Ordinea de zi a sedintelor parlamentare din urmatoarele luni se profileaza extrem de icarcata. in saptaminile care au trecut de la ivestitura Guvernului, o avalansa de propuneri legislative s-a pus i miscare dinspre Palatul Victoria spre Senat si Camera Deputatilor. Cele mai multe au termene precise de concretizare.
Din zona Ministerului Finantelor Publice se anunta unificarea nenumaratelor reglementari din domeniul fiscal itr-un cod unitar. Cele 400 de legi si ordonante care mai mult icurca decit descurca acum regulile jocului fiscalitatii i Rominia vor fi ilocuite cu patru, cel mult cinci legi. Aceasta adevarata revolutie urmeaza sa aiba loc, conform declaratiilor lui Gheorghe Oana, secretar de stat i Ministerul Finantelor, pina i 2002.
in fiscalitate se schimba regulile jocului
Un punct important al politicii fiscale este modificarea legislatiei TVA. Conditiile de acordare si justificare a cotei zero vor fi revizuite. Acelasi lucru se va itimpla si cu conditiile si termenele de rambursare. Colectarea accizelor la alcool, tigari si alte produse de monopol va fi imbunatatita, spera ministrul Tanasescu, prin introducerea de noi proceduri. Tot la capitolul politica fiscala se icadreaza si modificarile anuntate i cazul Ordonantei nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global. Cele facute publice la ora actuala sunt ridicarea plafonului de impozitare a pensiilor, corelarea nivelului deducerilor personale cu salariul minim pe economie, revizuirea impunerii salariilor primite i strainatate de rezidentii romini, revizuirea impunerii veniturilor din chirii. Cea mai grea sarcina ce revine Ministerului Finantelor i urmatoarele luni de zile este organizarea Registrului Contribuabililor. Secretarul de stat Gheorghe Oana anunta pentru finele lunii martie legea ce va reglementa profesia de consultant fiscal. Alte intentii ferme: unificarea sistemului de impozitare a colaboratorilor cu cel al veniturilor din premii, armonizarea impozitului pe venitul global cu cel pe profit.
Ministerul Agriculturii readuce pe tapet a doua reglementari care, la vremea lor, au stirnit patimi politice. Prima vizeaza Legea fondului funciar. Cea de a doua se refera la privatizarea fostelor IAS. Ordonanta nr. 198/1999 va suferi o adevarata schimbare la fata. Iata doar citeva dintre modificarile anuntate de secretarul de stat Gheorghe Predila: terenurile din domeniul privat al statului nu se pot vinde, ci doar ichiria, concesiona sau arenda; terenurile administrate de statiunile de cercetare si de unitatile de ivatamint de toate gradele ramin i proprietatea publica a statului; activele fermelor agricole nu se despart de teren; persoanele fizice care au calitatea de actionari sau locatori sunt puse i posesie efectiva si li se elibereaza titluri de proprietate; datoriile catre banci ale societatilor agricole cu capital majoritar de stat, restante la data de 31 decembrie 2000, se preiau la datoria publica; asociatiile salariatilor au prioritate la cumpararea societatilor agricole si beneficiaza de facilitati.
IMM-urile ramin vedetele noilor reglementari
intreprinderile mici si mijlocii ramin isa vedetele noutatilor legislative. Simplificarea procedurilor de autorizare si iregistrare a IMM, simplificarea sistemului de impozitare si a celui de raportare contabila sunt doar doua dintre urgentele anuntate de ministrul de resort. De asemenea i regim de urgenta se vor elabora si promova actele normative privind constituirea Fondului national de garantare a creditelor pentru IMM, precum si pentru acordarea de facilitati la recuperarea creditelor restante.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei are, la rindul sau, un proiect legislativ a carui materializare se va produce, conform surselor oficiale, i cursul acestui an. Este vorba despre o lege a investitiilor ce are drept scopuri eliminarea obstacolelor de natura birocratica si crearea unui cadru de reglementare unitar si stabil.
Un calendar destul de precis a fost convenit si itre Guvern si partenerii sociali, patronatele si sindicatele. Acesta se adauga planului legislativ pe care ministrii si parlamentarii s-au angajat sa-l duca la bun sfirsit i cursul acestui an. Citeva dintre jaloanele acestui calendar suplimentar au i vedere modificarea sau elaborarea, dupa caz a: Codului muncii, Legii patronatelor (pina la 31 martie 2001), Legii sindicatelor (31 august 2001), legislatiei conflictelor de munca (1 septembrie 2001), legislatiei contractului colectiv de munca (1 septembrie 2001), legislatiei privind reforma sistemului de pensii (30 noiembrie 2001). Lista nu se opreste aici. Ea face parte din Acordul Social pe 2001, de a carui respectare depinde linistea Executivului i continuarea reformelor.