Portdrapelele IT-ului românesc în SUA se înmulţesc, în pofida perioadei dificile pe care o traversează economia globală. După Gecad şi Softwin, alte două companii autohtone şi-au deschis birouri pe piaţa nord-americană. Care e strategia lor?

Firma bucureşteană newAD Communication îşi începe, luna aceasta, activitatea în noul birou deschis la New York. Compania are deja doi clienţi pe piaţa americană, primul contract fiind încheiat în urmă cu un an şi jumătate. „Piaţa de consultanţă din SUA este foarte matură, cu un istoric foarte bogat şi aşteptări foarte mari. O să fie interesant de văzut cât de stabil şi de bun este modelul nostru de business“, spune Loredana Niculae, managing partner. NNC Services, numele sub care compania va activa în SUA, va oferi servicii de consultanţă în afaceri, outsourcing de marketing pentru companii B2B care operează pe piaţa nord-americană sau care doresc să-şi extindă afacerile în această zonă.

Loredana Niculae a înfiinţat firma în anul 2006. „Din experienţa mea de atunci, multe firme de IT se blocau la doi-trei ani de existenţă, după ce epuizau partea de oportunităţi iniţiale. Teoretic, blocajul nu poate dura decât maximum un an sau doi, după care începe declinul“, explică ea. În acest moment al afacerilor intervine newAD, care poate ajuta firmele să-şi prezinte ofertele clienţilor şi, mai ales, să îi găsească. De ce a fost aleasă tocmai SUA ca piaţă-ţintă? „Companiile nord-americane oferă servicii care nu acoperă un întreg ciclu de busines, aşa cum facem noi. Contractele noastre se negociază pe rezultate. Noi nu câştigăm nimic dacă în contul clientului nu se adună nişte bani. În SUA, asemenea colaborări nu există“, explică managerul.

Pionieri în sectorul IT american

162-31415-13_loredananiculae_cc_23.jpgÎnsă povestea aceasta este numai cea mai recentă dintr-un şir mai lung de succese româneşti de peste Ocean. Biroul deschis în 2007 de Gecad în SUA a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, venituri de 13 ori mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului 2008. „Este o urmare firească a activităţii de pe parcursul întregului an 2008 şi a investiţiilor realizate pentru a susţine dezvoltarea biroului“, spune Carmen Sebe, CEO al companiei, care a adăugat că se aşteaptă la o scădere a vânzărilor în lunile de vară. Şi managerul CoSoSys, o altă companie IT care a inaugurat, în februarie, un birou în San José, California, se aşteaptă la un an dificil. „Condiţiile de piaţă s-au înrăutăţit de la lună la lună, facând extrem de dificilă câştigarea de noi clienţi în aproape toate segmentele de piaţă“, explică Roman Foeckl, director general.

Peter Ungureanu, CEO Omnisource Technologies, a fondat compania în 2007 şi a început activitatea în acelaşi an şi în SUA şi în România. Pentru companie, SUA reprezintă peste 90% din piaţa de furnizare a serviciilor, iar pentru acest an managerul prognozează o creştere a cifrei de afaceri de 120% faţă de 2008. „Această creştere va fi susţinută prin creşterea volumului de afaceri pe piaţa românească prin lansarea serviciilor de software development şi website design“, conchide el.

După ce aproape a triplat cifra de afaceri a micii sale companii, Loredana Niculae, managing partner al newAD Communication, îşi extinde activitatea pe piaţa americană

1.200% este creşterea GECAD ePayment în SUA în primul trimestru al acestui an, faţă de primele trei luni ale lui 2008

Miza expansiunii

162-31416-13_carmensebe_23.jpgCreşteri Biroul din SUA contribuie cu 15-20% la cifra de afaceri a GECAD ePayment. Carmen Sebe, CEO (foto), spune că este un procent foarte bun, „întrucât obiectivul nostru nu este de a vinde în SUA, ci de a furniza servicii companiilor din State care doresc să vândă în Europa“. Compania a încheiat un parteneriat cu o firmă de marketing care va prelua o parte din activităţile de promovare în State.

162-31418-13_romanfoeckl_23.jpgSperanţe SUA va genera circa 20% din cifra de afaceri a CoSoSys, deşi, deocamdată, rezultatele sunt sub aşteptări. „Însă, conform indicatorilor noştri, trimestrele III şi IV ale anului 2009 vor veni cu îmbunătăţiri semnificative, firmele alocând din nou bugete mai mari pentru securitatea IT“, spune directorul general al companiei, Roman Foeckl (foto). În biroul din SUA lucrează un director de vânzări responsabil cu dezvoltarea afacerii în zonă.

Investiţie newAd Communication a finalizat anul 2008 cu o cifră de afaceri de circa 230.000 de euro, estimările pentru acest an fiind de 660.000 de euro. Loredana Niculae, managing partner, estimează că 30-40% din business va fi generat de reprezentanţa din SUA. Ea spune că până la sfârşitul anului va avea zece clienţi noi, câştigaţi cu o investiţie de 60.000 de dolari (salariile angajaţilor şi cheltuieli adiacente). Până la sfârşitul anului, compania va deschide un birou şi în Marea Britanie.

162-31419-13_florintalpes_23_c.jpgStabilitate În biroul BitDefender din Mountain View lucrează 15 angajaţi. Pentru perioada următoare, managerii doresc să consolideze activităţile de marketing/PR, dar şi calitatea şi performanţa produselor. Ei nu văd criza economică drept o ameninţare, dat fiind că securitatea IT este o „nevoie strictă“, la care nu se fac economii. Strategul extinderii pe piaţa americană a fost Florin Talpeş (foto), preşedintele grupului Softwin.