Succesul neașteptat al producătorilor coreeni pe piața europeană le-a dat aripi. Declarațiile recente ale oficialilor Hyundai, KIA sau Chevrolet, care prezic vânzări tot mai mari și creșteri ale cotelor de piață, par arogante și greu de susținut. Și totuși, un fior de teamă îi trece pe reprezentanții mărcilor europene de fiecare dată când asiaticii anunță lansarea unui nou model.
La fel a fost și în cazul Veloster. Când asiaticii au prezentat conceptul (2007), transformat ulterior în vehicul de serie (2011), europenii au comentat sceptic sau în derâdere ideea că un brand coreean poate lansa pe piață un vehicul de nișă. Mai ales că nișa aleasă era undeva între segmentele coupé și hatchback, zone dominate autoritar de producătorii de pe bătrânul continent. Odată cu lansarea modelului de serie, scepticismul și gluma s-au transformat în circumspecție. Poate avea un astfel de vehicul succes?
Interesant este că oficialii Hyundai nici nu par să fi luat în calcul vânzări importante ale acestui model. Veloster este mai degrabă o demonstrație. Un „uite că se poate“, menit să atragă doar acei clienți care își doresc un coupé, dar nu sunt gata să renunțe la confort și spațiu.  
Între asimetrie și compromis
Partea frontală a modelului Hyundai Veloster este impunătoare grație grilei hexagonale, prizelor de aer de pe capotă şi farurilor ample. Din spate, modelul își arată chiar mai pregnant apartenența la segmentul coupé, însă părțile laterale sunt cele care ies în evidență din cauza asimetriei. Mașina are o singură ușă în partea stângă și două în dreapta. Conform Hyundai, acest artificiu, care nu este o noutate absolută, face vehiculul „mai practic şi mai uşor de utilizat, asigurând un acces sigur şi simplu în interior.
Mânerul exterior al portierei, aflat într-o poziţie mascată, asigură păstrarea designului atrăgător de coupé“. Nimic mai adevărat. Grație celei de a doua uși din dreapta, accesul la locurile din spate se poate face fără mari eforturi și fără a deranja pasagerul din față. Dacă ar fi și ceva mai mult loc pentru picioare, probabil că ocupanții banchetei ar fi chiar mai fericiți. Din păcate, aici trecem de la „asimetrie utilă“ la compromis.
Tot la capitolul compromisuri trebuie plasat și comportamentul sub așteptări al motorului de 1,6 litri alimentat cu benzină. După învârtirea cheii în contact coupé-ul pare mai degrabă un vehicul de familie încărcat până la refuz. Doar dacă acul turometrului se zbate aproape de zona roșie comportamentul mașinii se apropie de ceea ce ar trebui să fie un coupé. În rest, ținuta de drum este în linia tuturor noilor modele Hyundai: corectă, dar fără să impresioneze, iar suspensia își îndeplinește destul de bine rolul.
La capitolul preț, Veloster se poziționează în zona mașinilor de acest fel care nu îți găuresc buzunarul. Varianta de bază costă 20.141 de euro, iar cea superioară, Highway, cu 1.241 de euro mai mult. Pentru comparație, un Re­nault Megane Coupé are un preț minim de numai 16.100 euro, iar VW Scirocco pornește de la 21.753 euro.