Update:

Ministrul Economiei promite păstrarea locurilor de muncă și reluarea activității la Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a anunțat că va avea vineri dimineață o nouă întâlnire cu reprezentanții sindicali ai Șantierului Naval 2 Mai din Mangalia, în cadrul căreia vor fi discutate măsurile necesare pentru sprijinirea angajaților și relansarea activității.

Ivan a precizat că a preluat, în urmă cu patru luni, o situație critică la șantierul din Mangalia, degradată constant în ultimii ani. În luna februarie, a avut o primă întâlnire cu liderii sindicali și reprezentanții companiilor implicate, în urma căreia s-au stabilit o serie de măsuri concrete pentru menținerea activității și a locurilor de muncă.

Potrivit ministrului, peste 800 de angajați activi vor primi salariile restante în două tranșe: 60% în perioada 12–16 mai, iar restul de 40% până la finalul lunii, între 26 și 30 mai.

„I-am primit pe navaliști la Ministerul Economiei în luna februarie, am ascultat nemulțumirile reprezentanților sindicali, am discutat cu liderii companiilor implicate. Prin acțiuni decisive, am găsit soluții concrete pentru a continua munca pe șantierul naval din Mangalia: peste 800 de angajați activi vor primi salariile în două tranșe: 60% din sumă va fi plătită în perioada 12–16 mai, iar restul de 40% la finalul lunii, între 26 și 30 mai”, anunță ministrul.

Totodată, a fost identificat un portofoliu de 13 proiecte suplimentare de reparații navale care vor începe imediat, în vederea acoperirii costurilor operaționale și reluării plăților restante începând cu luna august.

Un pas important în acest proces este semnarea unui contract pentru reparația a patru nave portcontainer aparținând companiei Mediterranean Shipping Company, unul dintre cei mai mari operatori maritimi la nivel mondial.

„Vom acoperi astfel costurile operaționale și vom asigura reluarea plăților restante începând cu luna august. Am semnat deja un contract de reparații pentru 4 nave portcontainer ale companiei Mediterranean Shipping Company, lider mondial în domeniul transportului maritim. Mâine dimineață (vineri – n.r.), îi voi primi din nou la Minister pe reprezentații sindicali”, spune Ivan, pe Facebook.

Ministrul Ivan a transmis că eforturile ministerului urmăresc nu doar salvarea pe termen scurt a șantierului, ci și dezvoltarea pe termen lung, astfel încât locurile de muncă să fie păstrate, iar activitatea economică să fie relansată.

Știrea inițială:

Criză la Șantierul Naval Mangalia

Criză la Șantierul Naval Mangalia. Vineri, angajații Șantierului Naval Mangalia ies din nou la protest, într-un demers disperat de a atrage atenția autorităților asupra prăbușirii iminente a uneia dintre cele mai importante platforme industriale din România.

Două acțiuni publice sunt programate la București: prima în fața Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, între orele 11:30 și 13:30, iar cea de-a doua, în fața sediului Guvernului, între 13:30 și 15:00.

Damen Mangalia
SURSĂ FOTO: Damen

Protest organizat de Sindicatul Liber Navalistul

Organizate de Sindicatul Liber Navalistul, protestele vor aduna în jur de 200 de persoane – angajați și membri de sindicat – care cer intervenția imediată a statului român pentru salvarea șantierului Damen Shipyards Mangalia (DSMa).

În ciuda faptului că statul deține 51% din acțiunile companiei, susțin sindicaliștii, lipsa unei implicări reale a transformat șantierul într-un simbol al indiferenței guvernamentale.

Criză la Șantierul Naval Mangalia. Un an de blocaj și salarii restante

Activitatea a fost suspendată în iunie 2024, iar de atunci, peste 11 luni de stagnare au adus angajații în pragul colapsului financiar. Cei mai mulți sunt în șomaj tehnic, iar salariile din ultimele două luni nu au fost achitate.

Primele de Paște și alte beneficii prevăzute în contractul colectiv de muncă au fost ignorate.

Criză la Șantierul Naval Mangalia. Pentru angajații disponibilizați, plățile compensatorii au venit doar parțial, iar fondul de garantare a creanțelor salariale – singura plasă de siguranță – a fost epuizat legal în februarie 2025.

Reprezentanții sindicatului au sesizat Inspectoratul Teritorial de Muncă din Constanța privind neplata indemnizațiilor și salariilor restante. Deși un control a fost efectuat, instituția nu a emis încă un raport oficial.

Într-un context tensionat, sindicatul reamintește și promisiunile neonorate ale ministrului Economiei, Bogdan Ivan, care în februarie anunța existența a șase investitori interesați. Între timp, niciun contract de parteneriat nu a fost semnat, iar șantierul continuă să alunece spre colaps.

Mangalia, în pericol de colaps economic

„Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbuşirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic şi social care afectează direct mii de familii din Mangalia şi judeţul Constanţa.

Între timp, personalul calificat părăseşte şantierul, fiind recrutat de alte companii din ţară şi din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată şi o criză economică majoră.

Este inacceptabil ca singurul şantier naval din România unde statul este acţionar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte şantiere prosperă.

De ce a preluat statul 51% din acţiuni dacă nu îşi asumă responsabilitatea administrării şi relansării activităţii?”, a precizat sursa citată.

Solicitările sunt clare:

  • plata completă a salariilor restante
  • intervenție financiară imediată din partea statului
  • atragerea unui investitor stabil și capabil
  • și o strategie coerentă de relansare a șantierului

Criză la Șantierul Naval Mangalia. Fără aceste măsuri, navaliștii consideră că Guvernul va deveni direct responsabil pentru închiderea singurului șantier naval din România unde statul este acționar majoritar.

„Promisiunile nu mai ajung. Situaţia este critică. Navaliştii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea şantierului şi de pierderea unei resurse economice esenţiale. Dispariţia acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei şi comunităţii locale”, a mai precizat SLN.