aproximativ 10 milioane de tone de paste fainoase. Cei mai mari „devoratori” de astfel de produse sunt europenii, acestia detinand 41% din productia mondiala. In fruntea listei se situeaza Italia care, potrivit statisticilor, inregistreaza un consum mediu de 28 kg/locuitor/an – consum ce ajunge chiar si la 40 de kilograme/locuitor, in partea de sud a tarii. Datorita diversificarii si dezvoltarii ofertei, dar si dorintei gospodinelor de a petrece un timp cat mai redus in bucatarie, piata mondiala de profil si, cu precadere, cea din tarile Uniunii Europene, inregistreaza o tendinta de crestere a consumului de preparate din paste. Conform informatiilor furnizate de Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase – Rompan, piata romaneasca prezinta cateva particularitati. Este vorba, in primul rand, de faptul ca, incepand cu anul 1989, a scazut cererea de paste fainoase, atat pentru consumul colectivitatilor, cat si pentru hrana animalelor. Pe de alta parte, lipsa traditiei si a informatiei in randul consumatorilor in ceea ce priveste prepararea unor meniuri cat mai diversificate a condus la un consum redus, mai ales in ceea ce priveste pastele fainoase rezultate din grau dur, pastele proaspete, pastele umplute – ravioli si tortellini – si cele cu adaosuri – ou, spanac, suc de rosii etc. Totodata, fiind percepute ca „produse care ingrasa”, aceste preparate sunt, de regula, evitate in diete.
Pastele simple domina piata locala
In opinia lui Radu Muntean, General Manager la Overseas Group, – companie de distributie si actionar majoritar al societatii Morarit Panificatie Baneasa SA – piata de paste fainoase poate fi structurata in functie de forma, continutul, originea si modul de ambalare a acestora. Tehnologia de fabricatie diferita, dar si diversitatea utilizarii in consum au condus la aparitia pastelor lungi – gen macaroane sau spaghete, care detin, la nivel national, aproximativ 35% din consum -, scurte (sub forma de spirale, scoici, pene etc.) si medii (asa-numitele cuiburi). Dupa continut, exista paste cu sau fara ou, preferintele consumatorilor indreptandu-se, in proportie de peste 75%, catre cele simple.”Spre deosebire de pastele de import, cele autohtone au un raport calitate-pret mult mai adaptat cerintelor pietei interne de consum. In esenta, atat valoarea pietei, cat mai ales volumul sunt covarsitor constituite de pastele fainoase produse in Romania”, afirma Radu Muntean.
Romanii consuma doua – trei kg de paste pe an
In Romania, exista peste 30 de societati de profil in evidenta Institutului National de Statistica, acestea realizand, cumulat, aproximativ 95% din totalul productiei interne de paste fainoase. Potrivit Rompan, aproape intreaga cantitate de paste realizata pe plan local se produce pe linii tehnologice de ultima generatie, din import. „Piata locala a avut un usor trend crescator incepand cu anul 1995”, constata Alin Giurea, director general la Pambac Bacau, una dintre cele mai importante societati romanesti producatoare de paste fainoase. „Astfel, consumul mediu pe cap de locuitor a ajuns la circa 2,8 kilograme pe an in 2003, fata de 1,97 kilograme in 2000 si 1,5 kilograme in 1995. Fiind produse foarte ieftine, estimarile specialistilor sunt ca, pe masura ce romanii vor descoperi noi retete de mancaruri, cu diverse sosuri si ingrediente, consumul va creste, urmand sa ajunga la circa zece kilograme pe an, in 2014”, precizeaza directorul general al Pambac. Asteptarile legate de evolutia pietei sunt, din punctul de vedere al producatorilor, foarte optimiste. Diferenta intre consumul mediu din Romania si cel din Uniunea Europeana creeaza premisele unei cresteri semnificative a pietei in urmatorii ani. In aceste conditii, este absolut evident ca obtinerea unei cote de piata care sa confere pozitie de lider este cel mai important deziderat al producatorilor autohtoni. Insa, asa cum precizeaza Radu Muntean, a produce paste fainoase de calitate nu este la indemana oricui: „Apropierea integrarii in Uniunea Europeana creeaza o noua provocare in ceea ce priveste calitatea procesului de productie. Devine evident ca in numai cativa ani va fi foarte important ca tehnologiile folosite si produsul final rezultat sa fie competitive. Eliminarea caracterului protectionist, precum si celelalte masuri de incurajare a schimburilor vor constitui pietre de incercare dure pentru productia autohtona”, conchide interlocutorul nostru.

Precizare:
In numarul viitor, vom continua analiza pietei de paste fainoase. Vom prezenta atat problemele de ultima ora aparute in industria de profil, asa cum ne-au fost indicate de catre producatori, cat si rezultatele unui studiu de piata, realizat in exclusivitate pentru revista Capital – studiu care releva ponderea consumului de paste in gospodariile din Romania, pe regiuni, frecventa de achizitie, marcile preferate si tipurile de magazine din care se cumpara aceste produse.