cazuri in care firmele straine apeleaza la mita pentru a castiga un contract sau o afacere. Unde e moralitatea in acest caz?
Peter Kraljic: Eu cred ca aceste firme sunt obligate sa apeleze la mituire pentru ca nu au alternativa. Ori faci afacerea si platesti un comision, ori te intorci acasa. Actul coruptiei este extrem de simplu: unul da, altul primeste. Hai sa fim sinceri, investitiile se indreapta acolo unde se pot castiga, in mod cinstit, bani mai multi. Comparand Romania cu Slovacia, de exemplu, vom vedea ca tara dumneavoastra a atras de trei ori mai putine investitii. Motivatia este extrem de simpla, daca trebuie sa castigi bani dand mita, chiar si simbolic, toata increderea se erodeaza. Cred ca asta se intampla acum cu Romania, investitorii nu au incredere ca venind aici nu va mai trebui sa mituiasca un functionar sau un politician. si atunci aleg alte tari. Eu cred ca lucrurile se pot rezolva daca unul sau mai multi dintre politicienii si oamenii de afaceri corupti sunt arestati. Cineva trebuie sa faca ceva. In felul acesta se arata dorinta de a taia acest rau de la radacina. Altfel, perceptia despre Romania nu se va schimba niciodata.
Capital: O buna parte din coruptie pleaca de la marile companii pe care statul vrea sa le privatizeze. Se va rezolva o buna parte din probleme prin trecerea lor in proprietate privata?
Peter Kraljic: Coruptia tine de morala, etica profesionala si de ambitie. Daca exista romani profesionisti care pot conduce o companie fiind platiti doar in mod cinstit, atunci nu conteaza forma de organizare a unei firme. E o gluma sa spui ca firmele de stat nu pot fi conduse cum trebuie. Daca ai manageri buni, profesionisti si morali, atunci nu vad nici o problema. Cum se face ca inainte de privatizare Sidex pierdea un milion de dolari pe zi, iar acum, de cand s-a vandut, face profit? Ati vandut cu 50 de milioane de euro o firma care acum valoreaza un miliard. si asta printr-un mijloc extrem de simplu: management performant. E chiar atat de greu sa aplici metode profesioniste de management la o companie de stat? Eu as zice ca deloc, iar drept sustinere va prezint cazul Frantei, care nu a vandut inca marile companii, si ma refer aici la France Telecom.
Capital: Sa intelegem ca nu sunteti adeptul privatizarii cu orice pret?
Peter Kraljic: Pai, hai sa luam cazul Petrom, pentru care se bat Mol si OMV, adica doua companii mai mici ca anvergura a afacerii. De ce sa nu cumpere Petrom actiuni la OMV sau MOL? Doar pentru ca aceste companii au o conducere privata? Eu unul as angaja o echipa de profesionisti de la Shell sau BP si i-as izola de toate influentele din exterior, semnand clar un contract pe criterii de performanta. Va spun eu ca in trei ani Petrom ar valora cinci miliarde de dolari si ar putea sa preia oricand Mol, de exemplu. Nu poti sa vinzi o companie cu viitor doar pentru ca asa iti cere Uniunea Europeana sau FMI. Ce facem cu mandria nationala, o aruncam la cos din ratiuni politice? Slovenia, de exemplu, a vandut fabrica de tutun unei companii germane cu 100 milioane de dolari. Dupa doi ani, fabrica a fost preluata de francezi care, dupa sase luni, au inchis-o pe motiv ca mai au si alte capacitati de productie. Slovenia a pierdut, asadar, nu doar o companie importanta, dar si sume importante din taxe. Globalizarea este inevitabila, dar de ce sa nu fie si romanii cei care o promoveaza? Sa vindem cu orice pret pentru ca asa ne cer germanii sau francezii?
Capital: Intrarea Romaniei in Uniunea Europeana este totusi inevitabila. Ce sanse au firmele locale sa reziste unei competitii puternice?
Peter Kraljic: Nu stiu daca in momentul de fata managerii companiilor locale realizeaza acest lucru, dar ar trebui sa stie ca peste trei ani vor juca un cu totul alt meci. Intrarea Romaniei in Uniunea Europeana duce firmele in prima liga, iar intrebarea care se ridica este urmatoarea: vor face fata acestei promovari? Ei ar trebui sa se gandeasca deja la o strategie adaptata noilor conditii ale pietei. Daca vrei sa intri in UE, trebuie sa joci dupa regulile stabilite de catre cei mai bogati decat tine. Asa va fi intotdeauna: daca nu esti competitiv, vin altii si te inlocuiesc. Companiile romanesti trebuie sa tina neaparat cont de faptul ca peste trei ani vor veni inca 1.000 de competitori din toate partile Uniunii. Repet, totul tine de strategia pe care o ai. Trebuie sa fii primul la tine in tara, pentru a putea sa te numeri printre cei 1.000 de competitori, iar pentru asta ai nevoie de o strategie pe termen lung.
Capital: Joaca Guvernul un rol important? E nevoie de impulsuri guvernamentale pentru ca firmele private sa se trezeasca la realitate?
Peter Kraljic: Chestiunea care se ridica este extrem de simpla: care este strategia economica a Romaniei? O aveti, stiti pe ce va bazati si care sunt domeniile ce pot aduce o valoare adaugata importanta? Atunci cand te afli undeva la sfarsitul clasamentului, trebuie sa te uiti in jur si sa-ti pui urmatoarea intrebare: care sunt industriile cu care tara mea poate supravietui pe o piata extrem de competitiva? Le stabilesti, le tratezi ca pe niste premianti si iti focalizezi toata energia in aceste directii. Asa s-a intamplat, de exemplu, in cazul Irlandei, tara a carei crestere economica anuala a fost de circa 7%. Irlandezii nu au produs si mere, si pere, ei au descoperit punctul forte in noile tehnologii si l-au dezvoltat foarte mult. Are Guvernul roman o astfel de strategie? Orice ar face Romania acum, pentru a recupera decalajul existent, trebuie sa alerge de trei ori mai repede decat Ungaria sau Slovenia. O crestere economica de 4% pe an nu este deloc suficienta. E nevoie de 10% sau chiar mai mult. Repet, singura sansa de recuperare a diferentei existente este sa alergi cu sufletul la gura.
Capital: E bine sa ne axam doar pe anumite domenii si sa neglijam altele?
Peter Kraljic: Cu sapte milioane de locuitori, Finlanda este cea mai competitiva tara de lume. Cu 22 de milioane, Romania este pe locul 75. Asadar, acest clasament vorbeste de la sine. Eu as incerca sa vand companiile viabile unor companii locale care sa dezvolte puternic brandurile nationale. Altfel, daca vin francezii sau austriecii, firme precum Petrom vor disparea in contabilitati straine. Asta isi doreste Romania? Sa existe doar branduri straine in Romania? Guvernul sa faca o strategie in care sa arate clar ce companii trebuie vandute acum si care peste cativa ani. Altfel, totul se duce de rapa.

carte de vizita
· Dr. Peter Kraljic face parte din Consiliul de Coordonare al importantei companii de consultanta si cercetare McKinsey. In varsta de 65 de ani, el s-a pensionat din functia de senior director al McKinsey Germania in vara anului 2002.
· Kraljic a publicat o serie de articole stiintifice si de afaceri in reviste precum Harvard Business Review sau Manager Magazine. S-a specializat pe probleme de competitivitate, managementul post-fuziune, dar mai ales in restructurarea companiilor din estul Europei.
· A condus un important proiect de atractivitate a companiilor est-europene, bazat pe anumite criterii economice de performanta.
· A absolvit Universitatea economica din Ljubliana, Slovenia, cu diploma in metalurgie.