În cazul în care vă aflați temporar în străinătate, fie în vacanță sau cu orice alt scop și ați pierdut pașaportul, v-a fost furat sau a expirat și nu mai aveți alt document de călătorie, puteți solicita ambasadelor și consulatelor României eliberarea unui titlu de călătorie.
Documentul care vă permite să reveniți în țară
Acest document se poate folosi exclusiv pentru întoarcerea în țară și are o valabilitate de maxim 30 de zile, transmite Ministerul Afacerilor Externe.
De menționat că, în momentul revenirii în țară, atunci când solicitați eliberarea unui pașaport simplu, trebuie să predați titlul de călătorie expirat.
Pentru a putea călători din nou în străinătate este necesar că în perioada șederii în România să îndepliniți demersurile pentru obținerea unui nou pașaport simplu electronic.
În primul rând, înainte de a vă adresa ambasadei sau consulatului României, în cazul în care ați pierdut sau v-a fost furat pașaportul, pentru a obține titlul de călătorie, trebuie să vă adresați autorităților locale de poliţie. De aici veți primi un atestat în urma declaraţiei de pierdere sau furt.
Cu acest document de la autoritățile locale vă puteți adresa ambasadelor și consulatelor României pentru a obține în mod gratuit titlul de călătorie.
Documente necesare
– cererea completată şi semnată de solicitant;
– paşaportul anterior, dacă acesta există.
Dacă paşaportul anterior a fost pierdut sau furat, trebuie să depuneţi, în original:
– atestatul poliţiei eliberat în urma declaraţiei de pierdere sau furt;
– declaraţia privind împrejurările pierderii paşaportului.
– un document de identitate, cu fotografie, eliberat de autorităţile române (buletin de identitate, carte de identitate, permis de conducere auto, livret militar) în original și în copie.
În cazul în care nu dețineți niciun document românesc de identitate este necesară identificarea dumneavoastră în România. Această operațiune de identificare se efectuează de către ambasadă sau consulat.
Titluri de călătorie pentru copiii născuți în străinătate
În cazul copiilor născuţi în străinătate, care au cel puţin un părinte cetăţean român, sunt considerați la rândul lor cetăţeni români. Pentru aceștia, în cazul în care se deplasează în România, misiunile diplomatice şi oficiile consulare eliberează, la cererea părinţilor, un titlu de călătorie.
Pentru obținerea acestui document, ambii părinți se vor prezenta la sediul ambasadei sau consulatului, daca sunt trecuţi în actul sau certificatul de naştere al copilului. Documentele necesare în acest caz sunt paşapoartele / cărţile de identitate româneşti ale părinţilor și certificatul de nastere al copilului, eliberat de autorităţile străine şi în care sunt înscrişi părinţii.
Mare atenți în cazul certificatelor de naştere în care nu au fost trecuţi părinţii, pentru că acestea nu sunt valabile.
În cazul în care numai unul dintre părinţi este cetăţean român, acesta se poate prezenta singur la ambasada sau consulat, prezentând pe lângă documentele menţionate mai sus, declaraţia autentificată la autorităţile locale a celuilalt părinte privind acordul acestuia pentru eliberarea titlului de călătorie în România, legalizată conform practicii locale.
Și acest document, odată eliberat, este valabil numai pentru o călătorie în Romania. În vederea reîntoarcerii în străinătate, va trebui transcrisă naşterea copilului în România şi obţinerea unui certificat de naștere românesc, pe baza căruia va fi eliberat paşaportul cu care va putea ieși din ţară.
Înscrierea naşterii copilului în registrele de stare civilă româneşti se poate realiza şi la ambasadele şi consulatele României, cu eliberarea certificatului de naştere aferent.