Tarile Uniunii Europene, ele insele in curs de armonizare cu ansamblul din care fac parte, sunt nevoite sa faca fata efortului de „digerare” a celor zece state care au finalizat, in decembrie anul trecut, negocierile de aderare. Acestea, la randul lor, se pregatesc sa contribuie din primul an al aderarii la bugetul comun al Uniunii si sa faca fata schimbarilor la care s-au angajat. Mediatizarea internationala a eforturilor de aderare ale tarilor ramase pe tusa – Romania si Bulgaria – si atentia acordata de oficialitatile de la Bruxelles vor fi cu mult sub tratamentul acordat Poloniei, Ungariei, Slovaciei, Sloveniei, Ciprului, Maltei, Cehiei, Lituaniei, Letoniei si Estoniei. Guvernul si Parlamentul Romaniei lucreaza, incepand din 2003, vrand, nevrand, intr-un con de umbra si exista pericolul real al devierii de la traseul stabilit la Copenhaga. Nu un deraiaj voluntar, ci unul dictat de interese politice si de grup, greu de distrus peste noapte.
Doua sunt provocarile majore carora Romania trebuie sa le faca fata in 2003. Ambele, la fel de dificile: reglementarea economiei de piata functionale si absorbtia celor circa 660 de milioane de euro pusi la dispozitia noastra de catre Uniunea Europeana cu titlul de fonduri de preaderare.
Finalul de an 2002 a fost incurajator. Declaratia „O Europa Unita”, sinteza a summit-ului de la Copenhaga, nu lasa dubii in ceea ce priveste extinderea viitoare a Uniunii, iar romanii spera sa fie protagonistii acesteia. 2007 a fost confirmat ca an al aderarii, am primit foaia de parcurs pentru 2003-2007, care fixeaza obiective generale si specifice pentru fiecare capitol de aquis. Am mai primit si asigurarea ca negocierile cu Romania vor avea loc pe aceeasi baza si aceleasi principii care au ghidat aderarea celor zece state central si est-europene care au primit OK-ul in decembrie. Rezultatele obtinute pana acum nu vor fi puse in discutie, iar sprijinul financiar acordat de catre Uniune va creste in perioada 2004-2006.
Un sfarsit bun ar trebui sa fie reflectat intr-un inceput bun. In 2003, negocierile se vor concentra asupra inchiderii provizorii a capitolelor care asigura indeplinirea criteriilor economiei de piata functionale (stabilitate macroeconomica, reforma structurala a economiei, echilibrarea pietei muncii, liberalizarea completa a preturilor si a pietei), urmand ca negocierile capitolelor financiare (Agricultura, Prevederi financiare si bugetare, Politica regionala) si la capitolele de mediu si concurenta, la care pregatirile de aderare necesita o perioada mai indelungata, sa fie intensificate. Au fost inchise provizoriu 16 capitole de negociere din cele 30. Suna bine si este in grafic. Nu inseamna insa ca mecanismul vest-european si functioneaza. Adoptarea legilor armonizate cu cele din spatiul european si infiintarea institutiilor corespondente sunt, in cele mai multe cazuri, forme fara fond. 2003 ar trebui sa fie si anul punerii in miscare a uriasului ansamblu legislativ si institutional, deocamdata doar consumator de bani publici, creat in vederea aderarii la Uniunea Europeana.    

„Cat mai multe capitole negociate”    

Vasile Puscas, ministru delegat, negociatorul-sef al Romaniei cu Uniunea Europeana

Prin deschiderea ultimelor doua capitole de negociere cu Uniunea Europeana, Romania si-a indeplinit obiectivul propus pentru anul 2002. In ceea ce priveste inchiderea capitolelor, este important de aratat ca, prin inchiderea provizorie a 16 capitole, am trecut de masa critica (de jumatate) din cele 30 de capitole. Pana acum am reusit sa negociem capitole importante pentru reglementarea economiei de piata functionale si acest lucru ne face optimisti ca in cursul anului 2003 vom reusi sa indeplinim criteriile pentru obtinerea acestui statut. Anul acesta obiectivul Romaniei este inchiderea provizorie a cat mai multe capitole de negociere, care sa continue reglementarea economiei de piata functionale.