Fabrica Ford de la Craiova va produce, din toamna anului viitor, un nou model la Craiova: SUV-ul de mici dimensiuni EcoSport. Așa cum revista Capital anunța încă din anul 2012, când echipa redacției a fost prezentă la Amsterdam pentru a lua parte la prezentarea strategiei Ford, EcoSport va fi produs pentru Europa exclusiv în uzina de la Craiova. Modelul EcoSport pe care Ford îl comercializează în prezent în Europa, cu excepția Rusiei, este construit la fabrica din Chennai, India. Fabrica din Chennai va continua să construiască modelul pentru piața indiană, dar și pentru alte piețe la nivel global. Americanii s-au decis să aloce o importanţă mai mare fabricii din Craiova, unde în prezent se produce modelul B-Max, iar SUV-ul EcoSport promite să ţină ocupate toate cele trei schimburi. În prezent, cererea pentru B-Max este mică, astfel încât angajaţii au intrat de mai multe ori în şomaj tehnic. În 2015 au fost produse 47.967 unităţi B-Max, iar în 2014 au fost fabricate 52.829 exemplare. Capacitatea de producţie a uzinei este de 350.000 de unităţi an, însă oficialii Ford se aşteaptă ca la anul să producă 150.000 de maşini cu cei 2.650 de angajaţi.

SUV-urile de mici dimensiuni sunt pe val

Ford va investi aproape 200 de milioane de euro pentru producţia modelului EcoSport. Anunțul vine ca urmare a angajamentului pe care Ford și l-a asumat pentru a lansa noi cinci vehicule din gama SUV și crossover în Europa în următorii trei ani, începând cu noul Ford Edge, ce urmează a fi lansat în al doilea trimestru al acestui an. Vânzările de mașini noi din segmentul SUV au urcat anul trecut cu 23% raportat la întreaga industrie care a crescut cu 10%. Segmentul SUV-urilor de mici dimnesiuni din care face parte și modelul EcoSport a crescut cu 44% în 2015. Ford se așteaptă ca segmentul SUV-urilor de mici dimensiuni să ajungă la aproape 1.5 milioane de vehicule pe an, până în 2017, ceea ce reprezintă o creștere de 35% față de 2015. Pentru prima dată, americanii se așteaptă să depășească anul acesta pragul de 200.000 SUV-uri vândute în Europa, ceea ce reprezintă o creștere de 30% față de 2015. „Vânzările de EcoSport au urcat anul acesta cu aproape 30% și ținând cont de previziunile legate de creșterea vânzărilor din segmentul SUV–urilor de mici dimensiuni, pentru noi este momentul oportun să mutăm producția de EcoSport în Europa și să beneficiem astfel de forță de muncă excelentă și de fabrica noastră de la Craiova“, a declarat Jim Farley, președinte și CEO Ford Europa.

În ceea ce priveşte modelul B-Max, acesta va continua să fie produs, atâta vreme cât va exista cerere pentru el, a declarat Ana-Maria Timiş, directorul de comunicare al Ford. „Vorbim de volume mai mici, dar nu renunţăm la acest model“, a spus Timiş. De asemenea, nu vor exista angajări în perioada următoare, însă dacă va fi nevoie, oficialii Ford nu exclud această posibilitate. „În timp ce lucrăm la toate detaliile privind noile noastre planuri pentru Craiova, vom stabili și cerințele legate de forța de muncă și vom analiza dacă este nevoie să angajăm noi oameni pentru a sprijini aceste planuri. În acest moment, așteptările noastre sunt că vom păstra nivelul actual al forței de muncă de la fabrică. Dar vreau să subliniez că așteptăm și multe planuri pentru Craiova în anii ce urmează. Ne asumăm în continuare angajamentul de a găsi si alte oportunități ca fabrica din Craiova să construiască și alte produse Ford, atât vehicule cât și motoare, astfel încât să folosim și mai bine capacitatea de producție și tehnologia existente. Cred cu tărie că fabrica Ford din Craiova are un viitor puternic dacă va continua să-și îmbunătățească nivelul de competitivitate și flexibilitatea operațională“, a afirmat Farley. În ceea ce priveşte infrastructura deficitară, oficialul american a declarat doar că „trebuie continuată cooperarea cu Guvernul României și cu autoritățile locale pentru a îmbunătăți infrastructura și sistemul logistic“.

Un model mai luxos

Modelul EcoSport care va intra în producţie la Craiova în toamna anului viitor va fi cu totul schimbat şi va arăta mult mai bine decât varianta actuală. „Am făcut multe schimbări la EcoSport pe parcursul anului trecut. Ultima rundă de modificări demonstrează angajamentul Ford de a îmbunătăți constant produsul, cu o experiență plăcută a condusului şi un interior mai luxos. Puteți să fiți siguri ca modelul EcoSport pe care îl vom lansa în 2017 va arăta mai bine față de modelul actual și va caștiga și mai mulți clienți“, a încheiat Farley. De la preluarea uzinei de la Craiova în 2008 și până în prezent, Ford a investit în România peste un miliard de euro pentru a susține operațiunile sale de producție. Pe lângă modelul B-Max, Ford produce în acest moment la Craiova și motorul de 1.0 l EcoBoost, care a primit distincția de „Motorul Internațional al Anului“ timp de trei ani la rând.

Istoria Ford Motor Company

În 1901, Henry Ford începe să construiască mașini, iar în 1903, cu ajutorul a 28.000 de dolari strânși de la mai multe cunoștințe, producția devine „în serie“. Patru ani mai târziu apare vestitul Ford Model T, primul autoturism asamblat pe linie, care va fi vândut în milioane de exemplare. La mai bine de 100 de ani de la primele modele,compania trece printr-o perioadă dificilă și este nevoită să vândă Cosworth lui Gerald Forsythe și, mai apoi, Jaguar și Land Rover indienilor de la Tata Motors. În 2010 este vândută și compania suedeză Volvo chinezilor de la Geely. Odată cu această restructurare dureroasă a afacerilor gigantul Ford reintră pe un trend ascendent, iar în 2011 compania vinde în total 5,7 milioane de vehicule obținând venituri anuale de 136 miliarde de dolari. Anul trecut Ford Motor Co. a comercializat la nivel mondial 6,6 milioane de autovehicule ocupând locul șase după Toyota, Volkswagen, General Motors, Renault-Nissan, și Hyundai-KIA. În 2015, veniturile totale au fost de 140,6 miliarde de dolari.

Epopeea românească a mărcii Ford

1928 Andrei Popovici, secretarul Legaţiei Române la Washington, îi decernează lui Henry Ford un înalt ordin al Casei Regale ca „binefăcător al omenirii, pentru dezvoltarea industriei, a relaţiilor sociale şi internaţionale“;
1931 Ford începe oficial vânzările în România printr-o companie proprie;
1935 Este construită uzina Ford din Floreasca dotată cu prima linie de montaj operaţională din Europa de Est;
1940 Ford vinde toate automobilele din stoc, iar fabrica din Floreasca execută exclusiv comenzile armatei române;
1944 Guvernul României clasifică fabrica Ford R ca fiind „utilaje şi construcţii aban­donate de inamic“;
2007 Ford Motor Company cumpără 72,4% dintre acțiunile Automobile Craiova cu suma de 57 milioane de euro;
2008 Uzina de la Craiova intră oficial sub patronajul Ford, iar americanii mai cumpără 22% dintre acțiuni de la SIF Oltenia;
2009 Iese de pe linia de asamblare primul Ford Transit Connect „made in Romania“
2010 Devine operațională Compania Naţională de Vânzări (CNV) Ford din România;
2011 Ford anunță intenția de a produce la Craiova monovolumul B-Max și asamblarea „în viitor“, a unui al doilea vehicul din clasa B. De asemenea este confirmată producția motorului EcoBoost de 1.0 litri;
2012 B-Max este prezentat la Salonul Auto de la Geneva și intră în producție, iar uzina de motoare începe asamblarea motorului de 1 litru;
2013 La Craiova începe asamblarea motorului EcoBoost de 1.5 litri;
2014 Uzina de motoare din Craiova anunță producția motorului cu numărul 250.000 de la lansarea (în 2012) a noii game de propulsoare;
2015 Ford a fabricat motorul cu numărul 400.000 la uzina sa din Craiova;
2016 este anunțată intrarea în producție, în 2017, a modelului EcoSport, un SUV de mici dimensiuni.

Producția și vânzările Ford în România

Începând din 2009 la uzina Ford din Craiova a fost asamblat modelul Transit Connect, un mic vehicul utilitar a cărui producție nu a depășit niciodată 10.000 de unități în România. Adus de la uzina Ford din Turcia și realizat din CKD-uri, acesta a fost utilizat de oficialii companiei pentru a pune la punct sistemul de producție și a ajuta muncitorii români să înțeleagă standardele firmei americane. În 2012, asamblarea Transit Connect a fost sistată intrând în producție monovolumul B-Max. Nici acesta nu a avut succesul de piață scontat, cea mai mare producție atingându-se în 2013. De atunci, în ciuda capacității de producție de peste 200.000 de mașini, la Craiova sunt produse tot mai puține vehicule. În cazul vânzărilor, acestea au urcat și coborât odată cu piața totală din România. Majoritatea autovehiculelor comercializate de Compania Națională de Vânzări (CNV) sunt importate.