Un nou suflu economic pe litoral. Șantierul Naval Mangalia reînvie
După o perioadă dificilă și incertă pentru Șantierul Naval Mangalia, perspectivele încep să se îmbunătățească semnificativ.
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a anunțat recent că din luna august toți angajații își vor primi salariile în proporție de 100%. În plus, va fi inițiat procesul de plată a salariilor restante, un pas esențial pentru stabilizarea economică a regiunii.
Situația din Mangalia s-a îmbunătățit considerabil în urma atragerii unui operator economic de top la nivel global.
Acesta a început deja să își repare navele în șantierul naval românesc, generând un flux financiar lunar de cel puțin două milioane de euro. Acest aport a permis reactivarea activității pentru peste 800 de muncitori locali.
„Pot să vă spun că au fost cel puţin cinci companii din top 10 mondial cu care am purtat discuţii. Am purtat discuţii inclusiv la nivel guvernamental şi ulterior cu companiile, pentru că vorbim despre un proiect de anvergură şi un centru important pentru Marea Neagră şi pentru întreaga Europă.
Adică nu vorbim doar despre un obiectiv strategic pentru România, ci pentru întreaga comunitate europeană”, a explicat Bogdan Ivan.

Un investitor strategic readuce activitatea la capacitate
Ministrul Economiei a declarat că, în ultimele săptămâni, au avut loc discuții cu reprezentanții sindicatelor și cu administratorul companiei.
Potrivit acestuia, situația de la șantier este una complexă, însă a fost găsit un partener economic de top la nivel global care efectuează reparații navale acolo. Această colaborare ar fi generat un flux financiar constant, de aproximativ două milioane de euro lunar, ceea ce a permis reangajarea a peste 800 de muncitori.
Oficialul a precizat că, până în august, plățile către angajați vor fi făcute în două tranșe – un avans și diferența până la finalul lunii.
„Am avut discuţii inclusiv cu reprezentanţii sindicatelor, inclusiv cu administratorul companiei. Ştiţi cu toţii, e o situaţie complexă şi dificilă acolo. Ce am reuşit în ultimele săptămâni, a fost să găsim un operator economic important la nivel mondial, top trei, care îşi repară navele în şantierul naval din Mangalia.
Acest lucru ne-a permis să avem un cash flow de minimum două milioane de euro în fiecare lună, ceea ce ne-a adus în situaţia de a aduce peste 800 de oameni la muncă în momentul de faţă. Până în luna august se va păstra proporţia avans 40% la plată, 60% diferenţa până la finalul lunii.
În această lună, datorită modului în care s-au derulat lucrurile, o să fie făcute plăţile 30% acum, urmând ca 70% diferenţă să fie făcută până la finalul lunii în curs, urmând ca din luna august, aşa cum este agreat cu administratorul companiei, şi ne-a prezentat graficul de plăţi, să intre toate plăţile, să fie făcute 100% şi să înceapă să fie făcute plăţile restante pentru toţi angajaţii companiei. Dar acum sunt peste 800 de oameni acolo la muncă.(…) ”, a declarat ministrul Economiei.
El a subliniat complexitatea situației și a menționat eforturile depuse pentru a aduce un partener economic important. Acesta se numără printre primii trei jucători mondiali din domeniul reparațiilor navale.
Conform calendarului de plată stabilit, în luna iunie angajații vor primi 30% din salariu, urmând ca restul de 70% să fie achitat până la sfârșitul lunii.
Din august, plățile se vor face integral, iar restanțele vor începe să fie acoperite treptat. Este un plan susținut de administratorul companiei și discutat în mod direct cu autoritățile guvernamentale.
Discuții avansate pentru un viitor investitor
Ministrul Ivan a subliniat importanța găsirii unui nou investitor care să asigure continuitatea și extinderea activității economice în șantier.

Deja sunt în analiză mai multe companii care și-au exprimat interesul pentru preluarea sau parteneriatul cu Șantierul Naval Mangalia.
„Nu vreau să dau nume, vreau doar să vă spun că la fiecare solicitare s-a răspuns şi sunt operatori economici, dintre cei care şi-au manifestat intenţia, care deja au navele la reparat în Şantierul Naval Mangalia. (…)
E o analiză foarte complexă acolo şi din punct de vedere formal cei care sunt lideri în această negociere sunt cei de la Şantierul Naval 2 Mai, pentru că ei sunt proprietari a 51% din Şantierul Naval Mangalia.
În momentul de faţă, se poartă discuţiile de către ei cu mai mulţi potenţiali investitori, cu unul discuţiile sunt extrem de avansate, pentru a vedea care este formula şi de business, dar şi legală, pentru a respecta şi procedura insolvenţei în care se află acum compania, de a prelua pachetul fie de la acţionarul care este şi creditorul majoritar Damen, fie de a găsi o altă formulă de lucru în continuare în şantier”, a spus ministrul.
Discuțiile sunt în desfășurare cu mai mulți potențiali parteneri, iar cu unul dintre ei negocierile sunt deja într-un stadiu avansat.
Redresarea economică și planurile pe termen lung
Planul de redresare prezentat acționarului majoritar prevede o dezvoltare amplă a activității, nu doar în domeniul reparațiilor, ci și al construcțiilor navale.
„Pe mine ce mă interesează, ca reprezentant al statului român, este să avem activitate economică acolo, să se extindă din nou activitatea, pe lângă cea de reparaţii de nave, şi pentru producţia şi construcţia de nave, pentru că avem nişte capacităţi unice la Marea Neagră, şi să avem în continuare în viaţă oraşul Mangalia datorită şantierului naval, nu doar să considerăm actualele locuri de muncă, ci să le extindem.
Iar în momentul de faţă pe planul de redresare care a fost prezentat acţionarului majoritar se vede această evoluţie pe care tocmai v-am spus-o. Până la finalul anului sunt pregătite alte 13 nave să ajungă acolo şi automat din luna august se va face acea redresare cu plăţi făcute la zi, cu începerea plăţilor salariilor restante”, a spus Ivan.
El a adăugat că sunt deja pregătite 13 nave care vor ajunge în șantier până la sfârșitul anului.
„Vă spun că m-am izbit de acest răspuns în cursul acestei primăveri, de la foarte mulţi operatori mari. În momentul de faţă e un operator mondial foarte mare, poate chiar cel mai mare din lume, care acum îşi repară navele acolo, cu care sunt discuţii avansate şi care am încredere că sunt nişte oameni foarte serioşii”, a menționat ministrul.
Totuși, prezența actuală a unui gigant din industrie arată un semnal clar de încredere în potențialul strategic al șantierului.
Contextul juridic și provocările recente
Anul trecut, grupul Damen și-a exprimat intenția de a încheia asocierea cu statul român, invocând modificările legislative recente.
Ulterior, a fost depusă o cerere de insolvență pentru compania Damen Shipyards Mangalia, iar Tribunalul Constanța a deschis procedura în data de 19 iunie 2024.
În 2018, compania olandeză Damen a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni de la Daewoo și a cedat statului român 2% pentru a-i oferi statutul de acționar majoritar, păstrând însă controlul operațional.
În prezent, se discută despre eventuale soluții de preluare a acțiunilor sau de reorganizare a șantierului naval pentru a continua activitatea în condiții viabile.