Cel mai mare segment al pieţei europene are, începând din această lună, un nou membru cu pretenţii la o poziţie fruntaşă. Prezentat oficial la expoziţia auto de la Paris în urmă cu câteva săptămâni, noul Citroën C4 poate fi deja comandat în Franţa şi va intra în vânzare, progresiv, pe toate pieţele din Europa. În România, lansarea modelului va avea loc în prima parte a anului viitor, însă data exactă nu a fost încă stabilită.
Ambiţiile francezilor în segmentul compact se majorează odată cu apariţia fiecărui nou model sau face-lift. Atât Renault, cu noul Mègane, cât şi Peugeot, cu 308, şi-au declarat în momentul lansării intenţia de a se lua de piept cu cel mai vândut model compact: Golf. Bineînţeles că reprezentanţii Citroën nu puteau gândi altfel, iar expunerea făcută de şeful mărcii, Frederic Banzet, cu ocazia testului pentru presă desfăşurat în Suedia a surprins prin francheţe: „Mă bucur când văd titluri de genul: «C4 este Golful franţuzesc»“. Prin urmare, deocamdată, ţinta francezilor nu este aceea de a învinge modelul german, ci doar de a cuceri cât mai mulţi dintre clienţii acestuia. Uşor de zis, mai greu de făcut. Cu toate acestea, abordarea celor de la Citroën poate fi câştigătoare prin comparaţie cu celelalte două mărci franceze: gamă largă de propulsoare (patru diesel şi trei alimentate cu benzină), echipări bogate şi tehnologie de ultimă oră la un preţ extrem de competitiv.
„Putere pozitivă“ vs. preţ
Comercializat sub sloganul „Positive Power“, Citroën C4 a dovedit de-a lungul şoselelor de coastă din jurul oraşului Malmo că are destule atuuri pentru a emite pretenţii la o parte importantă din clientela clasei compacte. Mulţimea de echipamente de comandă şi control incluse încă din varianta de bază, precum şi spaţiul interior peste medie sunt doar două dintre elementele care atrag atenţia încă de la primul contact. Apoi, stabilitatea bună în viraje, în ciuda unei suspensii care pare setată mai mult pentru confort, şi forţa degajată de ambele propulsoare testate (THP 155 şi HDi 150) surprind plăcut. Din nefericire, cutia de viteze pilotată diponibilă pe unele variante de echipare este dezamăgitoare, mult mai indicată fiind cea manuală. Nici direcţia nu oferă suficient feed-back, fiind prea „moale“. Mai greu de pus în categoria plus sau minus este avalanşa de tehnologie prezentă la bord. Mai mult nu înseamnă întotdeauna şi mai bine, mai ales dacă în faţa şoferului concentrat asupra traficului se găsesc zeci de butoane cu funcţii mai mult sau mai puţin intuitive. Unde mai pui că volanul pare „clonat“ după unul din Formula 1, iar găsirea funcţiei dorite necesită destul de mult timp.
Avantajul lui C4 stă însă tocmai în posibilitatea de a cumpăra această tehnologie la un preţ rezonabil, spre deosebire de concurenţii care au în ofertă maşini slab echipate în varianta de bază, pentru a avea un preţ redus, dar lovesc puternic în bugetul clientului pentru fiecare dotare opţională. Deşi preţurile pentru România nu sunt încă disponibile, trebuie menţionat că, în Franţa, maşina costă între 14.206 şi 22.567 euro.