zis asistenta cand, ajunsa la petrecerea romaneasca organizata in cadrul festivalului, i-a vazut pe acesti „tristi oameni” dansand si chefuind de mama focului printre chiftele si bautura? Dintre toate petrecerile nationale, cea a romanilor a fost de departe cea mai reusita. Calusari, foc de tabara, viori, vinete, Ilie Nastase si mult vin. Toti publicitarii au venit sa urle si sa danseze perinita cu poporul acesta mic si nefericit care are un salariu mediu pe economie de 150 de dolari, dar in acea seara avea 100.000 de dolari promisi de guvern prin hotarare guvernamentala. Multumim partidului care ne deconteaza chefurile pentru lustruirea imaginii Romaniei!Romania nu va mai juca In „calificari”Valentin Suciu, Group Creative Director D’Arcy, este cel mai fericit om de creatie din industria romaneasca. Ideile sale creative pentru spoturile „HA!” si „7 ani” au fost recompensate cu premiul Golden Drum, respectiv Silver Drumsticks, propulsand agentia D’Arcy pe locul trei in clasamentul general al agentiilor de la Portoroz. „Sunt foarte bucuros pentru aceste premii, pentru ca amandoua au fost acordate unor creatii originale si, dincolo de discutiile din jurul lor, sunt doua spoturi cu o evolutie pe care toata piata a stiut-o. Nu sunt niste spoturi facute pe genunchi intr-o noapte, pentru a fi difuzate la festival. Sunt spoturi care au beneficiat de oportunitati si noi am profitat de acestea”, declara Valentin Suciu. Creativul de la D’Arcy considera ca de acum inainte creatia publicitara romaneasca nu va mai fi obligata sa joace in „calificari” la un asemenea festival. „Oamenii din publicitatea internationala se vor uita la noi cu mai mult respect si interes. Nu vreau sa spun ca ei vor fi mai putin critici, dar vor fi mai deschisi creativitatii care vine din tara noastra”, conchide premiantul de la Portoroz. Spotul „HA!” – fantoma la Ad’Or, triumfator la Portoroz Asupra spotul „HA!”, castigatorul Marelui Premiu „Golden Drum”, planeaza suspiciunea ca ar fi un spot-fantoma. O definitie generala este greu de dat. Cert este ca desi clientul a aprobat spotul, paradoxal acesta este difuzat de foarte putine ori pe posturi TV cu mica audienta si la ore cu audienta redusa. Mai mult, in cele mai multe cazuri, nu clientul este cel care plateste difuzarea, ci agentia care l-a realizat. Scopul acestei manevre este de a inscrie clipul intr-un festival de creatie publicitara. (Regulamentele festivalurilor impun ca reclamele inscrise sa fi fost difuzate pe canalele media.) Scenariul spotului realizat de D’Arcy a castigat in octombrie 2002 concursul de scenarii „Vrei sa faci un spot de Cannes”, initiat de Media Pro Pictures in vederea participarii unui tanar regizor la Festivalul de Publicitate de la Cannes 2003, sectiunea „Test Commercials”. Spotul fusese realizat initial pentru o lecitina (produs medicamentos pentru improspatarea memoriei). In primavara 2003, D’Arcy a propus acest spot clientului GlaxoSmithKline care a fost de acord ca agentia sa-l introduca in concursurile de creatie publicitara pentru marca de medicament Taga-Man. Asadar, spotului i-a fost „atasat” o marca mult mai tarziu dupa ce a fost realizat. „Am prezentat spotul la client nu neaparat pentru a intra in concursuri, ci pentru ca aveam un spot la un produs care putea fi folosit la un brand”. Clipul a fost difuzat o singura data pe MTV Romania, pe 15 mai a.c., cu putin timp inaintea festivalului Ad’Or. A fost inscris la acest festival national, dar nu a trecut de filtrul comisiei tehnice fiind considerat un spot-fantoma. Juriul apreciaza ideileValentin Suciu respinge ideea ca „HA!” este un spot-fantoma. „Un spot fantoma este acel spot care nu are client sau nu are acordul clientului de a fi difuzat pe post. Spotul-fantoma este acela pe care agentia il face, pune o marca pe el si participa la festival. Definitia tehnica este: spotul care nu este recunoscut de client. In cazul nostru, GlaxoSmithKline ne-a dat acordul de a merge in festivaluri. „HA” nu este o fantoma.Lucian Georgescu, membru in juriul de la Portoroz, spune ca „un juriu nu face politie si nu e treaba lui sa verifice mediaplanul. Juriul apreciaza ideile si executiile. Eu consider ca este un spot excelent, bine facut, surprinzator, si am votat pentru el.” Georgescu spune ca au existat discutii in delegatia romaneasca de la Portoroz, reprosandu-i-se de niste directori de creatie autohtoni ca, in calitate de membru al juriului, „nu a facut un denunt politic”. „Sportul national al romanilor este aruncatul cu rahat”, conchide Lucian Georgescu.Capital a descoperit ca, potrivit monitorizarilor Alfa Cont, printul Positive (client URBB) care a castigat Golden Drumsticks a aparut de trei ori in presa scrisa pana sa inceapa festivalul de la Portoroz. De doua ori in revista Privirea (septembrie) si o singura data in sapte seri (3 octombrie). Este o alta reclama fantoma? „Nu este o fantoma, afirma Lucian Georgescu, in calitate de director de creatie Graffiti/BBDO. Campania se afla in derulare si are aprobarea clientului.” El recunoaste ca publicarea s-a facut pentru a prinde festivalul, dar expunerea campaniei va creste in lunile urmatoare.