Pe langa cele peste 20 de fonduri speciale existente, se mai infiinteaza cateva. Intrucat o multime de persoane nu au habar sa se asigure impotriva riscurilor, Guvernul impune taxe de protectie pentru victimele calamitatilor, accidentelor si, mai nou, falimentelor.
In fiecare an inundatiile distrug sute de hectare de recolta, dar proprietarii habar nu au ca se pot pune la adapost. Intrebat de ce nu si-a asigurat recolta, un taran a raspuns socant: „Daca nu ne-a obligat nimeni!”. Raspunsul sau arata ca nu doar lipsa banilor ii pune pe unii in situatia de a se lasa descoperiti in fata riscurilor, dar si o mentalitate de a astepta ca altii sa ia initiativa.
Legea asigurarii culturilor agricole asteapta aprobarea Senatului din luna mai. Prin aceasta lege, producatorii agricoli care au suferit pagube cauzate de calamitati naturale primesc despagubiri, din Fondul National de Protejare a Producatorilor Agricoli (FNPPA). Acest fond ar urma sa fie constituit din taxe aplicate la cifra de afaceri a agentilor economici. Toate firmele vor fi obligate sa vireze 0,5%, iar societatile de asigurari 1% din veniturile realizate, conform proiectului de lege al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, inaintat la Parlament.
Intr-o prima varianta, Guvernul intentiona sa ia banii necesari constituirii fondului de la firmele care prelucreaza si vand produse agricole, ceea ce nu ar fi fost o masura noua.
O taxa similara – intre 2 si 4% – a fost anulata de predecesorul premierului Adrian Nastase, Mugur Isarescu. Pana la 1 iulie a.c. producatorii si comerciantii de produse agricole datorau 2%, respectiv 4%. Cotizatiile se varsau, la acea vreme, in fondul pentru pensiile agricultorilor. Fata de reintroducerea taxei, asociatiile de profil au protestat puternic. Asociatia Patronala din Industria Laptelui a amenintat ca va creste preturile cu cel putin 9%. „Acest pret ridicat va fi suportat de consumator care, din cauza veniturilor modeste, fie isi va diminua consumul, fie va achizitiona produse de pe piata taraneasca, fara sa plateasca nici un fel de taxe”. Si Asociatia Romana a Carnii a prevestit un pret al alimentelor mai piperat (cu cel putin 6%).
In replica, premierul Adrian Nastase a tinut sa precizeze ca Oficiul si Consiliul Concurentei vor fi cu ochii pe producatori, daca vor creste nejustificat preturile.
Cu toate acestea, Executivul a renuntat la formula initiala si a servit pe tava Parlamentului un procentaj de sase ori mai mic, 0,5%, extins insa la un numar de contribuabili mult mai mare. Toti agentii economici, nu doar cei din sectorul agroalimentar, ar urma sa cotizeze cu 0,5% din veniturile realizate, iar societatile de asigurare, cu 1%. Pentru comparatie, trebuie spus ca taxa reprezinta o treime din noua formula a impozitului la microintreprinderi (1,5% din venituri).
Taxomania salveaza Romania
In iulie a.c., Guvernul a mai inventat o taxa. Fondul creat de Ordonanta de urgenta nr. 95/2001 poarta numele tarii si are ca scop „promovarea imaginii Romaniei pe plan extern”. Adrian Nastase a adaugat ca adoptarea acestei masuri sub forma unei ordonante de urgenta are ca scop aplicarea cat mai rapida a proiectului privind imbunatatirea imaginii Romaniei in strainatate. Fondul va fi gestionat de Secretariatul General al Guvernului si este alimentat, in principal, dintr-o taxa de 1% din veniturile realizate de exportatori. Taxa este extrem de mare pentru un fond special, intrucat cel mai probabil va depasi, ca valoare, impozitul platit actualmente de exportatori. Reamintim ca acestia au o cota redusa de impozit, de 5%, care se aplica la profit, cu alte cuvinte, la o baza considerabil mai mica decat cea la care se raporteaza taxa Romania.
Din acest fond vor fi finantate, conform Ordonantei: proiecte de promovare a imaginii tarii, editare de material documentar cu tematici diferite, organizarea de actiuni comune cu grupuri din Statele Unite si Europa pe teme de integrare europeana si euroatlantica, proiecte de sprijinire a consulatelor onorifice si a asociatiilor comunitatilor romanesti, precum si realizarea si amplasarea in strainatate a unor monumente care omagiaza personalitati si evenimente romanesti.
Plati compensatorii botezate altfel
Un alt fond trecut pe agenda de anul acesta a Guvernului ar urma sa se constituie in scopul asigurarii salariatilor, in cazul in care societatea la care acestia lucreaza trage obloanele. Fie ca aceasta intra in incapacitate de plata, fie ca da faliment, angajatii vor primi un fel de plati compensatorii din acest fond special creat. Frumos, ar spune unii, o noua masina va aduna bani de la cei care lucreaza pentru imbalsamarea celor pe duca! Pentru ca oricine vede cu ochiul liber ca primii beneficiari ar fi salariatii din societatile de stat. Un fel de plati compensatorii altfel botezate.
Printr-o ordonanta aparuta la 8 august a.c., Guvernul a umblat din nou la fondul special al drumurilor publice. Initial, acesta fusese modificat prin Legea nr. 264/2001. In locul cotei fixe raportate la pret sau valoarea carburantilor importati, Ordonanta nr. 10/2001 stabileste ca plata de 110 euro/tona, respectiv de 125 euro/tona la benzina se calculeaza la cantitatea de combustibil produs in tara sau importat. „Aplicarea cotei unice se va reflecta in nivelul preturilor cu ridicata si al celor cu amanuntul, fara TVA”, mai stabileste ordonanta.
Mai pe romaneste, iar ne arde la buzunare.

Lista fondurilor speciale
I. nou-introduse sau recent modificate
1. Fondul special al drumurilor – 110 euro/tona la motorina si 125 euro/tona la benzina asupra cantitatilor de carburanti (Ordonanta nr. 10/8 august 2001).
2. Fondul pentru mediu (Ordonanta nr. 93/2001) -20% pentru exportul de fier vechi, 30% pentru exportul de deseuri metale neferoase, 30% pentru exportul de busteni, 10% pentru comercializarea substantelor periculoase si a produselor cu potential toxicologic pentru sanatatea populatiei.
3. Fondul Romania – 1% din veniturile in valuta din export (Ordonanta nr. 95/2001).
II. In faza de proiect
4. Fondul national de protejare a producatorilor agricoli impotriva calamitatilor naturale – 0,5% la cifra de afaceri, taxa platita de toti agentii economici, mai putin societatile de asigurare si reasigurare care vor datora 1%.
5. Fondul pentru protejarea salariatilor in cazul falimentului societatii – deocamdata nu s-au precizat sursele din care se va constitui acest fond, stabilirea lor fiind totusi pe agenda de anul acesta a Guvernului.
III. existente
6. Contributia la asigurari sociale – minimum 35% la fondul de salarii.
7. Contributia pentru persoane cu handicap – 3% la fondul de salarii.
8. Contributia pentru invatamant – 2% la fondul de salarii.
9. Taxa asupra activitatilor daunatoare sanatatii – 12% la incasarile din actiuni publicitare la produsele din tutun, tigari si bauturi alcoolice, respectiv 2% la veniturile din vanzarile de produse din tutun, tigari si bauturi alcoolice.
10. Contributia pentru promovarea si dezvoltarea turismului – 3% din veniturile realizate din serviciile turistice.
11. Comisionul pentru serviciile vamale – 0,5% din valoarea in vama a bunurilor importate (se plateste o data cu plata taxelor vamale).
12. Fondul pentru aviatia civila – 9% din veniturile realizate din activitati de dirijare si control al traficului aerian, informare aeronautica si meteorologica etc.
13. Taxa de timbru social – 10% din pretul fiecarei participari la jocurile de noroc, echivalentul in lei a 1.000 USD pentru fiecare masa de joc, 1% din valoarea automobilelor noi din import, cu capacitate cilindrica de minimum 2.000 cm3.
14. Fondul de asigurari sociale de sanatate – 7% la fondul de slarii.
15. Fondul pentru plata ajutorului de somaj – 5% din fondul de salarii.
16. Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic – 10% pentru energia electrica, 2% pentru energia termica, platite de producatorii de energie.
17. Fondul special pentru protejarea asiguratilor – 1,5% din volumul de prime brute incasate si fondul de protectie a victimelor – cota procentuala din volumul de prime incasate pentru asigurarea de raspundere civila auto, ambele platite de agentii econocmici din domeniul asigurarilor si reasigurarilor.r
18. Fondul cinematografic national: 1,5% – casete video, 3% – publicitate, 8% – filme, 20% – filme interzise minorilor, 3% din profit din activitati de alt profil desfasurat in spatiile destinate exploatarii filmului, 2% – televiziune prin cablu, 0,5% – bugetul filmarilor realizate de echipe straine in Romania.r
19. Fondul Cultural National intre 1 si 5%, pentru vanzarea reproducerilor, copiilor, mulajelor dupa bunurile culturale, incasari din parcuri de distractii, impresariat artistic, 20% pentru publicatii pornografice, 10% pentru marcaje holografice.r
20. Fondul pentru protectia sociala a salariatilor din activitatea de constructii – intre 0,5% si 1,5%, cota din salariul de baza sau din valoarea productiei in activitatea de constructii.r
21. Fondul National de Solidaritate in metalurgie (Fondmet) – 0,5% din cifra de afaceri, respectiv la salariul de baza platit in industria metalurgicar
22. Fondul special pentru produse petroliere – 0,01 dolari/litru platit de producatorii si procesatorii de petrol.r
r
Sursa: Consilierul de Taxe si Impozite, iunie 2001, editat de Rentrop & Straton, grup de editura si consultanta in afaceri