Un raport prezentat investitorilor străini de pre­ședintele Asociației Constructorilor Români de Au­tomobile (ACAROM), Constantin Stroe, arată că, în ciuda crizei, industria auto românească își continuă dezvoltarea. Acest sector industrial este susținut, pe lângă Automobile Dacia, de câteva sute de firme, care își desfășoară activitatea ca furnizori atât ai companiilor autohtone, cât și ai unor puternice mărci externe. Potrivit șefului ACAROM, dintr-un total al cifrei de afaceri, corespunzător întregii industrii în 2009, de 8,1 miliarde de euro, doar 2,638 miliarde provin de la companiile producătoare de vehicule, în timp ce restul de 5,409 miliarde sunt aferente firmelor producătoare de componente. Pentru anul trecut, oficialul ACAROM a estimat o creștere de 10% a cifrei de afaceri totale, astfel încât aceasta a ajuns la 8,9 miliarde de euro, adică 7,3% din PIB.
18,9% din totalul exporturilor României
Pe lângă majorarea cifrei de afaceri, industria auto stabilește record după record și în privința exporturilor. Anul trecut, exportul total de vehicule și componente a atins 6,87 miliarde de euro, în creștere de la 5,41 miliarde în 2009. Conform raportului menționat, aceste valori cores­pund unor procente de 18,9% din totalul exporturilor din 2010, respectiv, 18,6% din anul anterior. Și în acest domeniu, ponderea este deținută tot de producătorii de componente. Astfel, din totalul exporturilor, doar 1,98 miliarde euro sunt sume aferente producătorilor de vehicule, în timp ce firmele furnizoare au atins 4,88 miliarde euro. Dacă în privința exporturilor de componente auto România se poate mândri cu o balanță pozitivă încă din 2006-2007, la capitolul vehicule asamblate, exportul a depășit importul abia în 2009. Astfel, în ultimii doi ani, în timp ce exportul de mașini a înregistrat o creștere a valorii de la 1,69 miliarde, în 2009, la 1,98 miliarde, anul trecut, importurile s-au situat între 850 și 959 milioane de euro.

În același timp, balanța export-import a ramurii producătoare de componente auto a atins un excedent de 1,64 miliarde de euro. Pe lângă aceste cifre impresionante pentru un stat din sud-estul Europei, statul român a încasat circa 1,5 miliarde de euro la buget din contribuții, impozite și taxe aferente exportului auto.
Din nefericire, conform lui Constantin Stroe, re­zul­tatele bune înregistrate de industria producătoare de mașini și componente sunt umbrite de evoluția pieței autohtone de vehicule. Aceasta a atins în 2009 și, mai ales, în 2010 un nivel „critic“, prin care s-a întors la cotele anului 2003. Astfel, din totalul de 144.977 de mașini comercializate în 2009, dealerii români au fost nevoiți să reexporte aproape 14.000 de unități. În 2010, au fost vândute doar 116.230 de mașini.
Investițiile străine sunt viitorul industriei
„Dezvoltarea tehnologică prin efort propriu, al acționarilor români, reprezintă o iluzie atât în prezent, cât și în perspectivă“, consideră șeful ACAROM, care menționează și că evoluția bună, de până în prezent, a sectorului auto din România se datorează într-un procent covârșitor in­ves­tițiilor stră­ine directe (ISD). În opi­nia oficialului,unul dintre punctele forte ale României în privința atra­gerii de ISD tinde să se transforme într-un punct slab. Deși încă mici, costurile brute cu forța de muncă au crescut la noi, mult mai repede decâ în alte state, fapt ce îngrijorează investitorii. Între 1999 și prezent, salariul mediu brut în industria auto românească s-a majorat cu 130%, în timp ce în Germania a crescut cu doar 24,5%, în Polonia, cu 6%, iar în Spania, cu 38%.