Ca urmare a solicitării comisarului european Elżbieta Bieńkowska din vara anului 2017 de a fi elaborat un raport care să evidențieze procentul de mașini implicate în scandalul Dieselgate care au fost remediate prin eliminarea dispozitivului de „păcălire” a testelor de emisii și actualizarea softului, în luna februarie a acestui an au fost date publicității cifre care arată că măsura stabilită de comun accord de autoritățile europene și oficialii grupului Volkswagen este încă departe de final. Mai important chiar, posesorii români ai mașinilor implicate în scandalul Dieselgate sunt cel mai greu de adus la service pentru a își remedia vehiculele.

O primă evidențiere din raportul CE arată că statele din Uniunea Europeană au avut două abordări pentru remedierea mașinilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat și Porsche. În timp ce șapte state (Austria, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Olanda și Portugalia) au decis ca remedierea problemei să fie obligatorie pentru toți deținătorii de mașini implicate, celelalte state membre UE au preferat ca prezentarea la service să fie voluntară. Din nefericire, această abordare a dus la procente reduse de remediere a problemelor în special în statele din estul UE și, mai ales, în România.

 

Astfel, în cazul mărcii Volkswagen, cel mai mare procent de mașini care au beneficiat de  actualizarea softului se observă în Germania (92% dintr-un total de 1.430.000 de vehicule). Pe locul secund se află tot un stat în care măsura a fost obligatorie, Finlanda (85%), iar pe trei Austria și Luxemburg (82%). În același timp, în Malta, doar 42% dintre mașinile Volkswagen chemate la service au ajuns acolo pentru actualizarea softului, iar în Polonia doar 40%. România este „oaia neagră”, doar 32% din totalul de 42.573 de mașini chemate la service fiind remediate.

 

Situația se păstrează și în cazul mărcii Audi, unde doar 27% din totalul de 19.704 mașini au ajuns la service în România spre deosebire de Germania, Finlanda și Portugalia unde procentul depășește 80%. Nici posesorii de Seat din Româniia nu s-au dovedit mai conștiincioși, doar 30% dintre cei 1.252 invitați la service ajungând să li se actualizeze softul vehiculului. La Skoda e chiar mai dramatic, doar 26% dintre cei 16.895 de posesori care ar fi trebuit să ajungă la service facând acest lucru. În cazul Porsche doar 10% din 334 de mașini au ajuns la atelierele de reparații autorizate.

 

În Uniunea Europeană au fost identificate în total 7.638.949 de vehicule produse de grupul Volkswagen (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat și Porsche) care au nevoie de o resoftare pentru a afișa emisiile reale și a nu polua în exces. Dintre acestea doar 72% au fost remediate până acum deși procedura a demarat încă din februarie 2016 când, de exemplu, Porsche România, importatorul care reprezintă cel mai puternic producător european de vehicule în România, informa clienții și opinia publică despre găsirea soluției de remediere a problemelor evidențiate de scandalul Dieslegate. „Grupul Volkswagen a prezentat Autorităţii Naţionale Germane pentru Transport Motorizat (KBA) măsurile tehnice specifice pentru motoarele EA189 afectate de chestiunea NOx. Conform celor agreate, la finele lunii ianuarie Volkswagen a început implementarea măsurilor pentru motoarele cu capacitatea de 2,0 litri. În următoarele câteva luni, măsurile vor fi implementate de asemenea pentru motoarele cu capacităţi de 1,2 şi 1,6 litri. Pentru implementarea eficientă, modelele afectate au fost împărţite pe mai multe grupe. Abia după ce KBA a verificat şi confirmat măsurile propuse, clienţii afectaţi vor fi contactaţi şi informaţi cu privire la rechemare. Într-o a doua scrisoare, proprietarilor autovehiculelor li se va cere să stabilească o programare cu un partener Volkswagen. Ca termen, implementarea măsurilor se va extinde pe parcursul întregului an 2016. Actualizarea de soft este planificată pentru motoarele EA189 de 1,2 litri, 1,6 litri şi 2,0 litri. Timpul alocat manoperei va fi de sub o jumătate de oră. La motorul de 1,6 litri va fi montat adiţional un dispozitiv de rectificare a fluxului în conducta de admisie, timpul de lucru estimat inclusiv pentru actualizarea de soft fiind de doar sub 45 de minute”, menționa un comunicat al companiei.

 

 

Deși se menționează clar în toate comunicările Volkswagen că „aceste măsuri nu modifică cifrele reduse ale consumului de combustibil, şi nici performanţele sau emisiile de CO2 sau de zgomot ale autovehiculelor afectate”, românii posesori de mașini cu emisii poluante neconforme nu par să fie conștienți că vehiculele pe care le conduc eliberează în atmosferă cantități mari de oxizi de azot (NOx) și că ar putea remedia acest aspect printr-o simplă prezentare la service unde actualizarea softului se face gratuit.

Brent Valmar: „Noi am gestionat corect situația, conform tuturor normelor”

Într-un interviu acordat cu câteva zile în urmă revistei Capital, Brent Valmar, directorul general al Porsche România a declarat că „această situație a fost percepută diferit în Europa față de Statele Unite pentru că legislațiile sunt diferite. În Europa, concernul Volkswagen, împreună cu autoritățile europene, au decis o măsură de actualizare a soft-ului de gestiune a motoarelor pentru toate mașinile implicate în această situație. Măsura a fost aplicată fără excepție în toată Europa. Modul în care autoritățile naționale au pus în practică măsura a fost însă diferit. De exemplu, în Germania măsura a fost obligatorie.Toți proprietarii mașinilor implicate au fost obligați să meargă la service pentru actualizarea soft-ului. Alte state au lăsat la latitudinea clientului prezentarea la service.

Obligația noastră, ca reprezentant al grupului Volkswagen în România, a fost să informăm deschis toți posesorii mașinilor implicate și să îi invităm la service. Aici vorbim despre două aspecte: sunt unele mașini care există în sistemul nostru pentru că au fost comercializate în România, dar și o mulțime de mașini importate ca second-hand despre care nu știm nimic. Noi am gestionat corect situația, conform tuturor normelor. Dovada că europenii nu au resentimente este chiar rezultatul prezentat zilele trecute de Volkswagen care arată o creștere senzațională a volumului vânzărilor, dar și a balanței financiare. Prin urmare mărcile sunt puternice, se bucură de încrederea clienților, iar măsura de actualizare a soft-ului a fost bine acceptată de consumatori”.