Compania petrolieră integrată ungară MOL înjumătățește cantitatea de carburant rutier pe care autoturismele o pot cumpăra de la stațiile sale de vânzare cu amănuntul din Ungaria, reducând-o de la o limită anterioară de 100 de litri la 50 de litri.

Reducerea reflectă parțial faptul că cererea de carburanți rutieri din Ungaria rămâne peste medie, ca urmare a plafonării de către guvern a prețurilor la pompă.

„Limita a fost stabilită pe baza cantității care este suficientă pentru utilizatorii cu amănuntul și care depășește volumul unei realimentări medii tipice”, au precizat reprezentanții MOL.

Compania își propune „să se asigure că toți clienții sunt deserviți și că stațiile de alimentare funcționează fără probleme”. MOL a mai precizat că cei care cumpără bidoane de combustibil nu vor mai beneficia de prețuri plafonate.

Măsurile au fost introduse pentru prima dată în noiembrie anul trecut

În noiembrie, Budapesta a introdus pentru prima dată un plafon temporar al prețului benzinei 95 Ron și al motorinei obișnuite la 480 forinți/litru (1,27 dolari/litru) pentru a-i proteja pe automobiliști de creșterea costurilor carburanților.

De atunci, plafonul de preț a fost prelungit de mai multe ori, cel mai recent până la 1 octombrie anul acesta, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a cererii de carburanți rutieri în Ungaria, în special din partea transportatorilor internaționali de marfă și a șoferilor străini.

La începutul lunii martie, guvernul a aprobat modificări ale politicii, interzicând camioanelor care depășesc anumite limite de greutate să cumpere combustibil la prețuri plafonate. Iar de la sfârșitul lunii mai, prețurile subvenționate au fost disponibile doar pentru vehiculele cu numere de înmatriculare naționale.

Măsurile nu pot reduce creșterea de 20%

Dar aceste măsuri „nu ar putea reduce cu adevărat” creșterea de 20 de procente a cererii generată de plafonarea prețurilor, a declarat pentru Argus Asociația Maghiară a Petrolului (HPA). Consumul de carburanți pentru autovehicule atinge de obicei un vârf în iulie-august, iar acest vârf ar putea fi mai mare în acest an, a spus aceasta.

„Avem riscuri pe partea de aprovizionare, întreaga Europă și regiunea noastră duc lipsă de carburanți”, a declarat HPA, menționând o reducere semnificativă a capacității rafinăriei austriece Schwechat, de 193.700 b/d, din cauza unui incident mecanic, și probleme temporare cauzate de un mic incendiu la rafinăria MOL Szazhalombatta, de 161.000 b/d, din Ungaria.

Se așteaptă ca Schwechat să își reia operațiunile complete în a doua jumătate a lunii august sau septembrie, a declarat astăzi operatorul OMV. Între timp, MOL a confirmat că unitatea de țiței de la Szazhalombatta este din nou online după incendiul din 14 iunie. Firma plănuiește să efectueze o revizie la Szazhalombatta în august, amânată din aprilie, ceea ce ar putea limita aprovizionarea mai târziu în această vară.