Povestea începe cu Dispoziția 40 din 18 martie 2020, dată de directorul general al CFR SA, Ioan Pintea. Această decizie hotăra unilateral suspendarea a mii de contracte individuale de muncă și reducerea programului de lucru a unora dintre salariați la 4 zile de lucru, din cinci, pe săptămână. Evident, cu reducerea corespunzătoare a remunerației. Respectiva decizie venea la numai două zile după ce președintele României a semnat Decretul de instituire a stării de urgență.

Decizia era motivată așa: ”pe fondul stării de urgență, situația economică a Companiei de căi ferate CFR SA este puternic afectată ca urmare a reducerii activității din întreg sistemul feroviar și, implicit, a veniturilor obținute din activitatea de exploatare a infrastructurii feroviare”. La o primă citire, ar părea o argumentație corectă, dar să nu uităm, ea vine numai la 2 zile după instituirea stării de urgență de către președintele Klaus Iohannis. Adică, conducerea CFR știa deja, precum Mama Omida, ce necazuri vor potopi peste companie.

Bine, dar activitatea nu s-a redus!

Dar, mai avem o surpriză. Pe timpul stării de urgență, CFR SA  nu și-a redus deloc activitatea! Nu s-a închis nici măcar o stație sau o linie de cale ferată. Altfel spus, activitatea CFR SA s-a desfășurat în condiții normale. Deci, nu numai că se anticipează catastrofa, ci nu se reduce nici un fel de activitate, dar, cu toate acestea mii de salariați au de suferit pecuniar din cauza Deciziei 40 din 18 martie anul acesta.

Deci, la vremea respectivă, conducerea CFR nu avea nici o dovadă cum că firma avea deja de suferit de pe urma COVID – 19.

Mai mult, conform legii în vigoare, CFR SA trebuia să aștepte minim 30 zile după declararea stării de urgență și, în condițiile în care activitatea se reducea concret, conducerea, prin Ioan Pintea – director general  –  ar fi fost îndreptățită sa ia respectiva măsură.

O altă întrebare care se ridică este și mai legitimă: de ce n-a apelat CFR SA la măsura șomajului tehnic, oferită chiar de Guvern? Era mult mai simplu și cât se poate de legal. Aici, însă, venim cu o speculație: din mai multe surse, dinspre societăți unde statul are partea lui de investiție, voci pertinente spun că așa s-a sugerat chiar dinspre Executiv, adică să nu se recurgă la șomajul tehnic pentru a nu pune presiune pe buget. Dacă acest lucru este adevărat, înseamnă că șefia CFR SA nu a făcut decât să dovedească o uriașă apetență pentru servilism politic, în detrimentul intereselor propriilor angajați. Și le-a tăiat din drepturile salariale fără a avea temei legal.

Vor avea de plătit

Bomboana pe colivă vine, însă, acum: diferite alianțe sindicale au chemat în judecată Compania Națională de căi ferate CFR SA și sucursalele regionale aferente. Noi am studiat două dintre acestea chemări, cea de la Craiova și cea de la Brașov. În acestea se cere constatarea nulității Deciziei 40 din 18 martie, repunerea angajaților în drepturi, adică plătirea diferențelor salariale actualizate față de inflație și cumulate cu dobânda legală aferentă. Și, după câte ne-au asigurat mai mulți specialiști, salariații au șanse foarte mari să câștige în instanță.

Ținând cont de faptul că în cauză se află mii de angajați, CFR SA va avea destul de plătit, în condițiile în care compania nu se poate lăuda cu vreo performanță financiară. Bref, datorită unei decizii pripite, deloc cântărite judicios, CFR SA va fi bună de plată, și se va afunda în noi datorii.

Se poate acest lucru numi management performant? Așa vrea să se pună pe picioare CFR, afundându-se în noi și noi datorii? Puteți trage singuri concluziile, faptele vorbesc de la sine.

Părțile implicate

Desigur, am cerut și puncte de vedere. Astfel, l-am contactat pe președintele Alianței Sindicale Feroviare Craiova, Gabriel Miron. Acesta nu ne-a dat nicio declarație precizând că acțiunea în instanță este deabia la început și că va reveni cu detalii atunci când situația o va impune. De cealaltă parte a baricadei, am contactat purtătorul de cuvânt al companiei feroviare, Oana Brânzan.

”Referitor la cererea de chemare în judecată, document atașat, facem următoarea precizare: Cererea de chemare în judecată, face obiectul dosarului nr. 3285/63/2020, aflat pe rolul Tribunalului Dolj, Secția conflicte de muncă și asigurări sociale. Mentionez faptul că înștiințarea oficială a fost înregistrată în cadrul CNCF CFR SA în data de 15.06.2020, iar conform prevederilor legale, compania va formula și depune întâmpinare în termenul prevăzut de lege”, a fost precizarea purtătorului de cuvânt al CFR SA.