Emilia Bunea: INTERAMERICAN a dedicat resurse importante pietei romanesti. Este o piata in care credem, iar prognozele noastre indica atat o crestere generala, cat si a vanzarilor noastre in Romania, mult peste media a ceea ce se poate obtine in tarile dezvoltate. Strategia noastra se orienteaza catre o crestere agresiva a vanzarilor, in special pentru asigurarile de viata. In anul 2001 am triplat numarul de contracte noi incheiate si preconizam o dublare pentru 2002. Mentinerea acestui ritm ne va asigura o pozitie de varf in piata.
In asigurari, in general si in cazul asigurarilor de viata, in special, politica de investitii este foarte importanta pentru succesul de piata. Care este politica de investitii a companiei
INTERAMERICAN?
Emilia Bunea: Ne orientam catre obtinerea unui randament maxim al plasamentelor, in conditiile respectarii profilului de risc si a duratei medii a portofoliului de asigurari.
Pentru asigurarile de viata cu dobanda minim garantata urmarim o politica de plasamente mai conservatoare, pentru ca avem de-a face cu contracte pe termen lung. In dorinta de a reduce riscul, ne orientam catre un portofoliu de investitii diversificat si coordonam obtinerea veniturilor cu termenele la care trebuie sa achitam obligatiile catre clienti. Investim in piata imobiliara, in obligatiuni de prim rang sau in obligatiuni guvernamentale si mai putin in instrumente pe termen scurt, ca titlurile de stat sau depozitele bancare. Un mic procent este alocat actiunilor, plasamente cu un randament superior, al caror risc scade in conditiile unei durate lungi a investitiei.
Care este suma investita de companie anual?
Emilia Bunea: In anul 2001, INTERAMERICAN a investit peste doua milioane euro intr-un portofoliu format din investitii imobiliare, obligatiuni de rang AA, certificate de trezorerie si depozite bancare, in scopul protejarii rezervelor aferente contractelor de asigurare incheiate. In 2002 va creste ponderea investitiilor pe termen lung, datorita cresterii ponderilor asigurarilor de viata in totalul contractelor incheiate de companie.
Intentionati sa lansati asigurari de tip Unit Linked?
Emilia Bunea: Produsele Unit Linked fac parte din planurile noastre, dar lansarea lor trebuie sa tina seama de mai multe elemente: gradul de maturitate a pietei, gradul de intelegere, de catre asigurati, a felului in care functioneaza aceste produse si a riscurilor implicate. In acest moment portofoliul nostru include, intr-adevar, doar produse garantate: „Averea Ta”, asigurare mixta de viata raportata la cursul leu/dolar, „Pensia Ta”, asigurare individuala de pensie in lei, „Comoara Ta”, produs cu acumulare de capital pentru copii, la care se adauga alte produse pentru diferite clase de risc.
Dezvoltarea activitatii presupune o continua majorare a capitalului social. Actionarii companiei au in vedere o investitie mai mare?
Emilia Bunea: Aplicarea strategiei pe termen lung a companiei cere, in continuare, majorarea capitalului social. In 2001 capitalul a fost suplimentat cu doua milioane dolari si va urma o noua majorare anul acesta, cu peste trei milioane dolari.     

ING Nederlanden – liderul asiguratorilor de viata
In 2001, compania membra a grupului ING a acumulat o cota din piata de profil de aproximativ 52%

Cum apreciati rezultatele obtinute de ING Nederlanden in 2001?
Violeta Ciurel: Rezultatele au fost pe masura asteptarilor noastre. Am obtinut un volum de prime brute subscrise de 1169,1 miliarde lei, ceea ce reprezinta in procente o crestere cu 86,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In ce priveste primele brute incasate, acestea au fost de 1088,5 miliarde lei, fata de 625,2 miliarde cat am inregistrat in anul precedent. Din totalul primelor incasate, un procentaj de 65% sunt corespunzatoare produselor unit linked si 35% produselor traditionale. Nu in ultimul rand trebuie precizat ca numarul total de contracte ING Nederlanden a crescut cu 43% in 2001 fata de 2000
Care au fost cele mai vandute produse ale companiei anul trecut?
Violeta Ciurel: Planurile de pensii, cele de economisire si investitii precum si planurile financiare pentru educatia copiilor. In februarie 2001 am lansat „Programul de asigurare de grup” pentru companii iar in august, in premiera pe piata asigurarilor, doua noi Planuri de pensii ING Nederlanden pentru persoane fizice. La capitolul actiuni in sprijinul clientilor companiei trebuie adaugate lansarea buletinului informativ Partener ING, a serviciului telefonic gratuit Telverde si a serviciului InfoLine pentru clientii persoane juridice.
Anul acesta veti lansa si alte produse noi?
Violeta Ciurel: Cu siguranta. Am efectuat cercetari de piata aprofundate pentru a descoperi care sunt nevoile reale de protectie ale clientilor nostri. Drept urmare, in 2002 vom lansa patru noi produse, unice pe piata in acest moment. Mai multe amanunte vom putea oferi la data cand aceste produse vor fi disponibile clientilor ING Nederlanden.
Reteaua teritoriala a ING Nederlanden s-a marit continuu in ultimii ani. Care este situatia in acest moment?
Violeta Ciurel: De la intrarea pe piata in 1997, compania s-a extins continuu in teritoriu, ceea ce este o dovada in plus a intentiilor de investitii pe termen lung in Romania a grupului ING. Astazi, ne mandrim cu un numar de 32 de agentii dintr-un total de 70 de birouri deschise in 63 de orase ale tarii. Pe masura extinderii teritoriale s-a marit si numarul consultantilor ING Nederlanden. In prezent la dispozitia clientilor se afla 2.300 de consultanti de asigurare, cei mai buni, consideram noi, de pe piata
Cum sunt motivati angajatii companiei?
Violeta Ciurel: Oferim consultantilor ING Nederlanden nu doar un loc de munca ci si posibilitatea de a-si construi o cariera in domeniul asigurarilor la o firma de top. Personalul companiei beneficiaza de o baza materiala performanta si de cele mai noi metode de pregatire, aceleasi pe care grupul ING le promoveaza in intreaga lume. Un element important este si motivatia financiara pe care o ofera compania. Sunt astfel indeplinite toate criteriile pentru ca angajatii ING Nederlanden si personalul din forta de vanzari sa-si poata desfasura activitatea in cele mai bune conditii.
Ce ne puteti spune despre proiectele de promovare a imaginii companiei?
Violeta Ciurel: Urmand strategia grupului financiar din care facem parte, in prima parte a anului viitor ING Nederlanden isi va schimba numele in ING Asigurari. Vom continua de asemenea promovarea imaginii companiei prin calitatea serviciilor si produselor pe care le vom oferi clientilor nostri, atat cei individuali cat si la nivel de companii.
Cum a evoluat cota de piata si capitalul social al companiei in 2001 ?
Violeta Ciurel: In conditiile intaririi concurentei prin venirea pe piata a unor competitori de calibru, ING Nederlanden a ramas in continuare detasat liderul companiilor de asigurari de viata, cu un procentaj de aproximativ 52%. In ce priveste capitalul social, daca la inceputul anului trecut acesta era de 310,9 miliarde, un an mai tarziu a crescut la 450 miliarde lei, echivalentu a aproximativ 30 mil. USD. Suntem in continuare compania cea mai capitalizata de pe piata romaneasca a asigurarilor
Ce ne puteti spune despre grupul ING, din care faceti parte?
Violeta Ciurel: Grupul ING este prezent in 65 de tari si are 50 milioane de clienti in intreaga lume. Conform clasamentului realizat de revista Forbes in luna iulie 2001, ING ocupa locul al cincilea in topul celor mai mari 50 de companii din lume. Criteriile care au fost luate in calcul au fost vanzarile, profitul, activele si valoarea de piata.