Numai circa 3,5% dintre jucăriile de pe piață sunt autohtone, dar cu toate acestea România se clasa, în 2007, pe locul șapte într-un top global al exportatorilor de jucării, potrivit unui raport întocmit de Toys Industries of Europe.
Exporturile au devenit singura alternativă pentru puținii producători români de jucării, care nu pot face față concurenței din partea marilor importatori. „Prezența României pe piața globală este lăudabilă“, crede Maria Tărnăuceanu, directorul Casstil, singurul laborator de testare a jucăriilor din țară.
Deși jucăriile românești sunt apreciate de germani sau britanici, în ultimii patru ani, cota lor de piață în România a scăzut cu 5%, ajungând până la 15%, la o valoare totală a pieței estimată de jucători la 80 de milioane de euro. „Cota a scăzut pentru că s-au diversificat produsele din import și pentru că mulți producători s-au transformat în importatori.
În plus, puterea de cumpărare a fost mai mică“, spune Yilmar Palaz, directorul Burak Toys, producător din Buftea, cu o capacitate de producție de un milion de jucării pe an. Mattheus Eximcom a devenit importator după aproape zece ani de producție. „Ca să produci în România te costă mult și nu poți coborî sub un anume preț. Noi importăm din China și tot nu ajungem la asemenea preț“, spune directoarea Mariana Petruț.

Prea scumpe pentru români

În vreme ce jucăriile românești iau calea străinătății, în România de-abia le găsești. Motivul? Fie că vorbim de chinezăriile ieftine, fie că vorbim de produse de marcă puțin mai scumpe, dar produse tot în China, acestea au fost mereu mai accesibile pentru părinții români. „Jucăriile produse în România se exportă pentru că sunt prea scumpe pentru noi, nu pentru că nu ar fi apreciate aici“, spune Fustos Tibor, director general al D-Toys, care deține a doua fabrică după dimensiuni din Europa de Est.
Ca și restul producătorilor, D-Toys exportă jucării în peste 15 țări, cu precădere în Ungaria, Austria, Germania. „Producția autohtonă rămâne mică din cauza costurilor mari de producție – resurse, materii prime, linii tehnologice“, apreciază şi Alin Burcea, proprietarul importatorului de jucării Chicco. În opinia directorului Burak Toys, nu numai prețul primează, ci și atractivitatea jucăriilor. El spune că nu avem jucării moderne din cauza costurilor mari ale matrițelor de producție.
„Este normal, copiii vor jucăriile cu eroii pe care îi văd în desene animate, care sunt produse cu licență“. Burak Toys exporta mai mult de o treime din producție, dar a ajuns la 5%, din cauza lipsei de capital pentru cumpărarea unor noi matrițe de producție. Directorul dorește să reia exporturile odată cu modernizarea fabricii, din fonduri europene.
Cât timp fabricile au rămas fără capital pentru jucării noi, au câștigat tot mai mult din piața externă producătorii de jucării din lemn și manufacturierii de păpuși. „Preferăm să exportăm în țări unde există cumpărători cu educație, care apreciază unicitatea și calitatea produselor“, spune Radu Stelian, președintele Cooperativei Arta Lemnului.

Ultimii „soldăței“

Producătorii autohtoni de jucării pot fi numărați pe degetele de la o singură mână: fabricile de jucării Burak, D-Toys, Noriel, Juno sau Arădeanca și ateliere meșteșugărești cum ar fi Arta Lemnului sau Ana Ponta Dolls. Cea din urmă își vinde păpușile în magazinele de suveniruri din Aeroportul Otopeni.
Directorul Burak crede că va mai trece timp până când România va avea un brand internațional de jucării. Prognozele pieței sunt rezervate, recunosc producătorii: „Pentru majoritatea industriilor care nu fabrică produse de primă necesitate, următorii ani vor fi foarte grei“, spune Fustos Tibor. „Rămâne o piață sezonieră, fluctuantă și la fel de influențată, ca și restul piețelor, de către China“, spune şi Burcea.
„Aici nu există o asociație care să susțină interesele producătorilor și importatorilor de jucării. Mai mult, în toată Europa de Vest, jucăriile se vând la magazine speciale, nu la tarabe și chioșcuri de cartier“, spune Maria Tărnăuceanu. Se întrevede totuși o speranță pentru piață, odată cu desfășurarea primului târg de jucării din țara noastră, în toamna aceasta.
„Am constatat că jucăriile sunt o nișă liberă acum. Am avut tot timpul în minte Târgul de Jucării de la Nürnberg; suntem realiști că un eveniment de o asemenea amploare nu ar fi posibil încă în România, dar putem încerca ceva la scară mai mică“, spune Voichița Bejan, organizatoarea târgului, care speră să reușească să formeze o asociație care să se ocupe de promovarea producătorilor români la ei în țară.

3,5%-5% este ponderea jucăriilor românești pe piața autohtonă.

95% dintre toate jucăriile importate în UE sunt produse în Asia – aproape exclusiv în China.

80% dintre toate jucăriile vândute la nivel mondial sunt produse în China.

4 mil. de oameni lucrează în China în producţia de jucării, în timp ce în UE cifra e de doar 50.000.